PDA

Vis full versjon : Bekkenløsning og trening...

Gaia
10-09-2002, 02:52
Hei alle flotte magedamer!

Jeg har noen spørsmål rundt bekkenløsning og trening...:???:

Jeg fikk bekkenløsning når jeg var ca 2 mnd på vei, begynte hos fysioterapaut i uke 14. Fysioterapauten er en hyggelig dame på 60 år som har født 4 barn. Hun har også flere gravide med bekkenløsning som pasienter. Men jeg føler meg som en pingle! At hun ser på meg og tenker at noe vondt må man tåle. Det er flere ganger at imens jeg har prøvd å forklare hvordan bekkenet er at hun bare har stått og småsmilt! Som om hun tenker: "Dette er helt normalt! Hun her tåler jo ingenting!" (Må bare legge til: Bekkenløsning med store smerter er ikke normalt!!! Ingen kan få meg til å tro det!!)Forrige gang jeg var hos henne svarte hun meg ikke engang på de spørsmålene jeg hadde og begynte heller å snakke om IKEA kjøkkenet datteren hennes hadde kjøpt. Når vi var midt i en samtale om trening og jeg begynte å fortelle hvordan bekkenet hadde vært siden forrige gang jeg trente presterte hun å bare gå mens jeg var midt i en setning. Måten hun oppfører seg på ovenfor meg når det gjelder bekkenet gjør at jeg blir lei meg!:(

Jeg må føye til det at fysioterapauten er veldig hyggelig å snakke med når det gjelder barn generellt eller andre ting. Det er når jeg snakker om bekkenet og at det er vondt at det er knute på tråden...

En annen ting er: hjelper treningen for meg? Jeg er helt ærlig ikke helt sikker...:gal2: Noen ganger kjenner jeg at jeg styrker opp musklene, men som regel har jeg mye vondt etter trening. Jeg tenkte at det kanskje hadde noe med at jeg trente for sjelden så jeg økte treningsmengden til to ganger i uka isteden for en. Men jeg vil ikke akkurat si at jeg kjenner at det har hjulpet så mye...

Her kommer mitt spørsmål:
Hva hadde du gjort hvis du var meg?

Jeg vet at dette ble kanskje litt langt, men jeg er FRUSTRERT! Vet ikke helt om jeg skal gi opp treninga eller ikke...
Jeg blir kjempe takknemlig om det er noen som har noen kloke ord til meg...

Mona
10-09-2002, 11:12
Jeg har også bekkenløsning, men har ikke Store smerter.

Så lenge jeg bruker vett, og ikke gjør for mye i løpet av dagen, kan jeg også legge meg om kveden uten at det verker.

Legger meg ned på sofaen med puter under låra minst en gang til dagen.

Har du vurdert alternativ behandling?

Jeg går til en dame som driver med Kinesologi /healing ca hver 14 dag.
Dette hjelper veldig godt. Vet om to andre som også har bekkenløsning som går til henne, og de siser at det hjelper.

Så om du vet om noen som driver med det i nærheten av deg, anbefaler jeg det på det varmeste.

Må legge til at jeg var veeldig skeptisk, og trodde at det var noe tull før jeg prøvde selv.

Zara
10-09-2002, 11:53
Hei.

Gaia
10-09-2002, 23:38
Nå er jeg glad!

Var å trente i dag, og i dag var det veldig positivt! Fysioterapauten hørte på meg og jeg føler at vi var "på nett". Så nå satser jeg med friskt mot!:)

Har tenkt å begynne å svømme ved siden av treningen. Det skal bli deilig!

Takk for svar Mona og Zara!

koala
12-09-2002, 16:39
Gaia, hva slags trening er det du gjør og hvor er det du har vondt? Jeg har hatt bekkenplager siden uke 16 men først nå siste måneden at det har blitt så ille at jeg får får behandling/delvis sykemeldt. Jeg har mest vondt foran i symfysen/skambeinet og midt i skrittet. Fesioterapeuten min sa etter første time at for dette var det lite ha kunne hjelpe meg med, da mesteparten av behandlingen hjelper på bekkenplager bak i ileosakralleddene (der rumpa starter og halebeinet). Men jeg skulle få massasje av rygg, noen enkle øvelser for å styrke bekkenmusklene så fikk vi se om det kunne forebygge videre plager. De øvelsene jeg har fått er slike som jeg kan gjøre sittende på en stol eller liggende i senga. Skal gjøre dem 10-15 repetisjoner tre ganger daglig. Organisert trening som sykling, aerobic o.l. skulle jeg holde meg borte fra da det ville være for stor belastning for bekkenet. Kan gå litt hvis det føles ok. Han presiserte at det var viktig å ikke ta i for hardt/mye nå, da det kunne forverre situasjonen og gjøre tiden fram mot fødselen og selve fødselen tyngre enn nødvendig + fare for senskader etter fødsel. Så jeg føler meg ikke pinglete:) Det synes jeg ikke du skal heller, det er du som vet hva som er bra for deg og hvor mye du tåler. Får du vondt av noe bør du trappe ned eller kutte det helt ut.
Koala 26+3

Gaia
18-09-2002, 22:02
Hei Koala!

Jeg trener styrke på apparater og gjør øvelser hos fysioterapaut to ganger i uka.

Det varierer hvor det er mest vondt. Nå for tiden er det i bekkenet bak og nedover lårene. Har også hatt vondt i symfysen og mellom bena. Det varierer egentlig i forhold til hva jeg har gjort.

Takk for trøstende ord, Koala! Jeg har begynt å skjønne at man absolutt ikke skal få dårlig samvittighet for å ta hensyn til seg selv når det gjelder bekkenløsning!

Men et spørsmål:
Bruker du krykker når du er ute og går? Jeg merker at det avlaster bekkenet, men det blir absolutt ikke naturlig gange! Blir veldig "hengt opp" i overkroppen. Det som er er det at det skal minimalt med gåing til før jeg er helt ødelagt i bekkenet og har store smerter, men jeg vil jo ikke bare sitte inne hele tiden! Hva gjør du?

Fysioterapauten min anbefalte gåstaver/skistaver til turer ute i det fri. Prøvde de og jeg kjente at det gjorde godt! Men hva gjør jeg når jeg skal på shopping?:???: Litt av et syn:p

koala
19-09-2002, 18:22
Jeg har sluppet krykker foreløpig og har faktisk blitt litt bedre i det siste etter en rolig periode. Merket etter å ha gått mye at jeg ble verre og kuttet helt ut å gå i en ukes tid. (Bare det mest nødvendige) SÅ prøvde jeg meg litt fram og har nå funnet ut at jeg kan gå rolig, korte skritt ca. 4km hver eller annehver dag (tar ca. 1 time, før gikk jeg samme distansen på 35 min.) uten at det blir verre. Ellers ligger jeg på sofaen istedetfor å sitte, sitter aldri "sidelengs" men rett opp og ned. Fysioterapeuten foreslo også bekkenbelte (fås på baby butikker og badagister) som samler bekkenet slik at man beveger seg lettere. Jeg har ikke prøvd det ennå. Leste et sted at det var den samlede aktiviteten pr dag som gjorde utslaget, så hvis du skal shoppe kan du kanskje ligge pal dagen før og etter for at den samlede bevegelsen skal bli minst mulig. Men jeg føler meg altså bedre når jeg er i ro, med litt bevegelse (ikke for mye). Pass på så ikke du ender opp uten å kunne gå i det hele tatt, noen ender jo i rullestol for en periode (ikke meningen å skremme deg, men det er fakta). Se på foreningen for bekkenløsning sin hjemme side, der er mye info og tips:) God bedring!
Koala 27+3

Gaia
19-09-2002, 22:26
Takker for tips!

Så flott at du har funnet ut hvordan ting fungerer for deg og klarer nå å gå tur! :klapp: Det må være deilig!

Jeg merker veldig godt det du sier om at det er den samlede aktiviteten som gjør utslaget. Prøver å ha det i bakhodet og tenke at jeg har en bevegelseskonto med et begrenset innhold. Det må man prøve å fordele og absolutt ikke overtrekke!

Jeg er blitt mer bevisst i det siste og tenker mer på hvilke senskader jeg kan få etter fødselen. Før var jeg veldig flink til å tenke: litt smerte må man regne med. Men jo flinkere jeg er til å ta hensyn til meg selv, jo mindre vondt har jeg. Så nå presser jeg meg ikke som jeg gjorde før, nå deiser jeg ned i sofaen og ligger der og koser meg.:D

God bedring til deg og, Koala!