Vis full versjon : Varig skade etter bekkenløsning?
Lurer litt på om det er noen som har fått varige skader av bekkenløsnigen? Alstå om det er noen som har måttet redusert arbeidstiden/mengden, blitt omskolert, eller uføretrygdet?
Filifjonk
09-05-2003, 11:54
Jeg har ikke fått det, men kan få det da jeg ligger i risikogruppa og er blant de som er hardest rammet.
Jeg er av de som har fått kroniske plager etter svangerskap med bekkenløsning.
Jeg merket smertene for første gang i uke 20 av svangerskapet og fikk da fysioterapi behandling. Rett etter svangerskapet følte jeg at jeg ble MYE bedre av bekkensmerter. Jeg hadde en tøff fødsel som endte opp med keisersnitt og i etterkant ble jeg veldig dårlig av operasjonen. I tillegg opererte jeg menisken 4 mnd etter fødselen, med da påfølgende rolig tid etter det. Siden det var så mye annet som skjedde kom bekkenet litt i bakleksa.
Etter 1/2 år kom smertene tilbake. Etter fysioterapi, bassengtrening, kiropraktor, betennelsesdempende og smertestillende og diverse hjelpemidler og med vedvarende smerter følte jeg at jeg nærmeste ble gitt opp av legen min. Det var ingen funn på vanlig røntgen eller på blodprøver. Vanlige allemenpraktiserende leger har ikke kunnskaper om bekkenløsning og de av legene som er "best" gir deg sykemelding og rekvisisjon til fysioterapi. Etter laaaang tid med smerter (hadde også bedre perioder...) spurte jeg selv om å få rekvisisjon til en spesialist for fysikalsk medisin og rehabilitering. Etter å ha kommet dit ble jeg utsatt for div. tester og ble sendt til scientografi (tror det skrives slik). Det er en type røntgen hvor jeg fikk sprøytet en radioaktiv isotop inn i blodet og 4 timer senere ble det tatt bilder av strålingen fra bekkenleddet. Det fant de funn og jeg fikk derfor diagnosen bekkenleddsyndrom.
Jeg har hele tiden fra svangerskapet vært student. (Fødte i januar 2000). Siden juli 2002 har jeg vært 100% sykemeldt. Jeg klarer ikke sitte for lenge av gangen rett opp og ned. Dessuten krever utdannelsen min endel jobbing i laboratorie. Det er helt utelukket for øyeblikket. Før juli i fjor har jeg bare vært hos legen uten å motta sykemelding. Jeg hadde ingen arbeidsgiver å gi en sykemelding til og tenkte ikke på å få en bekreftelse på mine forhold. Jeg var heller ikke sååå ofte til legen fordi jeg synes at jeg maste....:bonk: Nå får jeg i hverttfall et papir selv om jeg ikke har en arbeidsgiver å sende det til. Etter ett års sykemelding går man over på rehabilitering. Søknaden for med er nettopp sendt. Perioden med rehabilitering varer vanligvis ett år. Har du klare forbedringer i sikte kan denne perioden forlenges. Etter da det året med rehabiliteringspenger kommer man over på yrkesrettet attføring (omskolering!) Går ikke det bra heller ender man opp med uføretrygd. Sånn har i hvertfall jeg fått forklart gangen i det.
Personlig håper jeg på bedring i rehabilitringstiden min. Jeg kan liksom ikke gi opp håpet heller!!
Jeg har i hvertfall funnet ut at det er viktig nå å ta HELT ferie fra studier og ikke minst all den dårlige samvittigheten over å ikke være effektiv. Jeg er tross alt mor til ei lita jente og jeg er samboer til en flott mann. Om jeg ikke bare tar livet med ro (det er drit kjedelig!!) kan jeg kanskje få store problemer med å komme meg ut i arbeidslivet senere.
Derfor får jeg ikke sagt det ofte nok til de som har smerter i bekkenet: FÅ DERE 100% SYKEMELDING!
Dere kan hende dere gjør dere selv en bjørnetjeneste med å bite tennene sammen og skal klare alt. Jeg gjorde nettopp det!!
Ikke tenk på at dere maser og syter til legen. Det er tross alt din kropp som du skal ha i lang tid. Tenk på at du har et barn i magen som du skal klare å ta deg av etter at det er født.
Er det noen som har spørsmål ang. bekkenløsning er det bare å spørre. Begynner å ha satt meg inn i veldig mye. Lykke til!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.