Vis full versjon : ang. fødselsperm - hvis man føder før termin
Hei!
Har fått vite på jobben at hvis jeg føder før tiden, f.eks. 3 uker før termin, så faller disse 3 ukene av permisjonen bort, og man står igjen med 45 uker (jeg skal ha 48 uker).
Så jeg må melde fra til jobben med en gang jeg har født, så de kan justere permisjonen.
Dvs. at de regner 45 uker perm FRA fødselsdatoen.
Så føder man uken før, starter de 45 ukene uken før, og man begynner på jobb igjen uken før.
Stemmer virkelig dette...?
Klem fra litt undrende Linea (21+2).
skilpadda
10-09-2002, 15:38
Ja, det stemmer. Reglene sier at dersom du ikke tar de tre ukene før fødselen, så faller disse tre ukene bort. Urettferdig nok så betyr det at man får kortere total permisjon dersom barnet blir født for tidlig.
Blir barnet derimot født etter termin, så blir den totale permisjonen ikke endret - det betyr at du da får mer enn tre uker før fødselen, og tilsvarende kortere permisjon etter at barnet er født. Men den samlede tiden blir 48 uker.
hilsen skilpadda
Hei!
Alle fødende kvinner begynner permisjonen 3 uker før termin.(for å forbrede kroppen, slappe av osv..)
Disse må du ta-hvis ikke faller de bort.
Hvis du føder på termindatoen, så har du da vært hjemme i 3 uker alt..
Det er det som er vanlig praksis, hvis du ikke har det veldig spesielt på jobben din..
Håper dette ble riktig..
Klem Baby
Takk for svar!
Jo, tror jeg har forstått det..?
Jeg skal selvsagt starte permisjonen 3 uker før termin, men det var dette med at HVIS babyen blir for tidlig født, f.eks. tilogmed 5 uker før tiden, så mister man altså permisjonstid på en måte.
Man får aldri mer enn 45 uker ETTER at babyen er født, ikke sant?
Klem, Linea:)
:kidoki: :kidoki: :kidoki:
Riktig
:D
klem baby
Tidligere bruker
10-09-2002, 17:43
Men kan man risikere å få mindre enn 45 uker etter fødsel da? Er det da plutselig termindato som gjelder? Urettferdig:sint:
Amadala
Tidligere bruker
10-09-2002, 17:44
om man føder etter termin mener jeg da!
Heisann
Jeg fikk jenta mi 9 uker for tidlig, og permisjonen min begynte da ikke før hun kom ut av sykehuset. Jeg var sykemeldt under sykehus oppholdet hennes grunnet "sykt barn"
Men jeg mister de 3 ukene før fordet.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.