PDA

Vis full versjon : Fars rettigheter

Sebkez
09-05-2003, 14:08
Hei.

Det er jo sånn at dere her inne vet litt om alt, hvis dere skjønner:D .
Saken er den at jeg lurer på om min mann har rett til å få betalt velferdsperm den dagen jeg føder, eller siden jeg skal ha keisersnitt, så vet vi jo dagen.

Altså, har far rett til betalt velferds perm når han er med på fødelsen, dvs den ene dagen.

Matrix
09-05-2003, 16:18
Han har iallfall rett på fri i forbindelse med nedkomsten. Han har rett til permisjon i inntil 14 dager, og dersom man vet hvilken dato du skal nedkomme, er det enkelt for ham å forholde seg til denne dagen og 13 dager fremover. :)

Hvorvidt han får betalt er mer usikkert. Dersom han jobber i det offentlige eller i en annen bedrift der man har avtalt dette i en tariffavtale, har han rett på fri med lønn. Dersom det ikke er avtalt er det heller tvilsomt at han får fri med lønn.

Lykke til!

Loop
10-05-2003, 13:10
Jeg ville ha søkt arbeidsgiver skriftlig om velferdspermisjon med lønn. Som Matrix sier er dette regulert i det offentlige, men private bedrifter har også noen ordninger. En sykedag ville vel heller ikke være misbruk av systemet.

charlie
10-05-2003, 18:19
gir 14 dgr. i forbindelse med fødsel. i det offentlig står det i tariffavtalen både for stat og for kommune at dette skal være med lønn, vet jeg. i kommunen er det bare for far, i statens tariffavtale er det åpning for at hvor andre bistår mor istedetfor far, kan denne få perm. med lønn.

hvordan det er i privat virksomhet vil variere.. ville tro at noen tariffavtaler behandler dette, mens andre ikke gjør det. hvis det ikke er tariffavtale i det hele tatt, vel da blir det vel opp til arbeidsgiver, antar jeg....

:findag: