Vis full versjon : Får dere mange...
kommentarer for at dere får barn "sent" i livet?
Aner ikke hvor mange ganger jeg får kommentar på: Åhh at du gidder å få flere barn, var det ikke nok med 3 liksom?? Hadde aldri orka det sjøl. Tenker du aldri på at du heller vil bruke tia på deg sjøl, pleie deg sjøl, du er trossalt 40 år nå.
Kjenner jeg er møkkalei av å "måtte" forklare hvorfor jeg ønsket nr.4 og nr.5. Trodde virkelig ikke folk hadde noe med det.
Jeg har ikke behov for å realisere meg sjøl, renne på byen i helgene og drikke. Aldri ønsket å reise verden rundt, bruke all tia på meg sjøl.
Jeg vil bruke livet mitt på å bygge en familie, kose meg med den. Om jeg ikke er flink til å gå fjellturer, stå på ski, lære ungene alt om naturen, plukke sopp eller sykle. Så er jeg her for de, gleder meg over livet med de. Ser frem til å få barnebarn jeg kan kose meg med.
For meg er dette min rikdom, mitt liv..Dette betyr alt for meg.
Håper tilslutt at barna mine vil dele litt av sitt liv med gamle mor og ta med sine barn til mormor og farmor når de selv får barn.
Da vil jeg være et yber lykkelig menneske på jord.
Hvilke tanker gjør du deg omkring dette tema??
Det avhenger litt av hvor du bor, tror jeg. Jeg er overhode ikke unik eller spesiell som får barn etter fylte 40. Jeg kjenner til flere i min omgangskrets, både venner og kolleger, som har fått barn i det siste litt seint i fertilperioden.
Jeg møter ikke ofte spørsmål på hvorfor. Kanskje fordi folk i min omgangskrets og aldersgruppe ofte er i småbarnsfasen selv da det i hovedstadsområdet ofte er slik at man etablerer seg seint og får barn seint. Jeg får spøkefulle bemerkninger om at vi må være gale som snart har fem barn å ha omsorg for, men heller ikke der føler jeg meg unik i denne verden med mine, dine og våre barn... ;)
Vi liker å reise, vi liker opplevelser og vi søker etter beste evne å gjøre det innenfor de økonomiske rammene vi lever under selv med mange og små barn. Tilrettelegger man for det, kan man godt ha utviklende jobber, mange barn og til og med småbarn etter fylte 40. Det gjelder å ha en partner som mener at begges jobber er like viktige og bidrar med sitt i forhold til unger og hjem, og en arbeidsgiver som synes det er verdifullt med arbeidstakere som fungerer på flere arenaer.
Jeg tror mange roller er i ferd med å moderniseres samfunnet for tiden. Kvinner får barn lengre, menn bidrar mer på hjemmebane, kvinner anses for ressurser også i fertil periode og arbeidslivet innretter seg og skjønner at man må spille på lag med familiene for å få de ansatte man faktisk ønsker seg. Skal man for fremtiden konkurrere om de beste hodene, må man forstå at talentene spiller på flere arenaer enn på jobben. Jobbenærvær er ikke bare snakk om fysisk tilstedeværelse, men mer handler det om mennesker som engasjerer seg til bedriftens beste og dette er ikke nødvendigvis avhengig at man er på arbeidsplassen mellom 0800-1600..
Jeg elsker ungene mine over alt på jord, men de er ikke hele livet mitt. Det er viktig å ta vare på sine andre sider også underveis i livet. :)
Min eldste er snart 16. Jeg håper at det går mange år før barna mine gjør meg til bestemor!
Jeg må si meg enig i mye av det Wibe skriver. I min vennekrets så begynte ikke vi å gifte oss før ut i 30-årene, og når noen som meg i tillegg slet med å få til førstemann, er det ikke så rart at jeg nå venter tredje- og sistemann i en alder av over 40. Og dermed blir det få kommentarer. De nærmeste vennene visste i tillegg at vi ønsket å se om vi fikk til en siste baby. De som ikke er like nærme har nok blitt overrasket, ja, men jeg har ikke måttet forsvare meg. Det har vært mer kommentarer av typen "Oi. Jeg trodde ikke det kom noen flere babyer blant babyene mine nå. Gratulerer!"
Jeg er så heldig at jeg er selvstendig næringsdrivende med hjemmekontor, så jeg har alltid sagt at det er den ideelle situasjonen når man ønsker flere enn to barn.
Gulli_70
14-05-2011, 11:50
Nei, jeg har ikke fått noen kommentarer. Noen har kanskje tenkt sitt, men ikke sagt noe. Det var kanskje fordi det var min første. Nå har selvsagt ingen kommentert noe som helst, siden ingen vet at jeg venter nr 2.
Det er sikkert en del som føler at småbarnsperioden binder dem en del. Små barn kan vanskelig være med på tøffe fjellturer osv. Så de ser nok fram til at barna sine blir store nok til at de klarer seg mer eller mindre selv. Mens andre synes at en baby er det skjønneste i verden og at det er leit at småbarnsperioden går så fort.
Pearly: Neste gang noen sier de ikke skjønner du gidder å få flere barn, kan du jo parere med at du ikke skjønner hvorfor ikke de ønsker seg flere. :blunke:
Jeg får heller ikke kommentarer på alder. Men her jeg bor får folk gjerne flere barn, og ofte nr 3-4 i godt voksen alder :knegg: Tror jeg selv tenker mer på alder enn andre gjør - jeg tenker litt fremover og lurer på hvordan det vil bli når jeg er nesten 60 før ungene er 20... :undrer:
Det er ikke de i min nærmeste krets som kommenterer. Men gjerne de som jobber i b.hagen, bekjente jeg treffer i butikken eller andre perifere bekjentskaper.
Syns det er så kjedelig å forsvare antallet barn jeg har/ønsker.
Har faktisk kommentert at jeg syns det å ha 1-2 barn er alt for lite, til de som kommer med kommentarer til meg. Litt for å ta igjen..
Jeg er nok litt hårsår på dette. For jeg føler meg ikke "gammel" 5.gangs mor.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.