PDA

Vis full versjon : Noen med epiduralerfaringer?

Filifjonk
15-05-2003, 15:48
Jeg fikk epidural sist jeg fødte, men med uheldig virkning. For det første stakk legen feil hele tre ganger. Så når han endelig traff ( eller trodde han traff) holdt jeg på å dø av smertene som det innebar. Hodet eksploderte i det nåla ble ført inn. Men smertelindringen som jeg ble lovet kom ikke.. I steden ble smertene verre og skarpere og jeg ble helt besatt av hvor vondt det gjorde. Og verre ble det dessverre fordi smertehelvetet slet meg fullstendig ut og jeg hadde verken fokus eller krefter nok til å presse.
Men alt jeg leser om epidural og dens virkning sier at jeg burde ha hatt en så og si smertefri fødsel etter at epiduralen ble satt.
Er det virkelig sant? Har jeg vært uheldig bare, eller er det flere enn jeg som har opplevd smerter etter epiduralen ble satt?
Virker den på noen og ikke på andre? Må jeg ha større dose jeg kanskje? Eller bør jeg satse på en helt annen smertelindring neste gang?
Kom med deres erfaringer.. please!

Elinmor
15-05-2003, 15:53
Hei. Du har nok vært riktig uheldig du når de har satt epedural.
Jeg fikk det i første fødsel, litt seint for den virket ikke helt ut i beina..
Men uansett jeg kan ikke huske at jeg hadde noen smerter når de satte den. Fikk beskjed om at jeg ville kjenne et stikk og at det svidde litt i begynnelsen men så skulle det være bort.
Å det stemte ....

Andre fødsel skulle jeg også få epedural, men de var litt seint ute så jeg lå med jenta på armen da legen kom for å sette den.

Spent på hvordan det går nå, vurderer akunpunktur denne gangen.

Uansett lykke til denne gangen. Du var nok veldig uheldig forje gange.

Happy
15-05-2003, 19:24
Jeg fikk epidural sist og kan ikke skryte nok av den! Legen som satte den var under opplæring (!!!) og hadde med seg en annen lege som stod og passa på. Han var opptatt av å sette inn nåla i riepausene (jeg har hørt at noen vil sette nåla mens man har rier).

Jeg kjente at han førte nåla inn, men det var ikke vondt. Da han var usikker på om han var langt nok ikke fikk han beskjed om å prøve litt lenger inn :eek: . Men, da nåla var riktig kjente jeg at "nå er den på plass", merkelig følelse. Så blei prøvedosa satt og på under ett minutt var jeg helt smertefri :D :kidoki:! Det var som å komme til himmelen!

Tyranna
19-05-2003, 11:44
Jeg fikk epidural ved siste fødsel og det var som og komme til himmelen!! Merket ikke at nålen ble satt, bare at smertene etterhvert nesten forsvant helt. Gråt av glede:p

Jeg tror det stemmer at man kan være uheldig med epidural og at den ikke alltid virker som skal. En vennine av fikk epidural, men den virket ikke i det hele tatt på henne. Jeg synes du skal snakke med legen din om det.........

:) Tyranna(+Tyrannen og oktober-:baby: i magen)

kineh
19-05-2003, 13:38
Nei desverre Filifjonken det er ikke på alle epiduralen virker.

Jeg bad på mine kne i flere timer om å få epidural på min 1. fødsel. Men Jm var ikke enig med meg (hun var en riktig sur å grinete bich) Jeg var fullstendeig utkjørt av smerter når sønnen min edelig ble født med tang (uten sm.stillende) Husker ikke så mye pga jeg var så utslitt, og det oppstod mye komplikasjoner etterpå.

Da jeg fødte min 2. sønn fikk jeg epidural. Han døde i magen min 1 uke før termn men jeg fikk ikke keisersnitt selv om jeg spurte. Jeg ble LOVET full smertelindring ved hjelp av epidural. Det gikk greit å sette epiduralen, men de traff en nerve da de skulle føre inn den slangen som ligger inne i ryggen så de klarte ikke legge den helt på plass. De mente at dette skulle holde og at det ikke var så farlig om den ikke lå helt inne. Og den hjalp bra.... en stund..... Den siste timen/halvtimen var et smertehelvete uten like. Det var helt vanvittig grusomt vondt, og epiduralen virket ikke i det hele.

JM jeg går til nå sier at epiduralen ikke alltid bedøver nedentil, så når jeg fikk pressrier hadde jeg nok ingen smertelindring.

Jeg er livredd for å føde igjen, men er lovet epidural igjen. Jeg kommer til å være fornøyd hvis den virker slik som den gjorde på 2 fødsel under åpningstiden, men i slutten når pressriene kommer må jeg få noe annet i tillegg. Det skal nok gå an å få det til. Å legene sier at man skal kunne bli helt smertefri med epidural. Men jeg tror det ikke før jeg ser det. Innerst inne føler jeg ikke at jeg får smertefri fødsel denne gangen heller, selv om de lover meg det (de lovte det sist og men klarte ikke holde det)

Om epiduralen ikke virker som den skal, skal de kunne gå an å ringe på anestesi personalet å sette epiduralen på ny......

Lykke til Filifjonken. Trist å lese at du heller ikke har god erfaring med smertelindring

Klem Kineh

Qatrine
21-05-2003, 14:18
Epiduralen virker som den skal for de aller fleste. I alle fall i følge mitt sykehus. Tror nok du har vært uheldig, Filifjonk. Selv hadde jeg epidural under min første fødsel, og det anbefales på det sterkeste! Jeg hadde også en "trainee" til å sette den, han bommet to ganger, før en dreven anestesilege satte den på plass. Det gjorde ikke vondt! (Det var værre å sitte rolig med rier;)) I tillegg bedøver også (skal i alle fall gjøre;)) underlivet en del. Jeg revnet masse ved første fødsel, men det gjorde ikke spesielt vondt å sy. Etter andre fødsel (uten epidural) var syinga et lite helvete.

Så mine erfaringer med epidural er bare gode:)

Elis
23-05-2003, 16:35
Hei! jeg fikk epidural på både min første og andre fødsel og den virka veldig bra på meg.
Nå som jeg skal ha nr 3 har jeg gitt beskjed til jordmor at jeg vil ha det denne gangen også,hun skrev opp at jeg ville ha det uansett hvor langt fødselen hadde kommet. Så det blir spennende og se om de kan få til det!
Det er det jeg gruer meg mest til ved fødselen at jeg skulle risikere å ikke få det ,hvis anestilegen er opptatt!!!

Hilsen Elis

Ul-termin 18 juni

:storeb: 1996
:stores:2000

MageTilLåns
26-05-2003, 19:28
Jeg fikk epidural med nr to.

Guds gave til kvinnen!

Fikk den sent i fødselsforløpet, men likevel.

Merket ikke noe til stikket. 10 min. senere var smertene nesten helt borte.
Ikke lenge etter kom pressriene og jeg kjente selvsagt sviing i åpningen da kroppen skulle ut.

Jeg tror ikke jeg hadde klart det uten epi.
Kan legge til at jeg hadde drypprier da og jeg syns de er ganske så mye verre enn normale rier. Pluss at jeg åpner meg ganske fort, så det er intenst når det står på.

nito
19-06-2003, 23:09
Hei hei

Fikk epidural med førstemann og dat ar en sann fryd.

Først fikk jeg mobil epidural slik at jeg kunne går omkring (hadde noen timer igjen av fødselen)
kjente at jeg hadde rier men ikke hvor vonde de egentlig skulle være hehe
Så sluttet den å virke, det var som om et lyn gikk igjennom kroppen min og jeg hylte på mer.
Da fikk jeg vanlig epidural og da forsvant følelsen i høyrefoten min men det gjorde ikke meg noe. Kjente hverken rier eller noe da, så jordmor holdt meg på magen og sa når jeg kunne presse og når jeg måtte stoppe.
Så egentlig vet jeg ikke hvordan det er å føde for jeg har ikke kjent noe som helst og takker gladelig ja til epidural en gang til ja

Nito, 15 juli

Andrea_mor
22-06-2003, 18:20
¨Jeg fikk epidural forrige gang fordi jeg skulle først og fremst få ned blodtrykket mitt pga. svangerskapsforgiftning.
Men jeg synes også det gjorde drit vondt da han satt inn nålen...(får gysninger når jeg tenker på det...)

Den hjalp ikke på smertene i det hele tatt på meg, så jeg vil helst slippe epidural neste gang hvis jeg ikke MÅ!!

:mervink:

12+4

grro
22-06-2003, 20:58
Jeg fikk epidural da jeg fikk min førstefødte, den virket bare på ene siden men gjorde at jeg fikk sove litt mellom riene (det var en laaang, hard og slitsom fødsel). Ba ikke om det med nummer to, var ikke i tankene mine en gang.. Jeg klarte meg på lystgass og viljestyrke, og hadde en flott fødsel:)

Jeg kommer ikke til å be om epidural denne gangen heller, syns det er helt greit uten :) Det er vondt, men en fødsel skal nå en gang være vond. Mener nå jeg:)

Growilla
09-07-2003, 04:38
I ryggmargen på alle mennesker finnes en epiduralsone og en spinalsone, det er der navnet epidural kommer fra, og vist epiduralen ikke skulle virke, er det fordi legen ikke har truffet epiduralsonen, noe som faktisk ofte kan være vanskelig, det er derfor at pasienten må krumme ryggen, for at legen lettere skal finne den rette sonen.
Epiduralen deles i to grupper: en mobil epi. og en full epi.
Ved mobil epi, har du fortsatt følelelse i bena til å kunne gå omkring, og ved full epi, blir du nærmest lam fra livet og ned, det er ofte denne som er brukt ved keisersnitt.
Det skal ikke være vondt å få satt inn epiduralen, for først skal du få en lokalbedøvelse, før nålen og plastrøret blir ført inn i epi.sonen.
Jeg fikk mobil epi under min første fødsel, og klarte fint å gå, og ble 99% smertefri, kjente bare et trykk i underlivet etterpå.
Det var det deiligste jeg har kjent hele mitt liv, og jeg kunne etter ni timer med smertehelvete endelig slappe av!:D
Under pressriene ble det satt drypp, men det gjorde ikke riene vondere bare sterkere.
Etterpå skulle det syes, og da ville de sette igang uten smertestillende, men da protesterte jeg vilt, epiduralen hjalp ikke "der". Så da fikk jeg lokalbed.:klapp:
Jeg skal mase til meg epidural denne gangen også!!! det var 100% til å annbefale!

Koz

14+5