Vis full versjon : Katt
Jeg og samboern skal skaffe oss katt i helgen. men er dette trygt for meg når jeg er gravid, og er det trygt for babyen når den er liten?
Jeg har selv katt, og var bekymert for dette da jeg ble gravid. Jeg har ikke antistoffer mot toxoplasmose, men legen beroliget meg med at det ikke er farlig å ha katt så lenge en tar forhåndsregler. Pus er en innekatt og har derfor innedo, denne renser samboeren min slik at jeg ikke trenger å være i kontakt med kattens avføring. Ellers er jeg nøye med å vakse hendene før jeg spiser. Det er få katter som er bærere av toxo. og hvis du skulle være så uheldig å få det er det bare å ta en antibiotikakur.
Med tanke på babyen er det også viktig å ta forhåndsregler, og ikke plassere babyen alene med katten, katter er jo veldig glade i kroppsvarme, og så er de glade i kos. Ellers har jeg lest at katter sammen med barn forebygger allergi:D
Ønsker deg lykke til med lillepus, jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde skaffet meg katt.
:klapp: :klapp: :klapp:
Gratulerer med anskaffelse av katt. Det burde ikke være noe farlig for deg. Det eneste du bør passe på er å holde deg borte fra kattedoen. Dette fordi katten kan ha toxoplasmose (ikke alle katter har det) og blir du smittet av det er det ufarlig for deg, men ikke for babyen i magen din. Selv er jeg immun mot toxoplasmose, men holder meg borte fra kattedoen likevel. Hvis du vil sjekke om du kanskje har hatt toxoplasmose kan legen ta en enkel blodprøve.
Når det gjelder katten og babyen vet jeg ikke så mye. Jeg har tenkt å skaffe meg et nett slik at katten ikke kan hoppe opp og legge seg på babyen. Ellers må man jo passe litt ekstra på. Men det er det nok absolutt verdt. Katter er jo så søte og morsomme dyr, og jeg tror barn har godt av å være sammen med dyr.
Lykke til.
Gulrotklara
09-05-2003, 20:18
Jeg fikk høre av legen min at min egen katt ikke var bærer i og med at jeg ikke var smittet, men han sa også at det fortrinnsvis gjalt katter i syden.
Vi hadde katt i et år før lillegull ble født. Katten var som "babyen" vår i den tiden. Kjempekoselig med pus og veldig lite arbeid!
Veldig skjeldent at katter bærer toxo, men hold deg unna kattedoen mens du er gravid for å være på den sikre siden!
Når lillegull var nyfødt fikk aldri katten være i nærheten av han, det var litt arbeid og alltid å ha styr på hvor pus befant seg. Men i ettertid var det verdt det. Nå syntes lillegull det er kjempemorsomt med pus som lister seg rundt i stua. Han hyler av latter dersom pus kommer helt bort til han. Drar pus i ørene, lugger og legger seg oppå henne. Utrolig hva den katten finner seg i!
Har også hørt at dersom det ikke allerede er allergi i familien er det et pluss og ha katt/hund. Da har barnet mindre sjanse for å utvikle allergi senere.
Mamarazzi
09-05-2003, 22:23
Hei!
Kan bare si meg enig med de over her!
Kommer til å passe på at pus og bebis ikke er alene sammen....
-Men det som blir "rarest" er nok at pus ikke lenger kan få ligge i fotenden av sengen om natten (slik hun har gjort i 7 år) når bebis kommer...... Bebis blir jo plassert på vårt soverom i begynnelsen.
Mama (16+1)
Kos deg med kattepusen!!!
Kos deg med katten du:)
Men som de andre sier her så bør du holde deg unna avføringen. Du må også se etter hvor du tråkker i begynnelsen, pusungene er vanligvis ikke stuerene første dagen... Eventuelt gå med sko/sandaler noen dager etter at pus er kommet i hus.
Mamarazzi: Vi har også latt pus sove i sengen vår, men som du sier så må han ut når bebisen kommer. Vi har faktisk kastet den ut allerede nå, da det er lettere for den å venne seg til å være ute nå om sommeren. Dessuten så vil han da ikke forstå at det er bebien sin "feil" at den er blitt kastet ut...
En skal forøvrig være veldig varsom når et barn og en katt omgås. Katten kan plutselig få "nok" av at barnet drar den i halen og før du vet ordet av det så klorer den til... Katten vår er den lateste og roligeste katten jeg noen gang har møtt, alikevel er jeg alltid rett ved siden av og "holder tak i katten" når mine to nevøer skal klappe den... Jeg har lært meg det at man ALDRI skal stole helt og fullt på et dyr! Dessuten så må disse nevøene også lære hvordan en skal behandle en katt! Dem må innlæres at en skal ha respekt for dyr.
Hvordan det går med barn og dyr i lag kommer nok like mye ann på barnets oppførsel mot dyret som på dyrets oppførsel...
Jeg tror for øvrig at barn har godt av å være sammen med dyr, og ikke minst av å lære hvordan dem skal behandle dem. Vi har bare katt nå, men kommer nok med tiden å få oss hund og kanskje andre dyr også.
Lykke til med pusen din:)
Muad'Dib
10-05-2003, 00:42
Vi havde 6 katte på 90 m2 da storebror blev født - no problem ! :D Selv om sundhedsplejersken ikke var så begejstret...
Nu er vi flyttet udenlandsk et par gange og har derfor kun 2 katte.
Vores søn har ALDRIG fået så meget som en skramme af kattene, selv om han ville have fortjent det et par gange.
Kattene fik ikke lov at komme ind i soveværelset da han var baby (for at der skulle være 1 sted uden alt for mange kattehår) og nu må de ikke være på hans værelse mens han ligger og sover (fordi de vækker ham ved at gå og trampe rund i hans seng).
Så skaf dig trygt en god kat, og nyd den ! :klapp:
Vi fikk en liten kattepus for to uker siden. Når jeg stilte spørsmål om toxo her fikk jeg følgende svar. Først må katten smittes, det ser du ved at den blir slapp, utilpass, feber, diare,mm. Deretter skal eggene klekkes i avføringen og du må få dem levende i munnen din. Håndvask etter å vært i kontakt med avføring er viktig, eller å få andre til å ta det. Pusen er i sengen og jeg tar ellers ingen forbehold. Spurte legen om risiko, fordi jeg er testet negativt på blodprøve, og han sier det nesten ikke er forekomst av det i Norge til tross for at veldig mang e har katt. Han mente det var større sjangs for bli smittet ved å grave i blomsterbeddet. Men, det som er skjedd her i huset er at vi har fått en fantastisk god stemning i huset. Før pusen var jeg hysterisk anspent og redd for at det skulle gå galt med graviditeten. Etter at pusen kom i hus har jeg, bank i bordet, ikke vært redd en dag. Har en mykhet og mildhet i hjertet som gjør meg avslappet og jeg fyller timene jeg før brukte til grubling, med oppmerksomhet mot den lille. Hun er utrolig søt og morsom, og vi er blitt veldig glad i henne.
Første gangen jeg var gravid, så sa vi til legen at vi hadde katt. Hadde han hatt sjans hadde han nok kommet hjem og fjernet katten, da han mente at denne var farlig sånn smitte messig sett. Jordmoren min bare flirte og sa at da barna hennes var små hadde de katt og det er bare tull at katt og barn ikke hører hjemme.
Vi har lyst på katt nå, men huseieren vår, som forøvrig er svigermor sier nei, de er jo smittebærere.
Men som de andre sier her, ikke hold på katte avførings kassen.
Lykke til med den nye pusen deres.
Jeg har fire katter selv, som jeg forguder. Men jeg hadde ikke anskaffet meg katt nå når jeg er gravid! Ikke pga toxo, men pga av at katter tiltrekkes varme og lett kan legge over babyen. Jeg kjenner faktisk flere familier som har måtte avlivet katten sin pga av det. Kjenner faktisk også en familie som mistet jenta si pga at en katt hadde lagt seg over ansiktet hennes. Hun fikk store hjerneskader og døde noen mnd senere, da hun var 8 mnnd. Dette er selvsagt en skrekk historie, men det er lurt å ha det i bakhodet. Jeg bekymrer meg veldig for hvordan det skal gå med kattene mine, men jeg kommer til å vente å se hvordan det går først. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet til babyen i hverfall var over året før jeg anskaffet meg katt.
Jeg har to katter, og jeg koser med dem hele tiden, de er ute/inne katter, og er derfor sjeldent noe i kattekassen, men skulle det skje ett uhell er det sambo sin oppgave. Tok katte testen som jeg kaller den med en gang jeg ble gravid, og den var negativ, så regner med att jeg er imun, har hatt katt så lenge jeg har levd,men må ta e ny en i uke 36 tror jeg det var, for og være på den sikre siden, hvis du ikke har hatt så mye katter er det kansje en ide og teste deg litt oftere, bare for og være på den sikre siden. Jeg tror også att dyr når barnet er lite er med og forebygge allergi, enn att det plutselig kommer ett dyr når barnet har blitt stort, det er min mening da, og det finnes helt sikkert unntak der og. Lykke til med pusen, de gir utrolig med glede og selskap, jeg kunne ikke vært for uten!!!:D
Dere som har katt(er) fra før av bør også følge ekstra godt med i begynnelsen etter at dere har fått babyen hjem.
Mange katter reagerer aggressivt på så store forandringer som å få en baby inn i sitt hjem.
Katten sitt territorium det.
Så følg med på hvordan katten reagerer.
Her har det heldigvis gått helt fint. :)
Jeg har som nevnt katt, og vil ikke gå fra babyen med katten. Mens babyen er liten ser jeg ikke for meg at jeg ville gått fra den uansett, og når babyen skal sove ligger den jo i sengen sin på et rom med lukket dør. Det er et dyr og det er ikke godt å vite hva som kan skje, men når det er sagt tror jeg at det er positivt for barn og vokse opp med dyr. De lærer og vise ansvar og forholde seg til dyra. Det er vi foreldre som må passe på.
Vi hadde besøk av noen venner med baby tidligere og de la henne ned på gulvet sammen med katten (de hadde full kontroll) katten reagerte med å legge seg flat på ryggen ved siden av babyen og lå helt stille mens den murret. Det var helt utrolig å se hvordan katten med en gang la seg flat.
Håper det går greit når babyen kommer, for katter er virkelig ålreite dyr:D
:findag:
Jeg tror ikke problemet vårt er at katten vil bli aggresiv. Snarere tvert i mot! Katten vår er utrolig sosial, og sist vi hadde besøk av en baby, begynte katten å gnisse på babyen mens den ble ammet. Vi måtte da selfølgelig holde den unna. Jeg må si jeg gruer meg litt til den første tiden hjemme med to små tvillinger og en kosegal katt, men vi skal nok få det til ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.