PDA

Vis full versjon : lekker dere melk?

Amasone
11-09-2002, 03:02
Skjønner hvis noen ikke vil svare på dette, men jeg har enda ikke hatt tendenser til å lekke fra brystene enda. Litt klar væske i sommer, men husker ikke hvilke uker det var. Kanskje et par uker omkring uke 20 -21. Er det unormalt å ikke ha små lekkasjer før fødsel? Kan noen av dere flergangsfødende svare meg på dette?

Hilsen undrende Amasone ( som begynner å føle seg som en flodhest med mixmaster i magen ):gal2:

Tifa
11-09-2002, 09:40
Før lakk jeg mest klar væske, og så kom det bare litt melk hvis jeg klemte på brystene. Da hadde jeg lekasjer stadig vekk, spesielt når jeg la meg om kvelden eller satt foroverbøyd.

Nå lekker jeg mye mindre, men dersom jeg lekker nå, så kommer det bare melk, og nesten aldri klar væske lenger. Lekasjene er sjeldne nå for tiden, men det skal ikke mye press til før de begynner..... :p

Tifa 30+1!!!!

Lillian
11-09-2002, 11:46
Jeg har ikke hatt for vane å lekke melk før fødselen. Hvis jeg absolutt vil, klarer jeg nok å skvise ut litt råmelk, men jeg har ikke helt det store behovet for det.. ;)

Men til gjengjeld lekker jeg så spruten står metersvis etter fødselen da. Når melka kommer i gang, og de første månedene. Ser nesten litt komisk ut. Ekstra stråle i dusjen og klissvåte ammeinnlegg. Men det er jo også individuelt da. Ikke nødvendigvis noen sammenheng altså, mellom lekkasjer før og etter fødselen! :)

cgk
11-09-2002, 12:19
..lakk jeg melk fra ganske tidlig av og ikke akkurat i små mengder heller. Mens denne gangen har jeg ikke merket antydninger til det. Spurte jordmoren på forrige kontroll om dette kunne være tegn på at jeg fikk redusert melkeproduksjon denne gangen. Fikk til svar at det ikke hadde noe å si, så jeg slapper av og nyter de siste mdn uten våte ammeinnlegg :)

cgk

Kame
11-09-2002, 12:55
I løpet av dagen lekker jeg nesten ikkeno - men om morgenen kan jeg se flekker på lakenet (dersom jeg har sovet med puppen ned) og jeg blir alltid våt på armen når jeg kommer borti brystvortene før jeg går i dusjen.

Men, det er bare snakk om dråper.

Det er vel egentlig ikke vanlig at man får melkeproduksjonen igang FØR fødselen? Er det ikke så at babyen skal leve på råmelka de første dagene etter fødselen, og at de derfor både må ammes oftere, samtidig som de går litt ned i vekt?

ER det forresten råmelk, det som kommer ut av brystene våre allerede nå? (Har jo sett det fine ordet "kolostrum", men er det bare et annet navn på det?)

Jeg nyter heller at det er tørt og fint i toppen jeg har på meg, regner med at jeg tidsnok må ty til ammeinnlegg (som er bestilt fra nøstebarn, kommer vel om noen uker)!

Kame 32+0 (juhu!)

Kattemor
11-09-2002, 13:25
Jeg oppdaget lekkasje første gang for 2,5 uke siden. Det var bare kommet noen dråper, men nok til å sette flekk på blusen - midt på puppen, selvsagt. :o

Siden har det skjedd innimellom, men aldri så det renner. Noen dråper som lager disse festlige flekkene på toppen... Bruker derfor ammeinnlegg på jobb. Ikke kult å skulle undervise ungdomskoleelver med flekk på puppen!

Lillehammer
11-09-2002, 14:51
Har ikke prøvd å klemme heller da, men jeg har i hvertfall ikke hatt antydning til lekasje så langt.
Og det er kanskje like greit...? :???:

Lillehammer (29+0)

MøreMia
11-09-2002, 15:17
Og det gjorde jeg heller ikke i mitt forrige svangerskap.

Som Lillian sier er det ingen sammenheng mellom lekking i svangerskapet og mengde melk etter fødsel.

Kunne ha amma hele barselavdelinga sist. Fikk igang melka meget tidlig, fikk råmelk allerede samme dag jeg fødte og gutten lå bare og ørta og vrei seg stakkar for han var så kvalm av all maten han fikk i seg på et såpass tidlig stadium i livet... :)

Moni
11-09-2002, 15:20
Ja, her lekkes det i lange baner !! Kan ikke gå uten bh. på kveldene lenger, da renner det. Har holdt på slik i lange tider - og det er ikke noe morsomt ! Hadde det på samme måte med storebror også. Synes det er vel tidlig jeg for min del....

Moni 31+0

Tidl. bruker
11-09-2002, 17:51
.....

fabel
11-09-2002, 18:37
Har heldigvis ikke problemer med lekkasje enda! Enkelte morgener er det litt stiv guffe som har tørket inn på brystvortene mine, regner med det er en form for melk (?), men på dagtid er det overhodet ikke noe problem :) Jeg kan klemme ut noen hvitaktige dråper hvis jeg vil, men styrer stortsett unna det da jeg ikke ønsker å starte meieri allerede ;)

fabel, 31+2

toby
11-09-2002, 20:30
Jeg begynte å lekke litt for noen uker siden. Først blankt, nå er det ofte størknet hvit melk i bh-en om kvelden, spesielt på varme dager. Jeg spurte jordmor om dette var normalt, hun sa at alle har melken i brystene fra uke 20, de fleste lekker littegrann av og til, det er helt normalt, men vi skal ikke stimulere slik at det kommer mer, da kan vi lage krøll på systemet..

Toby 32+1:findag:

Amasone
11-09-2002, 22:45
da føler jeg meg ikke så unormal likevel..........:findag:

MayaM
12-09-2002, 01:03
Lekker ikke noe o det hele tatt, men kan klemme ut litt. Ser at det er litt størkna på brystvorten om morningen, men ikke noe som plager meg.