PDA

Vis full versjon : Er det noen her nå?

Della
26-03-2011, 16:56
:blafre:

hanne007
26-03-2011, 17:52
Hepp! :)

Jeg er her enda, men ikke akkurat her - for her er det jo ingen :knegg:

Della
26-03-2011, 18:06
Nei, det er visst ikke det :knegg:

Hvordan er livet, hanne007?

Jeg har ikke noe kontakt med barnefar, men derimot med foreldrene hans + noen andre familiemedlemmer. :jupp: Det betyr mye for meg.
Jeg savner egentlig ikke noen å dele graviditeten med, faktisk, men jeg vet jo ikke om noe annet, heller da :blunk:

hanne007
26-03-2011, 18:30
Nei, det er visst ikke det

Hvordan er livet, hanne007?

Jeg har ikke noe kontakt med barnefar, men derimot med foreldrene hans + noen andre familiemedlemmer. :jupp: Det betyr mye for meg.
Jeg savner egentlig ikke noen å dele graviditeten med, faktisk, men jeg vet jo ikke om noe annet, heller da :blunk:

Godt å ha kontakt med de andre i hans familie da :) Da får jo babysen din flere slektninger som bryr seg :)

Her har det ikke vært kontakt med barnefar på 4 mnd. Jeg savner ham veldig, men det går bedre nå enn før!!! :) TID gjør underverker!
Men må inrømme at hormonene driver meg vannvidd noen ganger... :snill:
Det blir spennende å se hva som skjer fremover. Men forbereder meg på å være helt alene, og jeg gleder meg bare mer og mer :) Har egentlig akkurat gått opp for meg dette... Og er 7 mnd på vei nå :tøff:
Skal på en ny UL i neste uke. UL nr 5!!!! Min andre selvbetalte. 3D denne gang. Ultralydene har hjulpet meg med å bli mer rolig og får meg mer til å forstå at det faktisk er et menneske der inne hihi :knegg:

Jeg deler mye av graviditeten med vennene mine, det hjelper jo på. Og så har jeg Amathea! Fantastisk!! :glis:

Hvor lenge har du igjen da?

Della
26-03-2011, 18:36
Godt å høre at du har det bedre nå :klemme: Får håpe at du og han får til en form for kontakt etter hvert, hvis du ønsker det.

Spennende med ny UL, da! :hyper: Vet du hvilket kjønn babyen har?
Det er liten tvil om at jeg også synes at det er vanskelig å forholde seg til at denne graviditeten faktisk ER... :sparke: Hva slags hjelp får du fra Amathea?

Jeg er akkurat vippet over i uke 23, så jeg er straks 5 mndr på vei :rabla:

hanne007
26-03-2011, 19:32
Jeg så jo etter at jeg trykte på send at du skulle bli mamma i juli... hehe :)

Amathea har akkurat startet et svangerskapskurs i mitt distrikt, for slike som "oss". Kurset er rettet mot oss alene-gravide. Det er besøk fra NAV, Familievernkontoret, jordmødre etc. Masse nyttig informasjon, og man får spurt om det man lurer på. Amathea hjelper til med alt vi måtte lure på, setter deg i kontakt med det som måtte være nødvendig. Jentene får en samholdsfølelse og vi kan komme på kontoret når vi måtte ønske (i åpningstid da..) Veldig kjekt. Og jeg var skeptisk til det, men ikke nå lenger :) Oppfølging i ettertid får man om man ønsker etc... Ja, alt.. Du kan lese litt om de på Amathea.no, og du kan ringe de. De er veldig hjelpsomme i telefon (og jeg har telefonskrekk). Alt er selvfølgelig gratis. Jeg ser definitivt lysere på ting etter ett par møter med den fine gjengen.
Det var dagens Amathea-skryt! hehe

Jeg venter en liten gutt! Så jeg tenker masse på guttenavn fortiden. Synes det er vanskelig. Jentenavn er så enkelt..

Enn du da?

Jo, jeg tror og håper at det kommer til å bli kontakt med barnefar og sønn. Tiden får vise. :)

Della
26-03-2011, 20:06
Det høres ut som Amathea er et flott sted! :klemme: Koselig å finne noen å føle samhold med! :jupp:
Jeg fikk litt lyst til å oppsøke Amathea selv, men jeg ser at Akershus-kontoret er det samme som Oslo, og det blir litt langt for meg.

Vet du, jeg synes det er enklere med guttenavn :fnise: Og jeg venter jente! :knegg: Synes det er sååååå vanskelig med navn.

hanne007
26-03-2011, 20:18
Jeg bor selv litt over en time å kjøre fra mitt kontor, men tar det som en "bytur" sammen med andre ærend. Helt greit, er verdt det :)
I neste uke skal jeg jo på UL rett etterpå :) Rene baby-dagen for min del :)

Åh, så det er omvendt der ja!?
Jeg har alltid hatt jentenavn klart. Oppkalling av noen i familien.
Men uansett, veldig kjekt at vi får bestemme navn helt selv, hæ? :knegg:
Ingen uenigheter! :glis: Men skulle barnefar komme med ønsker etterhvert, så skal jeg selvfølgelig være åpen for hans forslag også.
Tenk om han bare kunnet kommet ut og presentert seg med navn selv? :)

Della
26-03-2011, 20:27
Greit å kunne bestemme navn selv :blunk:
Men jeg skjønner jo at du også vil være lydhør om faren har et forslag.
Her i gården er jeg 99% sikker på at jeg kan bestemme navn alene, men hvem vet hva tiden viser...

Åh, blir koselig med babydag :elsker:
Jeg gleder meg til jordmortime i begynnelsen av april, gleder meg til å høre hjerteslagene igjen! :hjerter:

Lurv
15-04-2011, 23:32
:sniker: jeg var alene i sist svangerskap, og vil også anbefale amathea! Spesielt smatale med en fra trygdekontoret (som faktisk hjalp istede for å gjemme unna rettigheter) satte jeg stooor pris på! Kontakten med henne løste opp i mange diskusjoner med min saksbehandler, som blandt annet stoppet betalinger fordi hun "syntes det var rett" og satte inn penger på en annens konto istede for min :rabla:
Vi var uheldigvis bare to som gikk på kurset, og hun flyttet herfra, men vi har fremdeles kontakt med hverandre :snill:

hanne007
16-04-2011, 13:01
:sniker: jeg var alene i sist svangerskap, og vil også anbefale amathea! Spesielt smatale med en fra trygdekontoret (som faktisk hjalp istede for å gjemme unna rettigheter) satte jeg stooor pris på! Kontakten med henne løste opp i mange diskusjoner med min saksbehandler, som blandt annet stoppet betalinger fordi hun "syntes det var rett" og satte inn penger på en annens konto istede for min :rabla:
Vi var uheldigvis bare to som gikk på kurset, og hun flyttet herfra, men vi har fremdeles kontakt med hverandre :snill:

hmmm??? :tullerdu:
Hva mener du Lurv? Trygdekontoret - gjemme unna rettigheter?
Fortell fortell :dum: !!

Lurv
16-04-2011, 13:13
det er mye støtte man kan få men som de på trygdekontoret ikke er flinke til å opplyse om reglene rundt. For eksempel tilskudd til flytting i forbindelse med studie. Husker ikke alle reglene rundt alt (er jo over 4 år siden) men var i alle fall sånn at hvis man flytta for tidlig så fikk man det ikke dekt. (før sommerferien feks.) Reglene rundt overgangstønaden er også litt vanskelige å forstå.. spesielt i forbindelse med feks sykemelding. De viktigste støtteordningene er vel: overgangstønad, tilskudd til barnetilsyn, dobbel barnetrygd og bostøtte, og så lenge man ikke har en saksbehandler som min så går det somregel greit. Bidrag er jo og ofte et kapittel for seg selv.. Men det er som sagt flere småstønader som kan være aktuelle, avhengig av situasjonen, og det kan være mye arbeid å finne ut av alt.. trygdekontoret forteller skjeldent alt man kan ha krav på, men det gjorde faktisk denne dama. Mitt råd til dere er i alle fall å prøve å sette dere inn i regelverket, spesielt hvis dere får avslag på støtte. Det er desverre mange som sitter å "synser" og avslår søknader fordi di synes det er rett og ikke fordi loven sier det.. uansett, lykke til som alenemamma, det kan ha mange fordeler og ikke bare ulemper ( i alle fall hvis man sammenlikner med å ha et dårlig fungerende forhold...)

hanne007
16-04-2011, 13:53
Ahhha, sånn ja :) Jo, takk takk :)
Jeg har hatt en ganske snill dame på NAV som har hjulpet meg med søknadene så langt og hun har pr i dag ikke utelatt noe. Ellers så har jeg lovboka mi som forteller klart hvilke kriterier man må oppfylle for å få disse stønadene. Fordi jeg er student, så trodde jeg faktisk at jeg ikke skulle få foreldrepenger, men bare engangsstønad, men damen på NAV opplyste meg faktisk om at jeg hadde rett på det alikevel, dette pga en ekstrajobb jeg hadde hatt vedsidenav. Jeg manglet ett par uker sykemelding tilbake i tid for at dette skulle falle på plass, så hun sa jeg måtte skynte meg å ta kontakt med min lege. Snakk om service! :D Hun kunne jo bare unnlatt å nevne det til meg.
Det er ikke snakk om mye foreldrepenger, men det er bedre enn ingenting :)

Alt annet av søknader skulle hun hjelpe med med da babys er født :) Så langt føler jeg at NAV har vært meget fantastiske. Men jeg er jo heldig med kontoret jeg tilhører kanskje? :)

Ellers så syns jeg det er unødvendig mye papirarbeid for en liten ufødt tass. Alt av skjema ligger klart her, det eneste som må inn nå er fødselsdato til lillegutt :) Regner med at det kommer til å hagle med papirer og skjema om et par mnd :p

Lurv
16-04-2011, 14:03
Du har nok vært heldig med saksbehandler ja. Jeg var IKKE det... Jeg endte opp med å måtte klage til sjefen hennes (da hun stoppet stønadene mine fordi jeg var sykemeldt og ikke var enig i at jeg fremdeles hadde krav på overgangstønad og tilskudd til barnetilsyn "kan du ikke passe på ungen din selv?????!") Jeg har vært glad for å ikke måtte forholde meg til nav, og gruer meg nå i forhold til foreldrepengesøknad.. jeg kommer til å gråte hvis jeg får samme saksbehandler igjen! Lykke til med både papirarbeid og baby :klemmer: