PDA

Vis full versjon : Noen som har hatt svangerskapsforgiftning i flere svangerskap?

Tøysejenta78
09-11-2010, 18:33
Hei. Tenkte jeg bare skulle forhøre meg om det var noen likesinnede her inne?
Jeg har hatt alvorlig svangerskapsforgiftning i begge mine svangerskap. Har to jenter. Elsdste ble tatt med keisersnitt i uke 28+6 og yngste i uke 27+0 pga delvis morkakeløsning grunnet forgiftningen.

Nå er jeg gravid på nytt og er 25+5 uker på vei i dag. Er 100% sykemeldt, og har blodgjennomstrømnings ultralyder annenhver uke og lege og jordmor utenom, så går til kontroll hver uke. Har gått på albyl-e siden uke 6.

Det jeg lurer på er vel hvordan svangerskapene førløp seg hos dere andre?

Foreløpig ser alt fint ut, men går vel bare å venter på at blodtrykket skal stige og/eller at man finner forandringer på ul.

Har jo et håp om å gå lenger denne gangen, og lurer i den forbindelse på om det er noen som har noen "solskinnshistorier" med et evt tredje svangerskap?
Føler det ikke er så mange som har opplevd dette flere ganger...

Plastilina
09-11-2010, 20:14
Jeg hadde veldig alvorlig svangerskapsforgiftning med førstemann, noe som heter akutt fettlever i svangerskap (ligner HELLP, men er mer sjelden og alvorlig). Jeg fikk leversvikt, nyresvikt og full svikt i koagulasjonssystemet. Dette medførte at jeg ble helt frarådet flere svangerskap. Vi valgte likevel å trosse dette etter mye tenking og samtaler med gynekologen som frarådet oss dette.

Første svangerskap ble avsluttet med keisersnitt i uke 35 i håp om å snu utviklingen av forgiftningen (noe som dessverre ikke gikk).

Andre svangerskap forløp fullstendig komplikasjonsfritt, og nå er jeg gravid igjen med håp om at det skal gå like bra denne gangen som sist. Følges nøye opp på Rikshospitalet og føler meg egentlig ganske rolig og trygg på at dette skal gå bra denne gangen også.

lil
09-11-2010, 20:48
Ingen personlige erfaringer, men jeg har ei bekjent som fikk et mye mildere forløp av sin svangerskapsforgiftning 3. svangerskapet. Hun fikk det altså, men ikke så ille som 2. gangen ihvertfall.

Lykke til! Håper du får gå litt lenger gravid denne gangen :klemme:

MammaKaos
09-11-2010, 21:32
Jeg har ikke hatt alvorlig, men moderat svangerskapsforgiftning i begge de tidligere svangerskapene.

Det startet i uke 27-28 og jeg ble sakte, men sikkert verre frem til uke 36, da jeg ble igangsatt begge gangene. Det har aldri vært akutt eller farlig for hverken meg eller babyen, og jeg har derfor ikke hatt noen betenkeligheter ed å gå inn i et nytt.

Denne gangen begynte symptomene i uke 21 og jeg er nå i uke 29. Ser jo at det går samme veien, men aner ikke hvor lenge jeg går før men evt igangsetting. Har vært fulgt opp hver 14. dag hele svangerskapet og hver uke fra uke 22.

Tøysejenta78
09-11-2010, 22:35
Jeg har ikke hatt alvorlig, men moderat svangerskapsforgiftning i begge de tidligere svangerskapene.

Det startet i uke 27-28 og jeg ble sakte, men sikkert verre frem til uke 36, da jeg ble igangsatt begge gangene. Det har aldri vært akutt eller farlig for hverken meg eller babyen, og jeg har derfor ikke hatt noen betenkeligheter ed å gå inn i et nytt.

Denne gangen begynte symptomene i uke 21 og jeg er nå i uke 29. Ser jo at det går samme veien, men aner ikke hvor lenge jeg går før men evt igangsetting. Har vært fulgt opp hver 14. dag hele svangerskapet og hver uke fra uke 22. Allerede fra uke 21 altså? Håper ting holder seg stabilt for deg en stund enda da.

Går/har gått du på noen medisiner?

MammaKaos
10-11-2010, 09:50
Allerede fra uke 21 altså? Håper ting holder seg stabilt for deg en stund enda da.

Går/har gått du på noen medisiner?

Ja, satser på at det gjør det. Det har jo gått saktere denne gangen iom at jeg ikke har født enda, og det har pågått i 8 uker de andre gangene ;) Jeg er optimistisk jeg, må bare slappe veldig godt av :jupp:

Har ikke tatt medisiner noen av gangene jeg, for hvile har holdt det såpass stabilt :)

Lykke til med resten av svangerskapet, håper du slipper unna!

Tøysejenta78
10-11-2010, 09:57
Takk takk!
Det som har vært med meg er at det har gått så fort, fra ingen symtomer ene uken til inneleggelse i neste. Satser på at jeg går lenger denne gangen ja.
Skal forøvrig på haukeland i dag og ta min andre blodgjennomstrømningmåling av navlestreng og morkake. Krysser fingre og tær for at denne ul ikke viser noen store og alarmerende forandringer. Hadde den forrje i uke 24 og da viste den noe høye verdier, innenfor normalen, men helt i øvre kant.

Masse lykke til med ditt svangerskap! Måtte vi bli ordentlig store, tjukke og leie før bebisene melder sin ankomst:knegg:

MammaKaos
10-11-2010, 11:30
Jeg hadde også verdier i øvre sjiktet i går, men iom at jeg aldri har hatt akutt forløp før, så blir jeg ikke bekymret.

Men det er det som er med de alvorlige tilfellene, at det går så utrolig fort fra første symptom til alvorlig tilstand. Derfor veldig skummelt...Håper virkelig du slipper det denne gangen ja, og at vi begge blir store og tjukke :knegg: