PDA

Vis full versjon : hjelp! spm til dere alle..

mjuko
10-09-2002, 04:54
Hei!
Er på besøk her fra nybakt mamma. Saken er den, at jeg har fått et spm fra en venninne ("Rita") som er gravid i uke 24 og hun har ikke internett... så hun lurte på om jeg kunne spørre noen på nettet.
Da tenkte jeg selvsagt på dere med en gang!!:D
Mange gravide som er midt opp i det og fulle av kunnskaper som er oppdaterte!!!
Håper noen kan hjelpe meg, her er saken:

Hun fikk blødning i går og ble sendt til sykehuset. Der var det en jordmor som kjente på magen hennes. Plutselig spurte JM om hun kjente noen smerter?
Det gjorde Rita ikke... Da sa JM at hun akkurat hadde hatt en ri!!
Rita syntes det var rart og jeg mente det måtte det måtte være en kynner pga stress eller..? :???:
Så vi lurer på hva hun mente med ri? Å ha rier samtidig med blødning er vel ikke så veldig bra?

Uansett.. etter det, tok legen en ultralyd på henne og sa at hun hadde lite fostervann. I sine to tidligere svangerskap har hun hatt mye vann, så hun ble ganske urolig av dette.
Hun hadde ingen åpning, så at det hadde vært en lekkasje var lite trolig, og selv er hun sikker på at hun ikke har mistet vann.
Så det vi nå lurte på var om dette var farlig? Hva har lite FV å si for babyens velbefinnende?

Håper noen kan hjelpe oss! Hun er ganske bekymret og jeg vet ikke hva jeg skal si for å trøste...
Hun tror, at siden hun har to velskapte barn fra før, så kan hun liksom ikke være så heldig denne gangen:leiseg:
Jeg har fryktelig vondt av henne:(
På forhånd takk for svar!

Hilsen Mjuko

Mariemor
10-09-2002, 14:48
Hei!

Jeg vet ikke mye om dette, men litt, da jeg jobber på en prematuravdeling. Når det gjelder fostervann, så fylles dette normalt på igjen av seg selv, så om hun har lite fostervann nå, så kan dette øke igjen. Når det gjelder blødninger i uke 24, og i alle fall hvis hun har hatt en ri, bør hun jo for det meste ligge (kommer vel også an på størrelse på blødning). Det kan jo være at fødselen så smått har startet, men dette er mulig å stoppe. Om dette er tilfelle, så bør jordmor og gynekolog ta tak i dette på fødeavdelingen, og så vidt jeg vet blir de fleste beordret i sengeleie først og fremst på fødeavd. senere evt. hjemme.

Råd venninna di til å få noen ordentlige svar, også om planer fremover fra jordmor/gynekolog. Prematur fødsel er noe vi helst vil stoppe, babyen har det tross alt best inne i magen foreløpig.

Jeg ønsker venninna di lykke til videre :stakar:

Klemmer fra Mariemor og knøttet (5+2)

Alva
10-09-2002, 17:54
... har ingen erdaring med for tidlige fødsler, men jeg ser du/dere undrer dere svært over at jordmor sa hun hadde hatt en ri. Til det vil jeg bare kommentere, at også min jordmor oftest kaller kynnere for rier. Rier i og for seg er jo på en måte svake rier, som "varmer opp" til de sterkere riene kommer, som regel, mot slutten, da. Dette kan bety at jordmor kalte det en ri, selv om det i våre øyne minner mest om en kynner. Jeg selv har hatt mange sterke kynnere innimellom, og jordmoren min sier dette er begynnende rier, som man bør ta på alvor. DVS ringe føden om de blir sterkere, ikke vil gi seg, el.l.
Fostervann fylles vel normalt "opp igjen", jeg tror ikke det er noen fare.
BLØDNINGER derimot, synes jeg er fryktelig skummelt! :( Og jeg går utifra legene på sykehuset forsøker å finne ut HVA blødningene kommer av? Dersom hun ikke hadde åpning, så kom de kanskje ikke av en begynnende for tidlig fødsel? Men hva kom de av? kunne de komme av morkaken? Eller kom de ikke fra noe truende sted, mente legene de ville se det an? Blir mange gjetninger her, for i dette tilfellet er det jo legene som har de riktige svarene, fordi de sitter med pasienten, og utstyr til å sjekke henne. Hun er 24 uker på vei, og mange barn i uke 24 klarer seg jo, selv om de blir født da. Enda oftere klarer de stoppe fødselen på forhånd. Men siden hun ikke hadde sterke rier eller åpning, er det kanskje ikke en for tidlig fødsel...? :???:
Vil anbefale henne til å snakke grundig ut med legene, spørre og grave masse, og få alle svarene hun lurer på. Det vi forsøker med her, vil dessverre, bare bli gjetninger...

Lykke til :) :stakar:

mjuko
10-09-2002, 19:03
Hei igjen!
Den blødningen hun hadde, stoppet etter 1 og 1/2 døgn og var ifølge henne ikke så stor.. Vet ikke hva den kommer av, men legene mente det ikke var morkaken.
I hennes forrige sv.skap hadde hun blødninger under stort sett hele svangerskapet... Da fant de ikke ut hvorfor hun blødde, men trodde det kunne være ømfintlige slimhinner, og ga henne da beskjed om å ta det rolig, så det gjelder vel denne gangen også..

Hun ville likevel ikke slå seg til ro med at det "bare" var slimhinner, for i dette sv.skapet kunne det jo være en annen årsak.

Nå er det litt vanskelig for henne å ligge mest mulig, fordi de to hun har fra før, er ei i trassalder og en som er 6 år som synes det er vanskelig å være liten og stor på samme tid, og han er rimelig aktiv!! i tillegg har hun null (!!!!) avlastning, siden hun bor langt fra familien og en mann som er litt "fraværende" dessverre..
Jeg maser litt på henne om å ta det med ro og hun sier hun prøver, men jeg vet det ikke er lett for henne å få det til.

Jeg har overbringet meldingene fra dere og hun ble kjempeglad for at noen har svart og hun ble ganske beroliget av at fostervann produseres mer av. Hun sier at hun ikke har hatt flere sånne "rier", men at hun synes det var litt vanskelig å komme til orde på legekontoret for å spørre om ting. Vi ble enig om at hun skulle skrive ned ting hun lurte på, som hun skal spørre om når hun skal på sjekk om to uker.
Nå ønsker hun seg internett for å besøke sidene deres:) og jeg sender herved takk fra henne, til de som tok deg tid til å lese og svare!:findag:

Hilsen Mjuko