PDA

Vis full versjon : Navlestrengen festet i hinnen rundt morkaken

Kleopatra
16-11-2010, 20:37
Er ikke sikker på om jeg har laget en tråd om dette før, men det var i tilfelle i januar/februar etter at frøkna kom til verden.

Etter fødselen fortalte JM oss at det kunne ha blitt kritisk om vannet hadde gått på "feil" sted.
Navlestrengen var visst nemlig festet i hinnen rundt morkaken og ikke i selve morkaken..?
Da kunne den visst ødelegge en blodåre (eller noe :rødme:) og virket ikke som det hadde vært mulig å redde babyen i dette tilfellet.

Husker jeg googlet litt om dette etter fødselen, men fant svært lite. Når jeg googler nå finner jeg ingenting!
Husker det var et navn på denne festemåten, men det var vel latinsk eller noe så det husker jeg ikke.

Nå som jeg er gravid igjen tenker jeg jo litt på dette og er så klart bekymret for om dette skal skje igjen.
Snakket med JM på helsestasjonen for noen uker siden, men hun sa bare at det var lite sannsynlig for at ville skje igjen og at det liksom ikke var noe man kunne gjøre.
Hun ville ikke si så mye om det tydeligvis.

Om hun andre jordmoren er der på neste kontroll skal jeg høre med henne også.

Men tenkte jeg kunne høre her i mellomtiden da - kanskje noen kjenner til dette? :)

Tossi
16-11-2010, 23:41
Ut fra beskrivelsen din høres det ut som at det dreier seg om velamentøst navlesnorsfeste (muligens kombinert med vasa praevia - at fosteret blodtilførsel løper i hinnene, ofte over livmorhalsen).

Velamentøst navlesnorsfeste betyr at navlesnoren ikke er festet i selve morkaken, men i hinnene rundt morkaken. Navlesnoren er da mer utsatt for ruptur, og dersom morkaken ligger slik plassert at hinnene og det velamentøse festet er nært hverandre, kan det være fare for at navlesnoren løsner når vannet går. Fostre med velamentøst festet navlesnor kan ofte være små for alderen fordi næringstilførselen kan være litt dårligere enn vanlig.

Dette forekommer i ca. 1 % av enlingesvangerskap og er ikke arvelig, dette har kun med når og hvordan det befruktede egget fester seg og utvikler morkaken - men det skal kunne oppdages med doppler-UL (farge-UL). :nikker:

Kleopatra
17-11-2010, 09:07
Stemmer!
Tusen takk, Tossi!

Veldig betryggende å lese, da bryr jeg meg ikke om å tenke på det noe mer :glis: