PDA

Vis full versjon : Følte meg nesten som en narkoman. (langt)

Thalia
08-05-2003, 19:35
Jeg kommer sikkert til å bli mektig upopulær fordi jeg nå anbefaler folk å ikke slutte å røyke når de har blitt gravide. Her er min historie:

Jeg sluttet å røyke et par minutter etter at jeg testet to blå. Hadde nemlig ikke planlagt å bli gravid på noen år ennå, og måtte jo døyve sjokket med en røyk først. (Ble selvfølgelig overlykkelig over å være gravid etter at jeg fikk tenkt meg om. Og hun er mer enn velkommen.) Men dette altså etter å ha røkt nærmere 20 om dagen i over 11 år. Og så sluttet jeg der og da, før samboeren min skulle rekke å si noe om det.
Jeg vet at jeg fortsatt hadde røkt nå, hvis det ikke hadde vært for samboeren min, som er total avholdsmann. For jeg hadde ikke kunnet leve sammen med ham og sett ham inn i øynene, hvis jeg ikke hadde sluttet. Han var heller ikke klar over hvor avhengig jeg egentlig var, eller hvor mye jeg egentlige røkte før jeg ble gravid. (Det var vel ikke jeg heller når jeg tenker meg om og hadde i hvertfall ikke innrømmet det for meg selv ennå).
Jeg var derfor helt alene om dette, i og med at vi var de to eneste i verden som visste om graviditeten.

Dette er det er noe av det vanskeligste jeg noensinne har gjort. Det var et HELVETE!
Jeg følte meg som en narkoman med abstinenser. Tok meg selv i å trekke inn luften av andres røyk. Hvis noen f.eks sto og røkte på bussholdeplassen, så sto jeg og snuste inn den deilige lukten. Jeg hadde mareritt om at jeg satt på en øde øy uten tilgang på røyk, og våknet svett og stressa om morgenen.
Fortvilet og redd for å sprekke begynte jeg å bruke nicorettetyggis.
Jeg vet at man ikke skal bruke det under graviditet, men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg. Gro Nylander (overlege på Rikshospitalet) skriver også i boken sin at det kan forsvares. Jeg brukte bare to om dagen, og så sluttet jeg med det også, etter ca en uke.
Men så begynte jeg å unngå venninnetreff og alle sosiale sammenhenger, alt for å unngå fristelsen når andre rundt meg røkte. Dette holdt jeg på med i over tre måneder. Jeg rett og slett isolerte meg fra omverdenen. Skyldte på at jeg ikke tålte røyklukt pga kvalmen (he-he). Jeg kunne jo ikke dele problemet med noen, for ingen skulle vite at jeg var gravid (før etter at det hadde gått tre måneder). Resultatet ble at jeg ble deprimert, og kroppen slo seg vrang. Jeg måtte til kontroller på sykehuset pga store magesmerter og nervøs tarm. De psykiske abstinensene var grusomme, og jeg undret meg på hvordan dette stresset virket inn på barnet jeg bærer.

Mon tro om det ikke hadde vært bedre å fortsette å røyke i hvertfall et par sigaretter om dagen, i forhold til det stresset jeg utsatte oss for? Vil tro at bivirkningene av å slutte faktisk har vært en større påkjenning for fosteret enn om jeg hadde fortsatt å røyke noen milde sigaretter.

Det går bedre nå, fire-fem måneder etter, men jeg har røyksug daglig fortsatt.

Jeg respekterer fullt ut alle dere som ikke klarer å slutte! Jeg vil tro det er mye bedre å trappe ned til minimum, og kose seg, og ha det bra. Man kan heller slutte etter at barnet er født.
Jeg kommer sikkert til å provosere mange med dette innlegget, men jeg mener at det må være bedre å røyke fra to til fem om dagen, enn å utsette seg for et slikt stress som jeg gjorde. Det er stor forskjell på 20 om dagen og 5 om dagen!

Stå på jenter og lykke til!

Hilsen ei som fortsatt savner koserøyken etter middagen.

airam
08-05-2003, 20:41
Jeg er en av de som røyker under graviditeten. Tidligere røykte jeg ca 20 stk / dag, men nå er jeg nede i ca 8. Min lege sa akkurat som du sier i innlegget ditt. :D

Barnet mår ikke bra av stressen som noen blir utsatt av ved røykekutt. Som hun sa er det faktisk bedre da og holde seg til få røyk, enn å stresse opp kroppen. :bonk:

Jeg syntes innlegget dit var fint!!
Lykke til viderre med den llle :baby:

Mmmari
08-05-2003, 21:47
Brått røykestopp kan utgjøre en risiko for fosteret ja.

Kjempe bra at du har klart å kutte så mye ned på røykingen! :klapp: :klapp: :klapp:

Filifjonk
14-05-2003, 14:02
Hurra at det er flere enn meg som har opplevd dette. Jeg røyker mine 5-7 om dagen med god samvittighet.. Fullt klar over at det å kutte helt blir stress for meg. Får blodtykksøkning og det er jo ikke bra. Så i samråd med legen min er målet å nå ned til mellom 5 og 1 om dagen. På god vei dit jeg nå.. og jeg er sååå stolt av at jeg både har greid å bytte ut prince hard med barclay brun og at jeg har greid å gå ned fra 20 og mer om dagen til mellom 5 og 7 om dagen..

:klapp: :klapp: :klapp: :klapp: for meg.. !!!!

mamsen27
26-05-2003, 11:23
Å jeg bare grøsser av innlegget ditt.Skjønner så godt hvordan du har det.Tenk da jeg sluttet å røyke pga.amming,så fikk jeg store problemer et par uker etter.Jeg ble rastløs og helt rar.
Hadde jeg stoppet til vanlig så hadde jeg blitt fysisk syk.
Jeg skulle ønske jeg aldri begynte med den slave-pinnen.Jeg var 15 år og visste null og ingenting om avhehgighetens makt......Grrrr.Naiv og dum.
Jeg begynte å røyke igjen etter ammingen.Og jeg røyker enda.
Klarer ikke å slutte nå.....er du gal....
Har mistet min far og hatt så mye å tenke på fra dag en at å slutte med røyken hadde fått meg til å klikke totalt.Kan jeg love deg.
Jeg røykte under mine to andre svangerskap også men mye mindre enn nå da.Jeg røykte faktisk toppen 5 sigaretter med første,bare for å klare å holde ut.Med nr2 røykte jeg toppen 8-10.Kom an på dagene mine.Min mor fikk slag og alle hadde nerver for at hun skulle dø.
Denne gang har alle "nyheter" vært dårlige nyheter for meg.Ikke så mye glede kan man si.
Nei,dere som ikke har opplevd helvette med røykeslutt.......ikke kommenter.Dere som synes det var lett kan ikke ha vært skikkelig avhengig.Det er ikke mulig.
Lykke til med røykeslutt!!!:stakar: :stakar:

dagmar
27-05-2003, 13:00
Ja vi er mange som har vært dumme, men noen av oss har hatt flaks. Jeg røkte litt på gymnase og litt på folkehøgskole, men begge ganger (etter å ha røkt litt i noen uker) nådde jeg plutselig et punkt hvor jeg ble akutt dårlig (spysjuk). Etter disse to episodene har jeg ikke utstått å få røyk i munnen. Selv om dere røyker nå bør dere nok jobbe med saken på litt lengre sikt, ikke trapp opp igjen røykinga etter fødsel/amming. Dersom der klarer å slutte før ungene er 8-10 år har dere redusert risikoen for at barna deres begynner å røyke. Dette gjelder selvfølgelig begge foreldre. Personlig synes jeg det er ille at foreldre røyker i barnas nærvær, både av hensyn til barnas helse, men også av hensyn til barnas holdninger.

Stå på damer, sørg for å ikke trappe opp røykinga, ikke røyk i barnas nærvær, og ha som langsiktig mål å slutte helt.

Dagmar (24+2)