Vis full versjon : duo test
klematis
20-01-2011, 18:29
Hvordan er det med dere godt voksne gravide og disse testene?
Jeg har hatt duotest med alle mine 3 - den første i utlandet, da jeg var 35.
Hvis du vil ha det, bør du skynde deg å bestille den. Hos meg ble den bestilt både nå og sist på kontrollen i uke 6.
I Oslo tas blodprøven i uke 10, og UL i uke 11-13. Alt dette foregår på sykehuset. Det hjelper lite at gynekologen din måler nakkefold hvis du ikke også har blodprøven. Da får du mye dårligere indikasjon på sannsynligheten. For meg som er 43 ved fødsel, var prøven veldig viktig for meg. Fostervannsprøve ville jeg bare ha tatt ved dårlig utfall av duotest siden jeg har 4 SA i forhistorien min.
Jeg kan forresten nevne at da jeg gikk gravid med førstemann var nok tanken min med fosterdiagnostikk at jeg ville forberede meg til evt. avvik, og at vi ville beholde barnet uansett.
Hva er egentlig aldesgrensen for å få tilbud om duotest? Og er det alder ved testing, eller termin?
Jeg skal ta duotest førstkommende tirsdag i Oslo. Jeg har fått tilbud om blodprøve og ul på samme dag, er da litt over 12 uker. Søkte ikke før jeg var 9+3 og har fått time allikevel så det er ikke hast i uke 6 det ordner seg.......
Tror du må være fyllt 38 år for å kunne benytte deg av tilbudet vet ikke om de tenker termin eller hva de gjør.
Alle som har fylt 38 ved termin skal ha tilbud om duotest og tidlig ultralyd. Jeg tok begge deler da jeg var 13+1 ifølge mens (senere ultralyd viste at jeg da var 13+5). Jeg ba om henvisning til sykehus da jeg var hos fastlegen i uke 8, for det virket ikke som om han visste at det skulle gå automatikk i det.
Rent ordrett står det vel i den brosjyren jeg fikk at man skal ha tilbud om risikovurdering eller fosterdiagnostisering. Dobbeltest og UL er i den første kategorien, fostervannsprøve i sistnevnte, etter det jeg har skjønt, siden dobbeltest ikke gir et 100% sikkert svar, men det gjør fostervannsprøven.
klematis
24-01-2011, 18:14
Skal ta det opp med gyn når jeg skal til han i slutten av uken. Han kan nok helt sikkert henvise meg. Er litt usikker på om jeg vil ta en sånn test. Er det noe de fleste som har tilbud om det gjør?
Testen er helt ufarlig og helt trygg. Jeg tror de fleste som får tilbudet om den, tar den. Det avhenger vel av hvor mye man ønsker å få vite om den lille i magen.
Jeg tok duotesten i forrige svangerskap og fikk fine resultater, men da jeg ble nå uplanlagt gravid holdt det ikke med en sannsynlighet og vi tok en fostervannsprøve.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.