PDA

Vis full versjon : Når får vi svar på søknaden om fødselspenger?

puu
10-09-2002, 01:07
..Ja det lurte jeg på da ;)

Hadde jo vært greit med en liten bekreftelse
fra trygdekontoret snart....

Tiddelibom
12-09-2002, 12:34
I standardbervet stod det at det normalt går ti (!!!) uker fra de mottar krav til vedtak er fattet. Synes det var temmelig lang tid, jeg.
For mitt vedkommende er det slik at jeg lønnes via trygdekontoret, og dersom det damen sa stemmer, er det slik at det ikke kommer noen utbetaling før babyen har kommet til verden (Det er jo forsåvidt logisk). Problemet blir jo at man må senest gå ut i permisjon 3 uker før barnet er født, og det er jo ingen som har sagt noe om at babyen kommer akkurat til termin, så jeg ser for meg noen blakke uker rundt termintid.

Hrmpf. har vært litt irritert pga dette, men antar at det er fint lite jeg kan gjøre med saken fra eller til...

Tiddelibom 36+0

Hypoline
12-09-2002, 17:31
Hei,

Søker du engangsstønad eller faste mnd. utbetalinger. Jeg søker det siste, og sånn jeg har forstått det, så regnes som du sier første permisjonsdag dag 1 av de 3 ukene du må ta ut før fødselen....og man har 10 mnd permisjon (9 dersom far tar ut sin del). Og da får man vel penger for hver og en av de 9 månedene (full pott dersom man har jobbet 100%) altså man får også penger for de 3 ukene man tar ut før fødselen, for de er en del av de 9 månedene.....

Eller har jeg misforstått helt?

Tidligere bruker
16-09-2002, 18:09
Det trodde jeg også Hypoline. Da skal man i så fall slippe å gå en stund uten "lønn", eller???

Amadala

Tiddelibom
17-09-2002, 13:07
jeg har forstått det slik at det regnes fra første dag du går ut i permisjon - noe annet ville vel vært rart - men at jeg ikke kan regne med noen utbetaling før et barn er født...

ikke akkurat vanntett, dette systemet.
om noen har fått andre svar, så si gjerne fra!!

Hypoline
17-09-2002, 13:56
Jeg ringte mitt trygdekontor. Alt er uavhengig av om barnet er født eller ikke. Jeg har termin 20 desember. 1 perm. dag er siste november. Trygdekontoret betaler lønn etterskuddsvis, dvs. jeg skulle egentlig fått lønn siste desember, men ettersom det er desember med halv skatt å greier, julegavetid m.m. betaler de ut i midten av desember. Om barnet er født eller ikke til da, spiller ingen rolle. I permisjon er du likevel og penger skal du ha.
På min jobb betaler de lønn forskuddsvis...så egentlig skulle jeg hatt penger 1 desember........jeg har en del utgifter og faste trekk, så jeg syns det er kjipt å ringe banken å forandre på alt, for da må jeg også forandre på samboerns trekk m.m. Derfor spør jeg arb.giver om de kan betale ut lønna mi, og at de får betalt av trygdekontoret i slutten av hver måned.