PDA

Vis full versjon : Metforminbruk

Bella
10-09-2002, 17:12
Jeg gikk på Metformin da jeg ble gravid. I og med at jeg ikke fant ut at jeg var gravid før på dag 49 (Tok negativ test dag 35), vil det si at jeg var 7 uker på vei da jeg fant det ut. Sluttet med Metformin samme dag som jeg fant ut at jeg var gravid, men er nå bekymret for at jeg kan ha brukt tablettene for lenge.

Dette er hva jeg fant i felleskatalogen om Metformin og graviditet; Overgang i placenta: Metformin passerer placenta og kan gi opphav til neonatal hypoglykemi. Metformin skal derfor ikke brukes under graviditet.

Kan noen forklare meg hva ovenstående egentlig betyr?

Fastlegen min sa at jeg ikke burde bekymre meg for dette, men klarer ikke helt å la være.

:( Klem fra bekymret Bella og lykkeliten 9+6:baby:

Maz
10-09-2002, 17:18
Fosteret tar jo ikke næring fra deg før placenta er etablert skikkelig. Faren er derfor liten for skade.

Hypoglykemi vil si at blodsukkeret blir for lavt, men dette er for tidlig til å bekymre seg for det. Tror du kan slappe helt av. Dette er vel farlig senere i graviditeten og ikke nå. Dessuten så er det litt vinn eller forsvinn, og at du er gravid betyr at alt er bra.l

Konsentrer deg heller om å spise sunt og fornuftig fra nå av.

Tilden
10-09-2002, 17:33
Ikke noe som helst å bekymre seg for! Jeg gikk på Metformin frem til uke 8 - og det var legen på Røde Kors som bestemte at jeg skulle bruke dem frem til da. Noen bruker dem til og med hele svangerskapet (i samarb. med legen). Ikke noe å være redd for altså!!

Klem fra Dee og gutta, 30+3
:baby: :baby:

Bella
10-09-2002, 17:50
Takk for beroligende svar. Sliter litt med negative tanker rundt det hele, og da er det godt ihvertfall å ha en bekymring mindre. Når jeg sier negative tanker, så mener jeg så som at jeg er nesten helt sikker på at noe går galt, skjønner ikke helt hvorfor det skal lykkes for meg, noe galt med babyen osv.

Skal til jordmor om 3 uker, og håper at jeg kan få snakket ut om det da, og komme på bedre tanker.

Klem Bella :)

Beate
11-09-2002, 21:51
Jeg fikk beskjed av legene på Røde Kors og legene på Rikshospitalet om å FORTSETTE å bruke de når jeg ble gravid!! Det er dokumentert at metformin kan hindre spontanabort hos de som har blodsukkerproblemer.

Jeg skulle gjerne brukt de hele svangerskapet, men fikk så store magesmerter av tablettene, så jeg måtte slutte.
Men, det er iallefall IKKE farlig at du har brukt de!

Beate, 14+|