PDA

Vis full versjon : Har jeg rett på fødselspenger?

*spretten*
08-05-2003, 20:26
Noen som kan hjelpe meg med noen spørsmål?

Jeg er selvstendig næringsdrivende(er dagmamma for 2 barn) og har vært det siden mars. Nå har jeg blitt gravid men er kun 5 uker på vei ca.
Leverte inn forsikringspapirer til trygdekontoret på mandag,rett før jeg var til legen for å få det bekreftet.

Jeg har forsikret meg slik at jeg får 100% sykepenger og 100% fødselspenger men så må jeg ha vært forsikret før jeg ble gravid....får jeg ikke 100% fødselpenger da? Jeg ble jo ikke gravid før noen uker etter jeg begynte å jobbe.

Hvis ikke jeg får 100% så får jeg vel 65% vel? Jeg ternger virkelig 100% for å klare oss økonomisk!

Er den noen som har vært/er selvstendig næringsdrivende når de har blitt gravid som kan hjelpe meg litt?

Hva ligger engangsstønaden på?

5+1

*spretten*
12-05-2003, 22:03
Er det ingen som vet dette?

5+5

Matrix
13-05-2003, 13:17
Det du spør om går litt på interne saksbehandlingsregler i trygdeetaten, og det er vel kun de som sitter med den type arbeidsoppgaver som kan svare deg godt og riktig på dette. Jeg ville ringt til trygdekontoret og dersom ikke de kan svare der, bli bedt om å få bli henvist til noen som sitter med fagansvar på feltet. :)

Lykke til!

Kaia
08-06-2003, 23:34
Etter det jeg har forstått har du desverre ikke rett på 100% fødselspenger. For at forsikringen skal dekke dette må du ha forsikret deg min 10 mnd før du føder. Du vil altså kun få 65% fødselspenger. Når det gjelder sykepenger må du vel ha vært forsikret i tre eller fire uker (husker ikke helt) før du blir sykemeldt for at forsikringen skal dekke mellomlegget mellom 65% og 100%. Nye regler på vei på dette området, men det hjelper jo ikke deg stort nå desverre :(

Kos fra Kaia, som bare er her inne og snikkikker, i håp om at jeg snart kan flytte fra snartgravid til snartmamma ;)