Vis full versjon : Knipeøvelser
Hei!
Jeg spurte legen min under siste undersøkelse når jeg skulle begynne med knipeøvelser og hun svarte at det spesielt er etter fødselen man skal gjøre disse. Jeg vet det er viktig nettopp etter fødselen, men trodde man burde begynne med disse også under svangerskapet?? Som førstegangsfødende har jeg ingen erfaring med dette og tar gjerne imot noen råd.
:)
Hei Idamor,
Jeg har vært på et par timer med SATS gravid og der gjør vi knipeøvelser. Altså trener bekkenet. For å være helt ærlig er det ikke så lett å vite om man gjør det riktig, men treneren sier i alle fall at man skal legge seg på ryggen med korsryggen og fotsålene ned i gulvet. Knip så, som om du prøver å stoppe urinstrålen når du tisser (skulle jeg lagt dette under pinlige spørsmål kanskje:uff: ?) hold i åtte sekunder og slipp. Gjør øvelsen flere ganger.
Til dere andre som trener; er ikke dette riktig da?
16+1
Tidl. bruker
10-09-2002, 12:48
Hørtes vel riktig ut det, mener jeg å huske. Jeg må si helt ærlig at jeg ikke har vært veldig aktiv med slike øvelser, men etter fødselen må man liksom bare... :) Ellers så kan det ofte gå galt...:uff: Men sånn i utgangspunktet skal man vel trene disse musklene om man er gravid eller ikke. Jeg fikk ikke noen tips om dette da jeg gikk gravid sist, og heller ikke så langt nå. Så jeg "glemmer" det rett og slett :) Men uansett, kan jo ikke skade :)
17+2
Knipeøvelser er gørrkjedelige, men de skal være uhorvelig viktige. Også under svangerskapet. Når babyen vokser, presser den på urinblæra. Det betyr at hosting, nysing, latter og diverse aktiviteter medfører et ekstra trykk – og er ikke bekkenmusklene på lag da, kan konsekvensen bli skvetting i buksa. Ikke kjekt med Tena Lady, jenter!
Når man kniper, skal man på en måte løfte hele "kjellermusklaturen" - den som holder alt der nede på plass - oppover. Så skal man knipe lenge, 5-10 sekunderm minst, og repetere noen ganger.
Bra for sexlivet skal det jo være også...
Hilsen Demeter og :baby:
(16+1)
Tidl. bruker
10-09-2002, 15:28
imponert over at du er så fink Berta :klapp: :klapp: :klapp: :klapp:
Takk for svar alle sammen!!
Da er det bare for meg å komme igang med øvelsene!!
:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.