Vis full versjon : Noen her som har hørt om "vanishing twin"?
Jeg har vært på UL (71/2 uke) og der så legen to hjerter som banket! Men hun sa at det ofte hendte at den ene tvillingen forsvant - en trengte ikke å ha noen blødning heller. Jeg synes dette høres rart ut. Man kunne jo se hjertene som slo. Noen her som har hørt om dette?
Samme beskjed fikk jeg også da jeg fikk vite tidlig at jeg skulle ha tvillinger (de er ett år nå!). Det er visst ikke uvanlig at et svangerskap starter med mer enn ett foster, men at det ene slutter å utvikle seg. Man kan få en blødning, men som oftest vil fosteret "skrumpe inn" sånn at man f.eks. ved fødselen kan se noe på morkaka som tyder på at det var et fosteranlegg til på et tidlig tidspunkt. Andre ganger kan man selvsagt få en blødning. Dette har skjedd til alle tider - problemet nå er jo at man pga. tidlige ultralyder får vite om det, og dermed opplever et tap man ellers neppe ville ha følt.
Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Jeg fikk denne beskjeden da jeg var så kort på vei at vi bare så fosteranleggene og ikke hjerteslag. Jeg fikk flere kontroller til vi så hjerteslag hos begge. Da var jeg 8+2. Legen sa da at fortsatt var det mulighet for spontanabort fram til 12 uker, men at når vi hadde sett hjerteslag var det størst sjanse for at det gikk bra. Og det gjorde det jo...
Lykke til!
Hvor tidlig kunne du merke at det faktisk var to og ikke en? Var det noen tegn? Jeg er nå kommet til uke 11, men merker foreløpig ikke noe spesielt.....
Jeg merket ikke noe spesielt annet enn at jeg ble tidlig stor jeg. Jeg var faktisk til UL i uke 11 og fikk vite at det bare var en der inne. På den ordinære UL i uke 17 var det to små kropper der. Frem til da trodde vi altså at det bare var en. Jeg ser også det nå, i uke 31, at jeg er i langt bedre form enn mange av mine medgravide (med en i magen). Så bortsett fra størrelsen og ikke minst aktivitetsnivået, behøver ikke dobbeltsvangerskap å skille seg SÅ mye fra et normalt et! :D Ikke kjente jeg liv tidlig heller (noe jeg trodde jeg skulle!!). Først i uke 22-23 kunne jeg med 100% sikkerhet si at jeg kjente gutta!
Gratulerer forresten!!
Klem fra Dee og gutta, 30+4
:baby: :baby:
hei!
Vi hørte heldigvis ingenting om dette med vanishing twin. For en dusteting å fortelle deg - du er nesten åtte uker på vei, med to bankende hjerter! Det er klart ting kan gå galt og det er kult å komme seg til 12 ukers dagen, men så vidt jeg vet er fenomenet vanishing twin noe som oppstår tidligere (at den ene "vanisher"), og der du fine små reker med bankende hjerter i uke 7, så er ting bra!
Vi så to poser med krill :D og bankende hjerter i uke 7, og en tom sekk. Vi hadde nemlig en blødning, og fikk derfor komme en uke før vi ellers skulle. Var til ny UL i uke 8, da var utviklingen så bra at vi ble veldig beroliget - og da med hensyn til alt, ikke dette vanishing twin opplegget. Viser du utvikling som du skal fra uke 7 til 8 er du rimelig trygg nemlig.
Ellers så var jeg kvalm fra uke 5, ble fort veldig stor, og var veldig trett - jeg hadde vanlige symptomer, bare mer. Men det hjalp å trappe ned og slappe av. Og så blir man sykemeldt tidlig, og det er jo kjempelurt og deilig. Merker du ikke noe spesielt er du heldig, nyt det! Jeg kjente også liv kjempetidlig, men bare som en sommerfugl eller luftboble, veldig tydelig ble det ikke før uke 19. Men Andrea lå bak en morkake, og derfor var det vanskelig å kjenne mye.
Lykke til!
klem fra
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.