PDA

Vis full versjon : Folsyre

Tidl. bruker
13-08-2002, 09:56
Heisann!!

Lurte på noe.....etter 8 uke fikk jeg beskjed at jeg måtte bruke fol syre..startet da. Men hvor lenge skal jeg bruke den??

Beate
13-08-2002, 10:15
Tror de sier de fleste steder at du skal bruke det til og med uke 12, men jeg fikk beskjed om å bruke det ut uke 16 for å være på den sikre siden. Folat kan ikke skade uansett:)

I am
13-08-2002, 11:23
Heisann!

Helst skal du begynne med folat før du blir gravid, og så skal du ta 0,4 mg = 400 mikrogram daglig. (Faktisk egentlig 0,6 mg, det er den nye anbefalingen). Dette for å redusere risikoen for nevralrørdefekter, dvs ryggmargsbrokk o.l. Dette er ferdig utviklet i løpet av de første tre mnd av svangerskapet, så etter det er det ikke noe særlig vits i å ta det. Hvis du ikke har begynt ennå bør du iallfall begynne nå, og ikke vente til uke 8 hvis du ikke har kommet så langt... :)

Folat er et B-vitamin, og B-vitaminer opptrer i grupper i naturen, og tas opp lettest av kroppen sammen. Derfor bør du ta et B-kompleks i tillegg. Dette kan du jo fortsette med også resten av svangerskapet, da B-vitaminer er bra for cellene i kroppen.
Du kan ikke ta for mye B-vitaminer, for de er vannløselige og kroppen skiller ut det den ikke har bruk for. ( Til forskjell fra A- og D-vitaminer, som kan være skadelig i store doser.)

Dette ble kanskje litt mye svar på et kort spørsmål, men jeg tenkte kanskje noen var interessert i dette, så...

Klem fra I am 5+1

Linda1
13-08-2002, 14:03
Folsyre er viktig for å minske risikoen for ryggmarksbrokk.

Men huff, jeg er ikke så flink å huske på å ta de :uff:

(Idag 10+1)

Beate
13-08-2002, 14:05
*vifter med fingeren*

Husk å ta tablettene- hver dag!! Ekstra viktig for oss med 2 i magen, vet du!

:)

skilpadda
13-08-2002, 14:40
... har jeg dem stående sammen med tannbørsten. Så husker jeg dem når jeg pusser tennene om kvelden. Der står jerntablettene og thyroxintablettene mine, tidligere også folsyren, og enda tidligere stod p-pillene der. :)

Tidl. bruker
13-08-2002, 20:25
takk for alle svar :-) Da skal jeg ta folsyre en stund til ihvertfall!!!