PDA

Vis full versjon : HELLP Syndrome

Leonora
08-05-2003, 22:18
Noen som har erfaring med dette? Det er visst en form for pre-eklampsi og har med leververdier og nivået på hvite blodceller å gjøre. Jeg var hos legen i dag pga. vonde ribbein (jeg falt på fredags morgen, fikk vondt i ribbeina senere på kvelden), og fikk beskjed om at hvis ikke jeg var bedre til etter helgen, må jeg inn på sykehus for en full sjekk av HELLP syndrom. Noen her inne som har hatt enten HELLP, PIH eller pre-eklampsi?

Solvrune
08-05-2003, 22:44
Hei du
Jeg hadde kraftig svangerskaps forgiftning i mitt forje svangerskap.
Jeg utviklet HEELP syndrom.
Jeg ble lagt inn på sykehuset på onsdag, fordi jeg hadde 160/120 i blodtrykk, +4 på urinen.
Heelp er den farligste delen av forgiftning, for den kan komme plutselig.
Min begynte for alvor å utvikle seg i løpet av en halv dag. Så heldigvis så byttet de legeteam, slik at jeg ble forløst med keisersnitt.
Tok en del dager før mine blod og lever prøver var normale, men jeg er frisk som en fisk nå.

Du må gjerne spørre hvis du lurer på noe, for akkurat her er jeg vel god rustet !

Har nettopp fått vite av jordmor at jeg har stor sjanse for å få det igjen, det var bra deprimerenede.

Lykke til

Loop
09-05-2003, 10:45
Hadde HELLP i -94. Det står for Hemolyse Eliveted Low-plated Liver Enzyms (omtrent). Kort sagt er det en tilstand som går ut på at de røde blodlegemene blir brutt ned i leveren, og det oppstår en slags forgiftningstilstand. Symptomer som ved vanlkig svangerskapsforgiftning: protiner i urinen, forhøyet blodtrykk, kvalme mm. En annen viktig ting er å måle leverensymer i blod ALAT; ASAT GGT, disse skal da være kraftig forhøyet. Tilstanden er sjelden, og kan utvikle seg raskt, er man i tvil bør det sjekkes ut. Jeg for min del var kritisk syk (ikke i tvilom det), men til tross for det gikk alt helt bra. Barnet var også upåvirket av min tilstand. Ble tatt med keisersnitt i uke 37. Dette er alvorlig, men håndterbart dersom det føges opp. Hvis din lege har mistanke om dette, tror jeg ikke du har noe å engste deg for, da blir disse tingene sjekket ut og fulgt opp. Jeg er ikke redd for å skulle få HELLP igjen, vet jeg vil greie det. Sjangsene er dessuten svært små, selv om de er noe større enn hos andre. i 94 sa en spesialist på feltet at det oppstår ca 5 tilfeller i året på landsbasis. Det er sikkert noe høyere nå, fordi man antok at det va underrapportering dengang fordi sykdommen var mer ukjent. Dette går nok bra, barnet ditt er dessuten så stort nå, at dersom du skulle måtte forløse det nå så vil det også gå helt fint. Er det noe mer du lurer på kan je sikiker svare på noe av det, ellers er det fullt mulig å ringe fødeavdelignen dr du bor. De skal vite masse om dette. Og skulle du på noe tidspunkt føle deg syk, kan du dra ned der og be de sjekke deg UTEN rekv. fra legen din. Lykke til

Maz
09-05-2003, 11:37
Sniker meg inn fra NM.

Jeg har også hatt HELLP, men jeg hadde det tidlig (fulgått 23 uker) og mistet datteren min.

Man kan kanskje si det slik at preeklampsi, det vi vanligvis kaller svangerskapsforgiftning i seg selv vanligvis ikke er farlig. Men det kan utvikle seg til en av to tilstander HELLP eller eklampsi (svangerskapskramper). Begge disse er veldig alvorlige og den eneste kuren er forløsning. Ved HELLP kan de som oftest ved hjelp av steroider forlenge svangerskapet noen få dager.

HELLP utvikler seg litt forskjellig hos forskjellige pasienter. I mitt tilfelle gikk det værst utover blodsystemet, hos andre er det leveren som er mest utsatt.

Når det er sagt så er sykdommen mest farlig fordi det ofte går uoppdaget. Leger kan lite om den, jordmødre har som oftest knapt hørt om den. Når du undersøkes for det og det blir tatt skikkelige blodprøver så blir sykdommen oppdaget.

Antallet tilfeller øker men det er fordi de nå blir oppdaget. Magesmerter rett under brystkassen er et av de viktigste tegnene. Har en høyt blodtrykk osv så skal en oppsøke lege ved slike magesmerter.

Vær glad du har en lege som tar vare på deg og vil undersøke deg. Det er jo tross alt en sjelden sykdom.

Gjenntagelsessjansen er avhengig av hvor tidlig du utviklet sykdommen. For meg som fikk sykdommen så tidlig var risikoen så høy at jeg har blitt behandlet som om jeg hadde vanlig preeklampsi i hele svangerskapet og fått stadige blodgjennomstrømningsmålinger. Disse kan forutsi sykdommen tidlig.

Lykke til

Marian
01-06-2003, 02:49
Jeg har også hatt HELLP. Min datter ble forløst i uke 25 med keisersnitt.

Fakta om sykdommen har du jo fått fra de andre svarene her, men kan si litt mer om det jeg har fått vite.
Ca 0,5% av alle svangerskap utvikler HELLP, de fleste senere i svangerskapet.
Jeg har fått vite at jeg har 30% sjansje får å få det en gang til en eller annen gang i svangerskapet. Neste svangerskap blir et høyrisikosvangerskap med tett oppfølging av spesialist. Jeg vet virkelig ikke om jeg tør å gå gjennom et nytt svangerskap og den redselen det vil medføre, her må jeg bare si at jeg beundrer Maz sterkt som har kommet seg igjennom et fullgått svangerskap.

En ting vil jeg bare si til alle som leser dette:
Har dere vedvarende sterke smerter midt under/mellom ribbena, kom dere inn på sykehuset og forlang skikkelige blodprøver!!! (Leverenzymer og blodplater)
2 gang hos min fastlege med vanvittige smerter 7. dagen på rad (jeg hadde så vondt at jeg knapt klarte å puste) ba han meg "gå hjem å hvile på sofaen og se om jeg ikke fikk lyst til å jobbe igjen snart...." Tre dager senere dro jeg på sykehuset på eget intiativ og da gikk ting FORT! Videre til Riksen, lungemodningsprøyter, masse blodprøver og tre dager senere hadde jeg en altfor liten datter på respirator og i kuvøse.

Lykke til og pass på deg selv.