PDA

Vis full versjon : Navn på navnetoppen

Bluelady
10-09-2002, 13:20
Etter å ha fulgt med på navnedebatten over lengre tid ser jeg at mange velger veldig uvanlige navn til barna sine. Jeg ser ikke noe galt i det, men det er en ting som jeg lurer på. Jeg ser at flere av de som ønsker forslag til navn skriver at de ikke liker typiske "navnetopp-navn". Og da klarer jeg ikke helt å følge med lenger. På "ti på topp" listen over jentenavn finnes både Ingrid og Julie. Fra midt synspunkt to vidt forskjellige stiler. Det jeg mener er at navnene på navnetoppen er ganske forskjellige og de vil også varier over tid. Faktisk ganske kort tid. Så hvordan kan dere da si at dere ikke liker noen av navna der? Er det fordi dere må være spesielle? Og hvem sier at det navnet dere velger ikke er på navnetoppen to år sener. Liker dere det ikke lenger da?
Jeg er tante til ei jente på 10 år. Da hun ble født fikk hun et på den tiden veldig uvanlig navn. 2-3 år senere var det på navnetoppen.
Og dere som ikke liker navnetoppnavn; har dere aldri hatt tanker som; Hvis jeg får ei jente/ en gutt skal hun/han hete.... Det har i hvert fall jeg og jeg kan ikke slutte å like det navnet selv om det er det mest populære navna i landet for tiden.
Men jeg er jo ganske vanlig av meg da, liker ikke å stikke meg ut eller være sær på noen som helst måte.

Tiddelibom
10-09-2002, 13:33
Argumentet for mange blir vel at de ikke ønsker at barnet skal ha et navn det kommer til å dele med veldig mange jevnaldrende? Slik at det blir "Julie K", Julie N", Julie S" og "Julie M" i samme klasse. Det er et argument jeg lett kjøper.
Men jeg synes ikke det skal være avgjørende dersom det virkelig er DET navnet man liker best av alle, og det tilfeldigvis er populært akkurat når man får barn.

Den andre varianten, er å gi barn så sære navn som mulig, slik at alle man møter sier "hæ?" og man må gjenta og gjenta. Det er ikke sikkert det er så morsomt heller...

Det viktigste er vel at de som velger navnet har tenkt det gjennom og finner et navn som DE liker!

Trod Tiddelibom 33+5