PDA

Vis full versjon : elendig oppfølging

elliepellie
16-05-2003, 05:02
Huff, jeg blir så irritert og motløs... Jeg syns ikke akkurat jeg får den oppfølgingen jeg har krav på...
Nå i uke 22 har jeg kun vært hos lege 1 gang og jordmor 2 ganger. Jordmor senest på onsdag. Ellers har jeg vært to ganger på sykehuset (eget initiativ) og på ordinær UL i uke 18. Jeg føler jeg maser og maser og maser på helsestasjonen, men blir bare avfeid med 'det tar vi senere'...
Toppen ble nådd i går da jeg fikk ny time.... 24.JUNI!!!!! Det er over en måned til det!!

Hallo? Jeg skal ha tvillinger???!

Skal på ultralyd på sykehuset neste uke, og håper jeg kan få mast meg til kontroller der i stedet for. Jeg kan ikke skifte lege (nettopp skiftet fastlege og skal snart flytte, så jeg må 'spare' fastlegebytte nummer to...). Men det burde vel gå greit siden jeg allerede har fødeplass på Ullvål?

Blir så himla lei alt... skal jo ikke være sånn... Burde jo bli bært på gullstol av leger og jordmødre, vi tvillinggravide, spør dere meg :)

Det burde i alle fall ikke være nødvendig å selv finne ut hva man har krav på! Og ikke minst maaase om å få nettopp denne oppfølgingen??!

Jeg måtte til og med be henne om å måle hemoglobinnivået mitt fordi jeg antok jeg trengte jerntilskudd. Dette hadde hun ikke en gang tenkt på :bonk:

Leste også her et sted at man skal til hyppig kontroll hos legen/gyn. for å måle livmorhalsen...? Hvor ofte er dette? Jeg må nesten spørre dere siden jeg ikke får ordentlige svar hos de som burde gitt meg det!

Litt langt dette... måtte bare få ut litt frustrasjon og håpe på litt støtte... :( :)

Anki
16-05-2003, 12:21
Stakkar deg da, sånn skal det jo ikke være! :stakar:

Jeg er nå 17+0 på vei og har allerede vært 3 ganger til Ul hos privat gynekolog og en gang hos JM. ca hver 4 uke for begge deler, men fra uke 20 skal jeg visstnok gå ca hver 14 dag. Gynekologen sjekket også livmorhalsen på siste UL og vil følge den opp ofte, da jeg i et tidligere sv.skap holdt på å føde i uke 24.

Du får forklare sykehuset hvordan du opplever denne situasjonen så får vi krysse fingrene for at du får fortsette der i stedet!

Håper alt ordner seg for deg og at fortsettelsen på sv.skapet blir en bedre opplevelse, det er jo ikke bra at du går å bekymrer deg over alt dette i tillegg til "vanlige"svangerskaps-bekymringer.

Klem Anki
17+0

Ankat
16-05-2003, 17:01
Fra uke 20 har jeg gått til lege hver 14.dag, ul av livmorhals og vekstktr. av barna hver 3. uke. Nå går jeg hver 14. dag til ul og vekstktr. og + lege for blodtrykk. vekt urinprøver og blodprosent.Dvs jeg blir fulgt opp hver uke nå.
Ullevåll har da vel rutine på ul hos tvillinggravide hver 14. dag?? En venninne av meg fikk netopp tvillinger og ble fulgt opp med ul på Ullevåll hver 14. dag.
Du trenger ikke gå til fastlegen din, du kan gå bare til jordmor hvis du vil. Fastlegen trenger du bare til å forlenge sykemld. for tvillinggravide skal ta det med ro! Det er det beste for barna sier de på "mitt" sykehus.
Du har da krav på akkurat samme behandling du som andre tvillinggravide.
Ring og snakk med dem, si at du føler deg usikker og vil ha en tettere oppfølging. Det finnes rettningslinjer for hvordan tvillinggravide bør følges opp i svangerskapet.
Det viktigste er at du føler at du blir tatt godt vare på.
Ankat, gutten og jenta
Termin 27. juli

Hildur
16-05-2003, 20:52
Jeg har følt det på samme måte til tider, og jeg får også oppfølging på Ullevål. Jeg var på kontroll der forrige uke (uke 24), men da målte de ikke livmorhalsen :???: Jeg begynte å tenke litt mer over det i ettertid og gikk til privat gynekolog bare for å få sjekket dette nærmere. Ingen fare heldigvis, men gynekologen sa at det var veldig sløvt at de ikke hadde sjekket det. Neste gang kommer jeg i alle fall til å kreve det, og det er om 3 uker. Dvs at jeg skal dit med en måneds mellomrom nå, men jeg tror det blir hver 14. dag etterhvert. I tillegg går jeg til fastlege ca 1 gang i måneden, slik at jeg er til kontroll hver 14. dag, men bare UL èn gang i måneden. Sist jeg var hos legen var imidletid blodtrykket for høy så jeg fikk en ny sjekk 1 uke etter. Synes hun følger opp ganske bra. Ellers har jeg inntrykk av at det er veldig forskjellig praksis rundt omkr ing:uff:

Lykke til.

Taurus
21-05-2003, 14:12
Jeg skrev et innlegg lenger nede om samme problematikken. Der kan du lese Blåklokkes innlegg, som er gjengivelse av retningslinjer når det gjelder kontroller fra Nordens fremste ekspert på tvillinggraviditeter og fødsel. Jeg fant i hvertfall ut at jeg skal slå i bordet med det neste gang, og blir det ikke noe bedre, så skifter jeg lege - BASTA.

Lykke til!!!!!

Klem fra (26+3)

elliepellie
21-05-2003, 21:29
Ringte helsestasjonen... Fikk for såvidt viljen min, men herlighet for en behandling:

jeg: ja, jeg har time 24.juni, men siden jeg hadde time sist den 14.mai, syns jeg det er veldig lenge til. Så jeg lurte på om jeg kunne få time tidligere?

hun: tja... passer det uken i forveien?

jeg: hva?? Jeg tenkte mer på to uker etter forrige time. Jeg vet jeg har krav på dette.

hun: dette er ditt andre svangerskap, ikke sant? Da har du ikke krav på noe slikt!

jeg: jammen jeg er jo gravid med tvillinger!

hun: ja...?

jeg: jeg vet jeg har krav på oppfølging hver fjortende dag når jeg har kommet såpass langt i svangerskapet!

hun: (sukker, stønner...) du kan få time den 3.juni om du absolutt mener det er nødvendig!

jeg: ja... takk...

---------------------------------------------------

Jeg ble så forbanna!!! At det er mulig!!!! Hvis jeg absolutt mente det var nødvendig??!??!?!

Håper Ullevål vil ta meg imot likevel, jeg har ikke noen tillitt til at jeg får den oppfølgingen jeg skal ha på helsestasjonen. Blir så sliten av å 'mase'...

p.s. Taurus: huska heldigvis svaret ditt til Blåklokke, så jeg hadde det fremfor meg slik at jeg hadde noe å slå i bordet med :-) Må tydeligvis ta det med til helsestasjonen 3.juni også... forhåpentligvis den siste gangen jeg skal dit...