Vis full versjon : Risikosvangerskap?
Hmm,på NM går poden min under "Barn med spesielle behov" ..han er født med hjertefeil,er operert 2 ganger og skal opereres flere ganger..vi vet bare ikke når.
Han er tett fulgt opp og både de på lokal sykehuset og på Riksen er helt flott!
Er dette ett risikosvangerskap da elr? :sparke:
Sjansene for å få en ny pode med hjertefeil er større og jeg får ekstra ultralyd(er) for å sjekke om neste evt også kan ha det,eller ikke ;)
Kjenner på at det gjør meg nærvøs,men er evig takknemmelig for å få lov å bli fulgt opp ekstra så jeg igjennom svangerskapet kan føle meg tryggere :)
Noan andre som følges ekstra opp i svangerskapet av allskens grunner?
Jeg har også risikosvangerskap. Det er pga kronisk sykdom hos meg, som gir økt risiko for komplikasjoner under svangerskapet, både for meg og for babyen, og også økt risiko for sykdomsoppbluss hos meg. Går til hyppige, tette oppfølginger både hos JM, hos gyn på fødepol med ekstra UL'er og hos spesialist med tanke på grunnsykdommen min.
I følge legen min har jeg et risikosvangerskap pga lavt stoffskifte og apc resistens.
I tillegg har jeg kronisk muskelsmerte syndrom, men det er jo værst for meg, og har ikke noe å si for babyen.
Nå har jeg også fått påvist forliggende morkake, så da øker vel risikoen enda litt til!:himle:
ibi: Så bra at du får den oppfølgingen du trenger da :nikker:
thessan: spiser du tyroxin under svangerskapet da eller?
Har også noe som er "værst for meg" men det er bare prolaps i ryggen,så mulig det ender med krykker i denne runden også..men sålenge spiren har det bra er alt bra ;)
Forliggende morkake? Hva gjør de med det da? :undrer:
Lykke til videre i svangerskapene begge to :lykke: :lykke:
thessan: spiser du tyroxin under svangerskapet da eller?
Forliggende morkake? Hva gjør de med det da? :undrer:
Ja, jeg spiser thyroxin tabl, og måler stoffskifte med jevne mellomrom. skal også ha ekstra ultralyder etter den ordinære, for å sjekke at bitteliten vokser skikkelig.
Forliggende morkake får de ikke gjort noe med annet enn å sjekke med ul om den trekker seg oppover. har den ikke flyttet seg innen uke 36 blir det keisersnitt 3uker før termin.
Jeg tar også levaxin pga lavt stoffskifte og blir fulgt opp hver mnd med blodprøve, men jeg har ikke hørt noe om ekstra ul for å sjekke om lille vokser som normalt, er dette vanlig?
Jeg tar også levaxin pga lavt stoffskifte og blir fulgt opp hver mnd med blodprøve, men jeg har ikke hørt noe om ekstra ul for å sjekke om lille vokser som normalt, er dette vanlig? er ihvertfall det jeg har fått beskjed om...... at jeg skal på vekstkontroller på sykehuset noen ganger mellom ordinær ul og termin. hvor vanlig det er vet jeg ikke. kan jo hende det er kombinert med apc resistensen min at de synes det er greit å sjekke.
Nå viser det seg jo at jeg uansett måtte ha hatt flere ul, pga av forliggende morkake..... regner med de sjekker alt i en smell når jeg først er der! :knegg:
:hm:
Når du sier det så kan stoffskiftet og vekst ha en sammenheng, men jeg trodde ikke det var problematisk når man var riktig dosert :)
Flott at du blir fulgt godt opp!!
Ja, får da håpe de har en avkrysningsliste når man først er inne ;)
Mokkitrollet
07-08-2011, 20:23
Jeg har lavt stoffskifte og går på store doser levaxin og Liothyronin for det. Her fikk jeg beskjed at Haukeland ikke lenger tar ekstra kontroller av gravide med stoffskifteproblem, for dette er tilstander som fastlegene fint kan følge opp selv..
Så jeg regnes ikke som noe risikosvangerskap pga stoffskiftet. Og får ikke noe kontroller eller vekstestimeringer.
Ser det er flere som ikke får ekstra kontroller pga bare stoffskifte, så da er det vel en kombinasjon av alle mine skavanker som gjør at de vil ha meg inn på vekstkontroller!:rødme:
Mange med for lavt stoffskifte her gitt,rart at det er såpass forskjell på oppfølgingen i grunne. Men er jo sånn overalt da desverre,at det kommer ann på hvor man bor og hvor man sogner til.
Jeg har forresten glemt å si at mtp risikosvangerskap så tror de jeg også har hjertefeil,har vært på 2 belastnings ekg`er..og alle 4 de tok var samme,2 for 2 mnd siden og 2 nå nettop.
Skal vidre utredes,de anntar lien/små hjertefeil. Får brev over helga,da får jeg vite hva som skjer.
Skulle operere foten nå om noen uker men pga dette fikk jeg ikke det,så da må jeg gå i hele svangerskapet med en vond hallux valgus.. men men får bare våge seg..skjønner jo de ikke tar noen sjanser :nikker:
Skulle operere foten nå om noen uker men pga dette fikk jeg ikke det,så da må jeg gå i hele svangerskapet med en vond hallux valgus.. men men får bare våge seg..skjønner jo de ikke tar noen sjanser :nikker:
Ta deg en tur til en fotterapeut og få en silikon, eller annen type avlastning.... litt vanskelig å si akkurat hva du trenger uten å ha sett det, men en avlastning bør kunne lindre litt i påvente av operasjon!:nikker:
Hilsen fotterapeuten.....
Uff, så dumt med utsettelse av operasjon Hæppi..
Jeg har operert begge mine :sparke:
Den ene har blitt bedre, den andre har nok blitt værre.. Kjedelig at det ikke er noen garanti på disse operasjonene!
Kan desverre ikke svare deg på om du har risikosvangerskap nå, men vil tro det er risiko frem til de har kartlagt hjertefeilen din ordentlig ihvertfall..?
Gulli_70
14-08-2011, 21:48
Når du får helsekortet ditt fylt ut så skal de skrive det på hvis det er risikosvangerskap. De har ingen måte å "flagge det på" i journalen din, så det er noe du selv må opplyse hvis du kontakter helsevesenet av en eller annen grunn.
Jeg har risikosvangerskap. Mange spontanaborter pluss noen tidligere operasjoner gjorde at forrige svangerskap også ble merket med risikosvangerskap. Uten at de klarte å oppdage at noe var livstruende galt før det var for sent for jenta mi. :leiseg: Denne gangen får jeg nøye oppfølging, ser det ut til.
Tusen takk for svar damer! :blomst:
Ble sannelig bra mye klokere nå,er jammen bra man får hjelp her inne når man lurer på noe :)
Gulli 70: Så trist at de ikke oppdaga noe før det var for sent :comfort:
Håper de følger deg bedre opp denne gangen!!
std: Ja utrulig kjipt alså,alt er satt på vent liksom..for jeg har såpass vondt at jeg har ingenting å gjøre på jobben :/ Vet de ikke har noen garanti,men når man ikke får på seg skoen og det kjennes ut som noen stikker en kniv inn i fotn og vriiir...så må man bare ta sjansen. Blir etter graviditeten da så regner med jeg må prøve å få til noe mtp avlastning av foten.
thessan: Hva er "en silikon"? Ja har sett meg mye rundtom hva de har,men er usikker på fremgang. Har såler pga at jeg er plattfot men trenger jo belastning for kulen også.. og litt større sko?? :fnis: må værtfall ha helkappe da ja :knegg:
Ja venter såå på det brevet om vidre utredning,kom ikke i dag så da venter jeg i spenning til i morgen :nikker:
thessan: Hva er "en silikon"? Ja har sett meg mye rundtom hva de har,men er usikker på fremgang. Har såler pga at jeg er plattfot men trenger jo belastning for kulen også.. og litt større sko?? :fnis: må værtfall ha helkappe da ja :knegg:
Silikon avlastning.... en fotterapeut kan lage det til deg, så du får avlastet hallux valgusen litt. kan fint kombineres med med såler. :)
sko som er romslige i bredden er ett must med hallux valgus.
Hæppi: Får håpe en operasjon hjelper deg når du er ferdig med svangerskapet. Men det kan ta litt tid før det blir bra igjen etter operasjonen. Og det er ikke alltid disse operasjonene er vellykkede - og kulen kan komme tilbake - men i litt annen form. Men når du er så plaget, så er det absolutt verd å prøve.
Jeg har hatt tre operasjoner for hallux valgus selv. To i høyre foten og en i venstre. Første i høyre var en helt ordinær "meisling", men som var mislykket. Da ble jeg operert på ny, med en litt mer omfattende operasjon med litt kutting av knokler og oppretting osv, osv... Det ble sånn tålig bra. Ikke helt, men bedre enn jeg var. Den i venstre, var en helt ordinær operasjon, som har vært sånn halvveis vellykket - ikke helt bra den heller, men bedre enn den var. Jeg klarer å ha på meg sko uten smerter over mye lenger tid nå enn før i allefall.
Ms*Lucky84
15-08-2011, 21:15
Jeg har vel også risikosvangerskap siden jeg fødte 9 uker for tidlig sist pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Håper jeg blir tett fulgt opp denne gangen, det kom som kastet på meg sist:sparke:
Ja brede sko har jeg bestandig hatt,har ikke kunne hatt noe annet på meg.
Men nå får jeg ikke på meg de engang,bare sandaler...som er åpen akkurat over kulen. Så gleder meg ikke akkurat til vinteren for å si det sånn.. :stønn:
ibi: Har bestandig,helt siden jeg var lita vært plaget med dette men de siste månedene har det bare vært helt intenst og kulen bare vokser og vokser...
Så det er kul på høyre men den er liten i forhold til venstre..typpsikt at det skulle komme både en og to ting i veien for operasjonen... :mumle:
thessan:Har heldigvis ei veninne som er fotterapaut så får høre med henne om råd og sånn silikonavlastning.. har også lest om noe form for avlastning i mellom stortåa og neste..hva er det egentlig?
Under utredningen for barnløshet oppdaget de at jeg hadde lett "bicornuate uterus", gjerne kalt lett todelt livmor på norsk. Dette øker risikoen for seinabort ettersom barnet kan få dårlig plass etter hvert. Det øker også sjansen for setefødsel, for tidlig fødsel o.l. I tillegg oppdaget de en ganske stor polypp (antagelig) i livmoren. Jeg sto på venteliste for å få fjernet denne da jeg plutselig ble gravid, etter to års resultatløs prøving:rørt: (Regner med det var flushing av egglederne med kontrastvæske som gjorde susen...:knegg:)
Det er jo veldig tidlig ennå (5+2) så jeg har ikke fått vært hos gyn., men håper/regner med å få tidlig UL og ellers bli tett fulgt opp. Håper iallefall det, for det er jo litt skummelt alt sammen:ups:.
Hæppi: Får håpe du finner deg noen vintersko som passer til beina dine, ellers går det an å få blokket ut sko akkurat over der kulen går. Gjorde i allefall før... Vet ikke hvordan dette fungerer nå lenger, med egenandeler og dekninger, men før i allefall, fikk man dekket dette om man hadde store problemer med dette. Husker jeg hadde et par sko som var blokket ut på denne måten når jeg var mindre. Hadde min første operasjon for dette når jeg gikk på ungdomsskolen - 7-8.klasse og operert på nytt med en annen teknikk et år senere. Da hadde jeg vært plaget lenge og det meste var prøvd først - men det begynner jo å bli en del år siden, :blafre: men hadde da utblokket sko til jeg var godt ferdig med siste operasjon og kastet skoene når jeg fikk av gipsen etter siste operasjon, husker jeg... Med venstre fot som ble operert for bare få år siden, brukte jeg ikke noe slik... Hørte ikke en gang om det, fordi jeg bare ville få foten operert i stedenfor å gå å prøve ut ting lenge og drøye ut operasjon som til sist stort sett er beste alternativ...
Mulig det har endret seg litt i senere tid dette? Men det kan være verd å høre om det fortsatt er mulig å gjøre. Skoene mine ble merket av og blokket ut av ortoped den gangen i allefall.
Det er vel slike silikonputer det du kan legge mellom tærne også, for å rette opp stortåen. Har ikke brukt det selv, men husker jeg har sett noe slik. Hos de med Hallux Valgus, så peker jo stortåen også innover i mer eller mindre grad, og ved å rette opp stortåen ved å f.eks. legge noe mellom stortåen og den ved siden av, så kan kulen minske noe hos enkelte og presset mot skotøy blir da mindre og mer fordelt over større flate.
Å avlaste kulen kan være veldig nyttig og viktig for å forebygge ytterligere problemer, for om man stadig får press og irritasjoner mot kulen, kan det dannes en kronisk betennelsestilstand i en slimpose på innsiden av foten etter hvert kan det også føre til en beindannelse/utvekst over leddet og kulen og dermed skape en større kul. Det er kanskje det som har skjedd med deg, ettersom du har blitt ekstra plaget nå i det siste og har hatt dette problemet såpass lenge?
Jeg har selv etter hvert fått en slags "brusk-kapsel" over begge stortåkulene mine, etter operasjonene, men foreløpig plager de meg ikke så alt for mye, de er forholdsvis "myke" og er "flyttbare" til en viss grad. Men jeg ser for meg at jeg en eller annen gang muligens må inn og fjerne disse, spesiellt om de forbeiner seg... For med sko på over tid, så får jeg smerter. Smale sko kan jeg nok aldri håpe på å få på meg, men jeg slipper blokking og får på meg de fleste normalt brede sko i allefall. Men trives best i og bor nok mest i et par skatesko. Enkelt å smette på og av seg ved behov - og på sommeren så bor jeg i "Y"-sandaler. ;)
Aya: Skjønner du synes dette er litt skummelt. :klemme: Men har hørt lykkelige historier om både de som har fått barn med todelt livmor og med polypp i livmor. :kryss: og :lykke: for at alt går bra!
Mathilde86
28-08-2011, 18:53
Hei jenter. Sniker meg inn er..
Hadde alvorlig pre- eklampsi med HELLP syndrom sist svangerskap. Veslemor ble født i uke 28, bare 701gram :rørt:
Min positive test har gjort meg sprudlende av lykke og kvalm av bekymringer. Håper virkelig på tett kontakt med helsevesenet og god oppfølgning. Ble møtt av ganske mange useriøse mennesker sist.. :sparke:
Håper det går bra for alle sammen her. Dere er en gjeng tøffe damer!
Hei og gratulerer med spiren i magen, Mathilde86 :blomst: Får håpe du får en tett og god oppfølging nå, og blir tatt seriøst. Og vær ikke redd for å "mase" i gang oppfølgingen, om det går tregt. :kryss: for at du slipper komplikasjoner i dette svangerskapet. :lykke:
Mathilde86
01-09-2011, 19:07
Takk og i like måte ibi :klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.