Vis full versjon : Er så redd for å miste igjen...
Pippilotta
14-05-2003, 11:43
Huff, nå begynner bekymringene å ta overhånd for meg.
Jeg er 6+5 i dag, og i går fikk jeg lette magesmerter og løs mage. Hadde mageproblemer forrige gang jeg var gravid også, og da aborterte jeg bare noen dager etter... Er løs mage normalt tidlig i graviditeten, eller skal jeg se på det som et dårlig tegn?
Har ikke blødd, og det er selvsagt et godt tegn. Føler vel også at symptomene fremdeles er på plass, men går liksom rundt og kjenner etter hele tiden.
Heldigvis har jeg fått fremskyndet min tidlige UL, slik at jeg får komme på sykehuset allerede i dag. Både gleder og gruer meg til å få visshet... Noen som har erfaring med UL på 6+5 - er jeg garantert å se et bankende hjerte, eller risikerer jeg å få se bare en liten fostersekk?
mamsen27
14-05-2003, 12:15
I uke 5-6 så vi bare fostersekken.
Du MÅ huske på å slappe av.Ikke beskymre deg.Hvis du mister,så er det pga. fosterfeil.
Det er liksom en mening med det.
Ikke for å virke kald og ufølsom,men det er faktisk det som er grunnen til at folk mister som oftest.Denne gang MÅ det jo gå bra,tenk sånn.Beskymringer er ikke bra.
Filifjonk
14-05-2003, 12:18
Heisann. Du er i samme situasjon som mange av oss andre har vært i tidligere. Alle er litt redd for en SA/MA, særlig i begynnelsen av svangerskapet. Men symptomene dine kan være både og de.
Løs mage var ikke blant mine symptomer da jeg hadde mine 4 SA'er, om det kan være noe trøst. På den annen side er det helt vanlig å ha menssmerter/-murring tidlig i svangerskapet. Så tidlig er kroppen din hormonforvirret. Det vet ikke helt om den skal fortsette svangerskapet eller om den skal sette i gang en menstrasjon. Du kan ta det rolig så lenge du ikke får intense smerter og begynner å blø. Mange får i midlertid en menslignende blødning omtrent på den tiden da de skulle hatt ordinær mens. Og noen blør jevnlig under hele svangerskapet. Det behøver imidlertid ikke å bety at de er i ferd med å miste. Det er som sagt kroppen som ikke er i balangse mht hormonene.
Smerte og blødning derimot bør tilsi at et legebesøk er påkrevd.
Når det gjelder Ul sier legene gjerne at det ikke er særlig mye å hente av informasjon før i 10 uke. De kan se en fosterpose og hjertet som normalt skal begynne så slå i fosterets 3-4 uke. Altså omtrent der du er nå, i 5-6 uke av svangerskapet.
Jeg har selv hatt flere tidlige innvendige ul-er og det er ikke stort man kan se. Jeg hadde ul i 7 uke og så da så vidt fosterposen og en liten klump inni med en litt mindre pulserende klump på..
Må legge til at de ulike ul-maskinene gir veldig ulik kvalitet og oppløsning på bildene. Jeg var heldig og fikk ul med en ganske ny ul-maskin så vi så faktisk at det var noe der inne. Men jeg har også hatt ul i uke 7 med en annen maskin av eldre årgang og da så vi kun den sorte flekken som er fosterposen.
Så forvent ikke for mye.
mamsen27
14-05-2003, 12:22
Vil også bare nevne at jeg var plaget med løs mage i begynnelsen i hvert av mine svangerskap.Hadde magesmerter,og mensmurringer.Tilogmed småblødninger
Jeg har vært gravid to ganger. Når jeg aborterte, hadde jeg ikke løs mage. Denne gangen derimot, hadde jeg løs mage (og kvalme) i to måneder. Så jeg synes du skal prøve (vet at det ikke er lett) å slappe av og nyte graviditeten :) Lykke til!
:findag:
Jeg såg et helt klart bankende hjerte i u. 6+6, og i 7+4 såg jeg i tillegg plommesekken.
Men det er helt på kanten tidlig til at hjertet slår, så ikke bli fortvilet hvis du ikke ser hjertet.
Hilsen meg 7+6
Pippilotta
14-05-2003, 15:01
... og er kjempelettet! Der lå det et bittelite embryo, og hjertet dunket i vei som bare det! Alt så kjempebra ut, størrelsen var helt riktig ift. antall uker, og bekymringene mine er så godt som blåst vekk. Deilig!
:D
Tidligere Bruker
14-05-2003, 15:34
:klapp: Så flott. :klapp:
Det ender nok bra denne gangen skal du se. :)
:klem:
Andrea_mor
17-05-2003, 03:05
Så flott da, Pippilotta:klapp:
Så gøy å få se fosteret da:):)
Gleder meg så innmari til å se vidunderet mitt på UL:D
Hvor er det dere drar for å se den lille i magen så tidlig?
Er det anbefaling av lege, eller er de for di dere ha lyst selv?
:mervink:
7+3
Flott at det gikk fint! Jeg har vært mye plaget med diare i starten av alle mine svangerskap, også nå. Det kan være pga stress over noe nytt som skjer i og med kroppen vår. Tror ikke det har betydning, men kjenner igjen frykten for at noe skal gå galt. Har hatt både SA og MA og det er ingenting jeg kunne gjøre for å forutse eller forhindre det. Noen ganger gjør faktisk kroppen jobben sin, dersom fosteret ikke er levedyktig. Rått og brutalt. Ingen trøst kan ta helt bort den uroen for meg, den er en del av svangerskapet når jeg først har opplevd at det kan gå galt. Men dersom vi lever passe sundt og normalt er det oftest opp til den lille spiren. Til tross for at jeg var utsatt for spesielt tøffe påkjenninger begge gangene jeg mistet mener legene det ikke har påvirket abortene. Friske fostre klarer vi ikke å få ut uansett om vi skulle forsøkt. Fint at du fikk tidlig UL, håper det hjalp på din uro og se at den lille utvikler seg normalt. Det er viktig at du blir betrygget, ikke for at fosteret trenger det, men at du kan få noen gode måneder. Det fortjener du. Lykke til.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.