Vis full versjon : Folsyre
Tidl. bruker
13-08-2002, 09:56
Heisann!!
Lurte på noe.....etter 8 uke fikk jeg beskjed at jeg måtte bruke fol syre..startet da. Men hvor lenge skal jeg bruke den??
Tror de sier de fleste steder at du skal bruke det til og med uke 12, men jeg fikk beskjed om å bruke det ut uke 16 for å være på den sikre siden. Folat kan ikke skade uansett:)
Heisann!
Helst skal du begynne med folat før du blir gravid, og så skal du ta 0,4 mg = 400 mikrogram daglig. (Faktisk egentlig 0,6 mg, det er den nye anbefalingen). Dette for å redusere risikoen for nevralrørdefekter, dvs ryggmargsbrokk o.l. Dette er ferdig utviklet i løpet av de første tre mnd av svangerskapet, så etter det er det ikke noe særlig vits i å ta det. Hvis du ikke har begynt ennå bør du iallfall begynne nå, og ikke vente til uke 8 hvis du ikke har kommet så langt... :)
Folat er et B-vitamin, og B-vitaminer opptrer i grupper i naturen, og tas opp lettest av kroppen sammen. Derfor bør du ta et B-kompleks i tillegg. Dette kan du jo fortsette med også resten av svangerskapet, da B-vitaminer er bra for cellene i kroppen.
Du kan ikke ta for mye B-vitaminer, for de er vannløselige og kroppen skiller ut det den ikke har bruk for. ( Til forskjell fra A- og D-vitaminer, som kan være skadelig i store doser.)
Dette ble kanskje litt mye svar på et kort spørsmål, men jeg tenkte kanskje noen var interessert i dette, så...
Klem fra I am 5+1
Folsyre er viktig for å minske risikoen for ryggmarksbrokk.
Men huff, jeg er ikke så flink å huske på å ta de :uff:
(Idag 10+1)
*vifter med fingeren*
Husk å ta tablettene- hver dag!! Ekstra viktig for oss med 2 i magen, vet du!
:)
skilpadda
13-08-2002, 14:40
... har jeg dem stående sammen med tannbørsten. Så husker jeg dem når jeg pusser tennene om kvelden. Der står jerntablettene og thyroxintablettene mine, tidligere også folsyren, og enda tidligere stod p-pillene der. :)
Tidl. bruker
13-08-2002, 20:25
takk for alle svar :-) Da skal jeg ta folsyre en stund til ihvertfall!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.