Vis full versjon : glukosebelastningsprøve
På sist legekontroll ble sukkerinnholdet i blodet målt.
fikk beskjed om at resultatet var for høyt. Så på Tirsdag skal jeg på sykehuset, på fastende mage!. Da kommer jeg til å sulte i hjel.
På sykehuset vil jeg få en slags sirup å drikke (som visstnok skal smake py!) Så skal jeg vente i to timer før prøven blir tatt.
Er ganske så nervøs for dette. Ikke så mye for selve prøven, men for resultatet. Tenk hvis jeg blir innlagt, eller noe! :(
Blodtrykket mitt var kjempefint, så legen sa at han ville ha prøve for å være sikker.
Er det noen andre som har tatt slik prøve?
Hva ble resultatet?
Ellinor Dyveke
12-05-2003, 12:24
Nei jeg har ikke tatt en slik prøve men noe annet visstnok, for de kalte det det samme.... Men det kan være fordi du har spist og drukket for mye søtt, eller så er det vel svangeskapsdiabetes... *trodde den kom litt senere??....*
Håper for din del at du kommer heldig ut fra den prøven der gitt!!! Kan ikke være noe særlig med svangerskapsdiabetes.... Eller diabetes i det hele tatt...
Lykke til!!!
Tinetoff
12-05-2003, 21:13
Jeg har vært på glykosebelastning, det er ikke så veldig morsomt, men ikke så fryktelig ille, heller! Som du sier, kommer man fastende til sykehuset. Så tar de en blodprøve for å se hva det fastende blodsukkeret ditt er. Deretter må du drikke glykoseoppløsning - den er VELDIG søt, men den smaker ikke noe annet enn sukker, altså. Så må du vente i to timer, og så tar de en ny blodprøve av deg for å sjekke om blodsukkeret ditt har sunket til et akseptabelt nivå etter glykosesjokket. Det er tre mulige resultater - enten at alt er OK (mest sannsynlig), at du er i faresonen for svangerskapsdiabetes, eller at du faktisk har svangerskapsdiabetes. I de to siste tilfellene vil du bli satt på nokså streng diett for at babyen ikke skal bli kjempestor. Men jeg vet om mange som har hatt sukker i urinen og som har klart seg fint på glykosebelastning, altså. Tror forresten ikke du sulter i hjel, man blir METT av 150 ml glykoseoppløsning. Håper bare ikke du sliter med kvalme! Lykke til!
LilleNuff
12-05-2003, 23:51
Jeg var også på gluk.belastning forrige svangerskap. Drakk vann med masse sukker.
Jeg syntes ikke det var så ille, men de to timene å vente var kjedelige.
Det var ikke noe galt med meg.
mammadamen
13-05-2003, 00:15
Jeg var på gluk.belastning forrige svangerskap, men alt var helt fint :)
Jeg var på glykosebelastning for to uker siden, og alt var ok!
Det er mulig jeg er litt snål, men jeg synes "drammen" var god, jeg! Litt søt var den jo, men den er det i alle fall ikke noe å grue for ;) .
Jeg anbefaler at du tar med en bok eller strikketøy - du blir ganske lei av å sitte helt stille!
Lykke til - håper alt går bra.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.