PDA

Vis full versjon : Trening i svangerskapet

mokkemikka
17-10-2011, 18:32
Hvordan er det med trening i svangerskapet og hvilken erfaringer har dere? Hva er forsvarlig for mor og barn? Har prøvd å kikke er etter en diskusjon angående dette temaet. Noen diskusjoner som omhandler det og evt hvor?

Firkløver
17-10-2011, 22:42
Jeg flyttet tråden din til hit under Kropp og velvære. :)
Kanskje du får tilbakemeldinger fra andre.

Hvis du søker her inne med nøkkelordet "trening", får du nok mange treff.

Ellers kan du lese de offentlige retningslinjene om trening i graviditeten her (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/fysisk_aktivitet_og_trening_under_graviditet).

Firkløver - moderator :)

Hæppi
17-10-2011, 23:49
Det sies at hvis du er vant med å trene før du ble gravid så er det ingen fare med å fortsette å trene som før etter du er blitt gravid. Man må såklart lytte til kroppen,ikke gjøre noe som er verken vondt eller ubehagelig men det går fint å trene som før. Etterhvert,oppmot uke 16..er det ikke vits å trene mage mere..da er magen begynnt å vokse såpass at man bør ikke trene den mere.
Dette sa min manuellterpaut til meg. Er sikkert flere som kommer med fasit på dette da men,er nå en start alikevell :)
Selv er jeg allerede nå slutta å trene den fordi det er ubehagelig og jeg er begynnt å få kynnere.
Jeg har fortsatt som før men tar det mere med ro,er endel plaget med ryggen allerede nå så er begynnt å bli vondere under trening men vil prøve å trene litt fremover uansett. Er bare 15 uker på vei nå men spinner endel enda og det funker helt greit foreløbig :)

Forøvrig er det helt forsvarlig både for mor og barn :nikker:

Sea
18-10-2011, 03:11
Jepp, som Hæppi sier her så er det ingen fare med å trene slik som man gjorde før man ble gravid, men man bør unngå idretter med slag og spark (sier seg kansje selv :knegg:) og feks slalomkjøring og andre idretter hvor det er fare for å få kraftige slag/støt mot magen.

Ellers så er jo ett godt tegn å lytte til kroppen, spesielt i forhold til bekken og hvor mye man presser seg selv.
Jeg trente spinning til bare noen uker før termin, men da gadd jeg ikke lenger for magen var så i veien. Jeg tilpasset intensiteten etter kroppens signaler, og tok det selvfølgelig mer med ro på slutten, ble ikke noe intervall trening med makspuls da :knegg: :knegg:
Noen gir råd om å være forsiktig med å gå på ski iforhold til bekkenløsning, men skigåing var helt topp for meg, mens jeg hadde problemer med å gå tur på veien, da fikk jeg vondt i bekkenet. Så gjør det som føles bra, lytt til kroppens signaler. Lykke til

mokkemikka
18-10-2011, 11:04
Ah... Takk for fantastiske svar. Takk til Firkløver - moderator - for å flytte meg til rett sted. Jeg var og kikket her inne, men fant det best å la dere/du sette meg på rett sted.
Hæppi; Jeg håpet på et slikt svar siden jeg trener magen en del for tiden. Men jeg skal fortsette så lenge som mulig - magen fram til uke 16 -
Sea; Jeg har selv foretrukket Cross-contry-maskin ved tidligere svangerskap siden jeg har følt mist belastning ved hele kroppen. Men andre maskiner har vært slitsomme. Unødvendig slitsomme slik at jeg har valgt det bort.
Både jeg og pappaen er/var usikre mht trening. Jeg droppet treningen i går (siden jeg trener hardt og en del mage) Fikk beskjed i morges at jeg kunne "få lov til" å trene litt om jeg tar det med ro og ikke skader babyen. Men jeg mente jeg kunne trene som før, så lenge jeg tar hensyn til kroppen. Er ikke syk ;) Så etter jeg har kikket her inne vet jeg hvor jeg skal med en gang jeg har logget ut :)