Vis full versjon : Epilator
Eh, jeg har en gammel epilator, over 10 år gammel, som jeg bruker i ny og ne for å slippe å bruke høvel på leggene hele tiden. Tok en liten shinings med den i går og helt tilfeldig satt jeg meg ned og leste bruksanvisningen - pleier ikke å lese den, har jo hatt den selvtorturmaskina i mange år, men gjorde nå det i går, etter selvtortureringen...
Og der står det: Skal ikke brukes av gravide! :shock:
:kokko: Tenkte jeg først. Sikkert for å ansvarskfraskrive seg evt hendelser for å ikke få søksmål, sånn tilfelle rottefelle, tenkte jeg. Men så tenkte jeg at kanskje det kan ha noe med infeksjonsfare å gjøre? Pga at vi får litt senket immunforsvar når vi er gravide? Men jeg har da aldri tenkt på at det å nappe ut hår når man er gravid, er fy, fy... :himle:
Noen som har noe peil på dette? Kommer nok ikke til kutte ut å bruke denne torturmaskina, selv om advarselen stod der i bruksanvisningen, men ble nå litt nyskjerrig da... Kanskje de var litt mer forsiktig på slutten av 90-tallet ang effekt av hårnapping enn de er nå? Noen som har en nyere epilator som vet hva det står i bruksanvisningen der?
Tallulah
05-05-2011, 12:50
Kanskje det er fordi man lettere kan få blodutdredelse som gravid? :vetikke:
Silledille
05-05-2011, 12:55
Det hørtes jo veeeldig rart ut...
Sånn apropos rare ting ikke gravide skal utsettes for;
Jeg ble "bodyscannet" av Herbalife (tror jeg det var) på ei messe forrige uke, og da jeg sa til dama som hjalp meg at jeg var gravid sa ho at de for sikkerthets skyld ikke ville jeg skulle "scannes" noe mer, bare veies på vanlig vekt. Men jeg har jo en badevekt hjemme, som også måler fettprosent ++. Det ligner jo på den Herbalife brukte, så nå blei jeg litt i tvil om jeg burde bytte ut badevekta mi med ei vanlig ei..? :knegg:
det står det samme på min relativt nye epilator bruksanvisning. men jeg mener sunn fornuft kommer først og jeg ser ingen grunn til å slutte med det. jeg fortsetter derfor å bruke den :blafre:
Vil det gjelde for voksing av legger å? Blir jo tungt og vanskelig å shave bena hele tiden m høvel i sommer når magen er i veien O_o
Lujane: Tenker det samme som deg. Bruk med sunn fornuft... Og i bruksanvisningen her så står det heller ikke noe grunn. Bare at den ikke skal brukes av gravide, punktum. Jeg blir nok også å fortsette å bruke den med sunn fornuft, inntil noen kan komme med overbevisende grunner for at den ikke skal brukes. :knegg: Men blir jo nyskjerrig.
LineB: Aner ikke. Hva står det i bruksanvisningen til voksen? Har aldri hørt om noen som ikke har voksa, shava eller nappa til tross for graviditet, men så har jeg jo gått igjennom to svangerskap med epilator tidligere, uten å lese bruksanvisningen... :knegg:
Jeg vil anta at det hele kaaaanskje går mye på forhåndsregler for å avskrive seg evt ansvar i forhold til evt saksøking. Jeg vet når jeg gikk kurs i klassisk massasje, da fikk vi beskjed om at vi ikke skulle massere på gravide, samme hvilket trimester de befant seg i.
Det var ikke noe påvist at det kunne påvirke noe i forhold til sa eller fødsel ved klassisk massasje, men de kunne heller ikke påvise at det ikke kunne påvirke noe. Så derfor, for å beskytte oss selv, fikk vi beskjed om at vi ikke under noen omstendigheter, skulle ta inn gravide kunder, pga samvittighet og evt saksøking, OM det skulle skje noe i rimelig tidsrom etter behandling.
Men det er litt interessant å høre etter om det fortatt står i bruksanvisningene på nye epilatorer (noe det da gjør) og om det er noen som vet noe konkret om hvorfor..
ibi: bare lurte i tilfelle noen vil vokse =p
ibi: bare lurte i tilfelle noen vil vokse =p
Da kan jeg bare råde til å lese bruksanvisningen, og dersom det står noe om bruk i forbindelse med svangerskap og ta det videre derfra... :jupp:
Sugarplum Fairy
11-05-2011, 10:46
Har ingen peiling på hvorfor det liksom skal være så farlig... Selv er jeg faktisk litt skeptisk på å bruke hårfjerningkrem selv. Jeg bruker ikke høvel fordi jeg vet at hårene blir så stive da... Noen som kan gi meg svar ang. hårfjerningskrem/spray?
Så inne på siden til veet (http://www.veet.no/faqs.php?cat=2), at de skriver at gravide også kunne bruke disse produktene så lenge de fulgte forhåndsreglene. Aner ikke hvilke forhåndregler det er snakk om, men det står nok i bruksanvisningen.
Ellers er mine tanker om hårfjerningskremer, at de inneholder jo stoffer som skal løse opp hårene, og det må jo være noe sterke saker uansett hvor "milde" de fremstår å være.
Husker jeg selv eksperimenterte med hårfjerningskremer i ungdommen og det både lukta merkelig "svidd" og huden ble rar den første tiden etter fjerningen, av det. Ikke for det - huden får vel litt torturbehandling i større eller mindre grad, uansett hvilken hårfjerningsmetode man velger. Men personlig, synes jeg huden får mest medfart med hårfjerningskrem. Mulig de har blitt en del bedre, siden jeg brukte det sist...
Også ville jeg også tatt i betraktning at man kan reagere litt anderledes på produkter når man er gravid, enn ellers...
Selv synes jeg ikke hårene blir noe stivere når man bruker høvel, men de kommer jo raskere tilbake, slik at man på ta finpussen litt oftere. ;) Men nå har jeg ganske tynne, fine og dunete hår på leggene også...
Ellers kan jeg jo fortelle: at jeg ble så nyskjerrig på denne advarselen i bruksanvisningen til epilatoren, at jeg har skrevet mail til noen forskjellige jeg håpet kunne gi meg svar på dette. Og jeg har fått ett svar. En gammel skoleveninne av meg, har en tante som er hudpleielærer. Og hun ga meg dette svaret, ang bruk av epilator når man er gravid:
Vaksing och bruk av epilatorer som nappar hårene ut från hårsekken, rekommanderas inte på generelt grunnlag ved graviditet, som enn förebyggande rekonmmendation.
Det är fordi kapillärene, dom yttersta blodkarene i huden, blir mera blodfylte enn normalt hos den gravida kvinnan.
Huden hos gravida kvinnor blir ochså lite skjörare enn vanligt, pga hormonforendringar.
Dom faktorene tilsammans, kan före til at man blöder lettare och är mera utsatt for infeksjoner.
Det betyder inte att man absolut inte kan bruke vaks eller epilator när man är gravid, men man bör prova seg fram lite försiktig samt vara extra nogranna med hygienen.
Så da fortsetter jeg å bruke min epilator med god samvittighet i allefall, men med sunn fornuft. ;)
Endelig lykkelig
08-06-2011, 23:31
Snakket med min hudpleier som sa man skulle være forsiktig med voksing dersom man hadde åreknuter. Ellers var det ikke noe farlig for man går jo ikke langt ned i huden. Feks elektrolyse skal man ikke benytte seg av under graviditet, da den jobber dypere i huden, nettopp som du skrev pga at kappilærene er nærmere hudoverflaten enn vanlig.
Epilator og voks hadde jeg fortsatt å bruke uten betenkeligheter. Min hudpleier har vokset meg et par ganger under svangerskapet, og har aldri frarådet dette.
Når det gjelder hårfjerningskremer holder jeg meg unna dem uansett, da de inneholder så utrolig mye "gørr". Heller høvel da! :nemlig:
Primrose
09-06-2011, 14:53
Ikke epilator faktisk? Den tanken har aldri fallt meg inn. Jeg brukte både epilator, høvel og hårfjerningskrem sist. Hårfjerningskremen sjekka jeg at jeg kunne bruke altså, men de to første tok jeg som en selvfølge. Jaja, jeg blir nok å fortsette som før på akkurat hårfjerningsfronten. :knegg:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.