Vis full versjon : Hjeeeelp - rask vektøkning!!!
Mo & Nurket
10-09-2002, 11:55
Plutselig raser jeg opp i vekt. Gikk på vekta i dag og hadde da lagt på meg nesten 3 kilo på under 1 mnd, de siste 11/2 har kommet på under 1 uke!! :leiseg: :leiseg Hva er det som skjer????
Fra mai til august hadde jeg bare lagt på meg 2 kilo, og før det vet jeg ikke, veide meg aldri tidligere. Gikk kanskje opp et par-tre kilo pga røykeslutt og småspising mot kvalme.
Totalt sett er det 7-8 kilo, og det syns jeg er VELDIG MYE!! :uff: :( Men jeg har ikke spist noe mer den siste uken enn ellers. Og jeg kan fortsatt bruke et par av mine gamle bukser som det er stretch i. Dette henger ikke på greip! Hva skal jeg gjøre?? Kan ikke trimme noe særlig pga ryggplager. Jeg må visst sulte?? Noen som har gode råd?
ibid2003
10-09-2002, 12:42
Ikke for at jeg har så veldig peiling på dette her... siden det er førstemann som bakes.. Men jeg har fått det inntrykket at siden situasjonen er slik den er, er det uungåelig å gå opp i vekt. Også tror jeg det er vanlig at det går litt i rykk og napp. Grunnen til at jeg ser på det som vanlig, er at det har skjedd med meg. Magen vokste BOMS ut da jeg bare var litt over tre måneder på vei. Alle buksene ble allerede da for små :sint: , og jeg syntes i det hele tatt at dette var skikkelig kjiipt. Jeg fikk høre det over alt at dette må være minst TO!! Det er ikke vanlig å være så stor så tidlig... . Men så stoppet den, og har stått stille en halv evighet :???: Hva er det egentlig som er "vanlig"? Ikke noe tror jeg..
Min mor gikk opp 28 kg under alle sine svangerskap,- så jeg vet litt om hva jeg kan vente meg.. Sukk... trøsten er at hun gikk ned alle kiloene igjen veldig kort tid etterpå,- og er i dag tynn og lite preget.. ;)
Det er jo litt av spillet dette, da..
Så spis, du!! Kos deg og ha det BRA,- for både din og ungens skyld!
Har lagt på meg totalt 3 kilo. De to siste på 2 uker. Fortsetter jeg såmm blir jeg tung. Regner med jeg legger på meg totalt 14 kilo. Sist økte jeg 12.5. Ligger litt foran skjema siden den gang.
Jeg gikk ned alle kiloene på 2 mnd. Men hva hjelper det når hele kroppsfasongen endret seg.
Tilapia (21+2)
melankolibri
10-09-2002, 13:37
Jeg grøsser jeg også, med tanken på at vekten "må" opp. For de som traff meg på treffet, så er det jo ingen hemmelighet at jeg har "nokså mye" fra før :blush: Men sånn har jeg alltid vært. Men saken er jo den at jeg har jo alltid vært på slankern', og de gangene jeg har vært på vekten så er det for å se at det går nedover, og ikke oppover *sukk*.
Så sist gang jeg var på kontroll så ba jeg nesten om unnskylding til jordmoren....(har gått opp 6 kg siden begynnelsen, og sluttet og røyke ) men heldivis så bare lo hun og sa at det var heeeeeelt naturlig å gå opp i vekt , selv om man var overvektig fra før. Og i tillegg så har jeg et ødem på 1-2 allerede:( så litt av vekten er jo vann....men likevel så er det litt vondt å se at det går "feil veg".
Men jeg får vel bare leve med det, og håpe på at det går an å få det av igjen etterpå :klapp: :klapp:
Jeg er likevel optimist :cool:
Jeg hadde gått opp nesten 10 kg forrige gang jeg var på kontroll (31. juli), men det har stått stille siden da (var på kontroll 3. sept., og da hadde jeg ikke gått opp noe mer).
Det går i rykk og napp, og sånn var det med forrige også. Men da la jeg på meg totalt over 25 kg, og slet for å få dem av igjen. Ser ut til at jeg ligger litt bak skjema denne gangen, noe jeg er glad for. Passer på å ikke proppe meg som jeg gjorde sist, da levde jeg på potetgull, sjokolade og cola + vørterøl og appelsiner, lite sunn mat ved siden av. Nå spiser jeg heller mat eller frukt (og digg, men ikke så mye!).
Det er helt individuelt hvor mye man går opp i et svangerskap.
Her har det blitt seks kilo pluss, men det er sånn som hører med.
Synes ikke at jeg propper i meg av godter og potetgull og brus. Det er mest vanlig mat som har gjort at det har blitt som det har blitt.
Sist gikk jeg opp 14-15 kilo, og de forsvant veldig fort etter fødselen.
Man skal ha litt å gå på når man starter med amming og sånnt.
Bekymrer meg ikke så mye enda, man får ta det som det kommer;)
Lillegull
10-09-2002, 16:33
syns ikke du skal bekymre deg selv om vekta plutselig spretter opp. Jeg har også gått opp sånn plutselig for så og stå stille. Plutselig gikk jeg ned 1 1/2 kg igjen etter en helg med dødsmye spising. Skjønnte ingen ting, men så spratt jeg opp igjen.
Vi får prøve å ikke tenke så mye på den vekta!! ;)
La på meg lite de første tre månedene, men har vel nå tilsammen gått opp rudt 5 kg. Kom fort og plutselig!! Og uten at jeg har endret spisevaner, synes nesten jeg spiser mindre enn før! Ingen sære og voldsomme lyster å plage mannen med... :D
Synes også det er litt tøft å se se vekta tippe over 67 kg... Det har jeg ikke veid siden jeg var au pair i USA for ti år siden! :D
Min filosofi er: Fort på, fort av. Så får jeg heller ta det sjokket det vil bli om dette ikke skulle vise seg å stemme, når den tid kommer. :uff:
Tips til deg Mo, hvis du som meg savner litt trim, hva med bassengtrening? Skjer under ledelse av fysioterapeut, og er visst ypperlig trening for magedamer med ryggplager! Skal snart i gang med det selv nå, bare jeg får tid til å slippe litt unna jobben, er nemlig på dagtid...
Sala 22+0
:findag:
Det er jo merkelig at vekta skal stige så fort - men sånn er det bare. Er glad jeg har bøkene friskt i minne ... "regn med 1 kg i uka" ...
Vi får håpe vi klarer å amme det av etterpå!
Sist var jeg tilbake til startvekt tre uker etter fødsel.
(Den "slankende" amminga ikke setter inn for fullt før etter et halvt års tid. Jeg gikk ned litt til da!)
skal ikke fortelle deg hvor mye man skal og ikke skal gå opp jeg;)
Sist svangerskap(mitt første) så la jeg på meg nesten 22 kilo og de 14 siste av dem kom etter uke 22....
ergo, nesten 1 kilo i uka.
Så vidt jeg husker fra Oslotreffet så er du en slank dame i utgangspunktet:)
Det er noen ganger slik at når kroppen ikke har noe særlig å gå på , så lager den et lager til "egen" disposisjon.
Jeg har en venninde som er kjempeslank i utgangspunktet og hun gikk opp 31 kilo med førstemann og har nå gått opp 33 kilo og har termin om 6 uker....
trøsten er at hun klarte å gå ned alle kiloene sist og det tror jeg hun klarer nå også:klapp:
Så det jeg egentlig prøver å si her er at jeg synes du skal ta det med ro ang hvor mange kilo du har lagt på deg hittilo og videre. Ihvertfall hvis du spiser normalt og ikke fråtser i snop og godter?
Hvis du begynner å få vann i kroppen så ligg unna salt , for det binder væsken i kroppen.Selv i små mengder.
jeg prøvde meg nemlig på ca en håndfull med cashew nøtter her forleden og resultatet lot ikke vente på seg.... 2 stk. tømmerstokker til ben... de så helt groteske ut.. (a'la Hobbittføtter:latter: )
i motsetning til forrige svangerskap så har jeg lagt på meg 8,5 kilo hittil og er vel fornøyd med det. Det har seg nemlig slik at faktisk så satt 16 kilo fra forrige svangerskap++ igjen på denne kroppen når jeg ble gravid denne gangen:(
Har derfor et håp om at jeg har gått litt ned i meg selv ...
Take Care;)
Mo & Nurket
11-09-2002, 13:57
Vel, slank og slank Karius - jeg har vel alltid hatt litt ekstra å gå på...
Jeg skal prøve å ikke stresse den vekta så mye. I dag veide jeg f.eks et 1/2 kilo mindre enn i går :bryn: :bryn: Ikke helt stabil med andre ord.
He-he jeg må le litt av det du sier Sala ang. USA. Var også aupair i USA for 11 år siden og har snart nådd den match vekten (den var imildertid en god del høyere enn din!). De kiloene slet jeg fælt med å få av og håper det går enklere denne gangen!!
Det med bassengtrening hørtes fristende ut og kan jo hjelpe litt på ryggplagene. Er nesten 100% sikker på at det er bekkenet som er problemet. Men dagtrening er ikke så enkelt i forhold til jobben min heller!!
Jeg får vel ta i mot de kiloene jeg får, så lenge knøttet har det bra. Får jo satse på at det renner av når en starter med ammingen og at noe forsvinner etter fødselen. Det høres jo ut som flere har gode erfaringer med det!
Klem fra Mo & Nurket (23 + 6)
...godt å høre at jeg ikke er den eneste med ymse vekterfaringer fra junaiten! Og har fortsatt endel å gå på før jeg når matchvekt fra den gang... Tror de må putte noe i melka der borte! :p
Bassengtrening får du forresten dekket hvis du får reksivisjon fra legen din!
Klem Sala
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.