Vis full versjon : En UL er overstått..
Var til UL i går og begge to er raske og friske :)
De har vokst og er nå ca 12-14 cm lange og alt så helt perfekt ut. Vi var alle sammen enige i at de var verdens fineste bebiser :D
Gyn sjekket nakkevirvlene i går og de var helt fine, han mente da at det ikke var noen fare for kromosonfeil og det er jo kjempefint.
Jeg fikk også gyn til å sjekke morkaken pga faren for transfusjonssyndrom osv. I utgangspunktet sa han at det ikke var nødvendig, pga at de følger så nøye opp med målinger av bebisene utover i sv-skapet at det vil bli oppdaget tidlig om det blir vekstavvik. Men jeg glemte å spørre om det egentlig skulle vært sjekket mye tidligere i sv-skapet, eller om det er mulig at morkakene (om det er to) kan ha vokst sammen allerede???
For hos meg lå ungene i hver sin fostersekk, men hadde bare en stor morkake.
Noen som vet om hvor tidlig gyn må sjekke morkaken for å se om det er en eller to ??? (morkaker, altså :p )
Hmm, det ble veldig rotete det her, håper dere skjønner hva jeg mener :p
Klem Anki
15+5
Blåklokke
09-05-2003, 13:40
Hei!
Fint at alt er bra med babyene! Ang. morkakenes sammenvoksning har jeg skjønt det sånn at det kommer an på hvor nærme de to celleklumpene fester seg i livmoren, så jeg skulle tro det skjer tidlig. Spør legen din neste gang - morsomt å vite!
Toeggede tvillinger har alltid to morkaker som ikke har felles blodkar, enten morkakene ser ut til å være grodd sammen eller ikke. Det er 4 hinner mellom tvillingene (tykk skillevegg) - indre og ytre fostersekk for hvert av barna.
En tredjedel av eneggede tvillinger kan være akkurat på samme måte som toeggede, dvs. ha hver sin morkake (sammenvokste eller separate) og 4 skillevegger. Det er disse som er vanskelig å skille fra toeggede med samme kjønn etter fødselen. Eggdelingen har da skjedd 1-3 d etter befruktning.
De andre mulighetene for eneggede tvillinger er at de har en felles morkake, en felles ytre fostersekk og hver sin separate indre fostersekk. Eggdeling har da skjedd 4-7 d etter befruktning. Dette sees vel som tynn skillevegg på UL, og man kan da være sikker på at det er eneggede tvillinger.
Hvis delingen skjer 1-2 uker etter befruktning (veldig sjelden), kan de få en felles morkake, og dele både indre og ytre fostersekk. Dette vil vel også være tydelig på UL, da man ikke ser noen skillevegg i det hele tatt. Skjer delingen enda senere blir det siamesiske tvillinger.
Da vi var på rutine-UL i uke 17 brukte jordmor tykkelsen på skilleveggen mellom tvillingene som indikator på at de er toeggede (hvis de er av samme kjønn KAN det jo tenkes at de likevel er eneggede, siden 1/3 av eneggede tvillinger er på samme måte. Vi har jo satt inn befruktede egg, så vi er ganske sikre på at de er toeggede!) I følge dr. med. Per E. Børdahl ville det vært best for oss som venter tvillinger med rutine UL i uke 11, da det er lettere å studere skilleveggen.
Hvis transfusjonssyndromet opptrer, vil den ene tvillingen bli liten og blodfattig, mens den andre blir stor og blodrik. Det kommer også mer vann i sekken til blodmottakeren, og det kan være så lite vann i minstemann sin sekk at man først tror de ligger i samme sekk. Så lenge tvillingene vokser nogenlunde likt og fostervannsmengden er normal, burde jo alt være i skjønneste orden hos deg! Transfusjonssyndromet kan være kronisk eller oppstå akutt, det er bl.a. derfor du får så tett oppfølging. Foreløpig er jo alt i den skjønneste orden, og syndromet er jo sjeldent.
Husj, dette ble langt igjen. Har fått så fin bok (Dobbelt opp!), så jeg leser meg nesten ihjel for tiden :). Vet ikke hvorfor jeg skrev alt sammen, men det var kanskje for å si at hvis morkaken din i virkeligheten er to sammenvokste, kan tvillingene dine være både en- og toeggede. Hvis de har bare tynn skillevegg er de eneggede, hvis de har tykk skillevegg og er forskjellig kjønn er de toeggede, og hvis de har tykk skillevegg og samme kjønn kan det være vanskelig å avgjøre!
Klem fra Blåklokke (24+4)
Hei og takk for tilbakemeldingen :)
Ser på UL-bildet fra uke 11 og der er skilleveggen ganske tykk eller veldig tydelig, men nå er den veldig tynn ser det ut som...
Jaja, får vel bare vente å se etterhvert hva slags kjønn det er før jeg spekulerer mer på det:o :p
Uansett er det viktigste at de blir friske og når oppfølgingen er så ofte så går det vel bra uansett :)
Klem Anki
15+5
Lykke til med tvillingsvangerskap!
ville bare kommentere dette med tynn skillevegg.
selv hadde vi tett oppfølgign i hele svangerskapet pgr. av faren for transfusjonssyndrom. de fant bare en tynn skillevegg, og det var tydelig vekstavvik på den ene.
vi kom ikke til føste ultralyd før i uke 18 og da sa de at det var for sent å diagnostisere om det var en eller to fosterhinner. slik jeg forsto det så kunne man kun finne ut av det ved ultralyd før uke 14, da kunne man også se det på fasongen på morkakaen om det var to sammenvokste eller en hel.
de anntok at det var en tynn hinne og at vekstavviket sansynligvis skyldtes transfusjonssyndrom.
men barna kom til verden til termin, og ved patologisk undersøkelse av morkaken viste det seg å være to hinner likevel.så helt unødig bekymring altså.
vel poenget er at det er bra om hinnene blir grundig undersøkt tidlig - som blåklokke også referer til ovenfor her. og som du selv spør om, ved uke 18 er det ofte for sent å diagnostisere korinositetn, men hvis du har ul. bilde fra uke 11 så vises det kansje der??
det er fint å slippe unødig bekymring, transfusjonssyndromet er veldig sjeldent, og hvis man får god oppfølging så er det best å ikke bekymre seg, det er ihverfall min erfaring!
lykke til, det ser jo ut til at det står bra til med dine to små. Lykke til!
Hilsen Gunhild mamma til :storeb: :baby: :baby:
elliepellie
12-05-2003, 02:49
:klapp: for deg og dine flotte tvillinger :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.