PDA

Vis full versjon : Min 1. og til nå eneste UL-kontroll....

Rubine
18-05-2003, 22:37
....som gav oss beskjed om å kjøpe ny bil :latter: :latter:

Tenkte jeg kunne skrive litt om de målene som ble gjordt og kanskje få noen tilbakemeldinger?

BPD (hode): Henholdsvis 43mm og 44mm
MAD (mage): Begge hadde 39mm
Femur (lår): Henholdsvis 25mm og 26mm
Der var bittelitt forskjell på dem, men er det av betydning?

De hadde hver sin morkake. Fikk beskjed om jeg var kommet for langt i svangerskapet til at de kunne se om de var en- eller toeggede. Hvordan skal vi finne ut av det nå? Enkelt hvis det senere viser seg å være en av hvert kjønn, men hva om de har samme kjønn? Forstod det nemlig slik at dersom det er eneggede så skal jeg til UL hver 14. dag i motsetning til toeggede, da var det UL hver 4. uke. Hvorfor denne forskjellen? JM mente hun kanskje så en V inni der (mellom fostersekkene), fikk ikke helt med meg hva det betød. Hun var heller ikke helt sikker på om det var det hun så. Hva var det?

Jeg er nå i uke 18+1, men har kun vært til lege 1 gang og til JM 1 gang. Er dette litt lite? Har neste legetime 26. mai, var der sist 19. mars. Har bare fått SM over tlf de ukene jeg hadde kvalme. Var hos JM i uke 14, og hun forsikret meg om at selv om magen min var stor var det bare ett barn pga SF- målet mitt. Det var da 13 cm. Hun hørte også kun 1 hjerte. Gleder meg litt til å komme tilbake til henne 11. juni og si :kry:. Jm på sykehuset sa at jeg skulle begynne å gå til kontroll hos dem istedet for legen min. Er det hos en gynekolog? Er det han samme som tar UL? Skal jeg rett og slett slutte å gå til egen lege og JM? Skulle komme til ny UL 12. juni :hjerter:

Dessuten har jeg sikkert masse annet i huet som kommer frem etterhvert......:uff: Men kanskje noen av dere kan svare på noe av det jeg lurer på, da blir jeg glad :)

Tenk, tvillinger.....kommer ikke over det, jeg :D

Hildur
18-05-2003, 23:00
Gratulerer :klapp: Fine mål! Det var litt forskjell på mine også, men så lenge de utvikler seg i sitt tempo er det visst ikke fare på ferde.

Når det gjelder om barna er èn- eller toeggede tror jeg du bare må vente å se hvor like de blir. Det sa de i alle fall til oss da vi var på UL, men nå mener de at våre nesten 100% sikkert er eneggde siden de deler morkake og skillelinjen mellom dem er veldig tynn. Jeg kan ikke skjønne at de skulle ha noe å si om de er èn eller toeggede når det gjelder oppfølging. Det som har mest å si er om de har èn eller to morkaker. Hvis de bare har èn morkake kan nemlig den ene begynne å "snylte" på den andre siden de har felles blodomløp. Dette er imidlertid ganske skjelden.

Jeg er på UL på sykehuset èn gang i måneden, og hos legen èn gang i måneden, slik at det blir ca 14 dager mellom hver sjekk. Jeg går ikke til JM da legen min er veldig søt og hyggelig og setter av ekstra tid til svangerskapskontrollene. De kontrollene jeg har hatt på sykehuset har bare vært UL hos jordmor, men neste gang skal vi visst til en spesialist. Ellers har jeg skjønt at det er veldig forskjellig praksis rundt om i landet, - ikke lett å si hva som er korrekt oppfølging :???:

(25 + 5)

elliepellie
19-05-2003, 13:06
Gratulerer med to små :klapp:

Pass på å krev så masse oppfølging som du kan, jeg har fått altfor lite. Nå skal jeg grine meg til oppfølging på sykehuset i stedet for :-) Føler meg trygg på en god oppfølging der. JM og fastlege har ingen peiling på oppfølging i tvillingsammenheng, og jeg endte opp bare med å bli forvirra og frustrert.

Så vidt jeg har forstått det, er det like 'lite' komplisert hvis tvillingene er eneggede med to morkaker, som toeggede tvillinger.

Nå gjorde ikke legene som tok UL på meg noen vanvittige forsøk på å finne ut om de var eneggede eller toeggede siden det fantes to morkaker, heller...