PDA

Vis full versjon : Duotest eller ikke?

...Lykkeliten
16-01-2012, 13:24
Jeg var til tidlig UL idag (uke 7+0) og snakket med gynekolog om "veien videre".
Siden jeg er 38 har jeg krav på ekstra prenatale undersøkelser med tanke på økt risiko for kromosomavik, og da må jeg isåfall ganske snart bestemme meg og bestille duotesten. Alternativet er å ta en vanlig UL hos gyn i ca uke 12 og la ham se på nakkefold.

Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. hva tenker dere andre godt voksne om dette? Kommer dere til å ta duotesten?

Smil
16-01-2012, 17:07
Jeg valgte å ta denne testen fordi jeg ville vite om fosteret var friskt, siden jeg og min mann på forhånd var enige om at å få et barn med kromosomavvik for vår del ville by på for mange utfordringer ifht de tilsammen 5 barna vi har fra för, at om det skulle vise seg at fosteret hadde kromosomavvikelse (vi hadde gått videre med fostervannspröve först) så ville vi avbrutt svangerskapet.

Dette var vi sikre på FÖR vi tok testen. Nå var testen helt fin for vår del og det kjentes selvsagt som en lettelse. Vet jo at det motsatte ville blitt grusomt...selv om vi var helt klare på hva et negativt resultat ville innebäre for oss.

Jeg tror det er viktig å vite med seg selv hva man evnt vil velge om det skulle vise seg at fosteret har kromosomfeil. For er det slik at du og din partner föler at uansett så skal dere beholde, så er det kanskje ikke like nödvendig med en slik test? Eller kanskje det er viktig for dere å ta den for å väre forberedt OM det skulle vise seg at det er mistanke om kromosomavvikelse?

Denne testen er jo ikke bombesikker heller. Man kan jo få et dårlig resultat og alt kan alikevel väre i skjönneste orden. Slik at dette er ting å tenke på om man vil ta denne testen.

Lykke til med valget.

...Lykkeliten
16-01-2012, 20:26
Tusen takk for svar smil.

Dette var egentlig noe av akkurat de samme tankene jeg har gått med. Vi har ingen barn fra før og jeg er ganske sikker på at uansett resultat så kommer jeg ikke til å ville avbryte svangerskapet. Men vi må nok gå noen runder i fellesskap og diskutere dette først

Anikka
16-01-2012, 20:35
:sniker:

Jeg er like gammel som deg. Vi valgte å ta duotest rett og slett for å være forberedte dersom det skulle være noe galt, ikke fordi vi ville valgt å avbryte svangerskapet. For oss var dette riktig og vi fikk en helt fantastisk titt på vår lille gutt som lå der og hikket og vinket og var helt frisk. :rørt: Men det kan også føre til ekstra uro, en venninne av meg fikk etter duotest beskjed om at barnet mest sannsynlig hadde Downs. De valgte da å ta morkakeprøve. Barnet var helt friskt. Litt uggent med tanke på risikoen de utsatte barnet for, og dessuten følte hun at legene nærmest rådet henne til å ta abort dersom barnet var sykt. Dette til tross for at de er ressurssterke foreldre.

Lykke til med valget ditt og med svangerskapet! :klem:

Amaya
16-01-2012, 20:44
Vi valgte å ta testen. Det var greit å vite at den lille i magen har det bra. Det er jo ikke bare downs de ser etter. De så virkelig på hele babyen og fikk til og med telle fingre og tær.

Snartimål
16-01-2012, 22:15
Jeg ville tatt ul om ikke for annet enn å bare se babyen hvertfall :rørt: Trenger jo ikke gå videre til fostervannsprøve om dere ikke vil selv. Så de andre sier her så er det jo greit å være forberedt om det er dårlige odds, men duotesten sier jo ingenting sikkert bare en risikofaktor. Jeg har selv tatt duotest to ganger, første gangen tok vi f.v.prøve også, fordi vi ble anbefalt å vurdere det (vi var i grensaland), men andre gang var verdiene en god del bedre enn sist så da droppet vi f.v.prøve.

En ting er hvertfall sikkert og det er at det er kjempe vanskelig å vite hva du kommer til å gjøre før du sitter med et valg. Da vi tok f.v.prøven trodde vi at vi ville valgt bort barnet om det var noe galt, men da vi satt og ventet på svaret og diskuterte for ente gang, da var vi jammen ikke sikker likevel på hvilket valg vi kom til å falle ned på om vi fikk et dårlig svar...

Lykke til :)

...Lykkeliten
17-01-2012, 08:11
Takk for nye svar!

Jeg har hatt en UL allerede (liten 7 ukers klump på 9 mm med flott hjertelyd :rørt:) og jeg kommer til å ta en til rundt uke 12 uansett om jeg tar duotesten eller ikke.
UL kan jeg jo ta hos min egen gynekolog på Sørlandet, mens duotesten må jeg til Oslo for å ta.

Det jeg liker lite er at jeg har hørt så mange som nesten ble presset av helsepersonalet til å gå videre med fostervannsprøve når resultatet var dårlig, og også sterkt press for å avslutte svangerskapet, og det er ikke noe jeg bevisst ønsker å utsette meg for. :nemlig:

Jeg har mistet nok ganger i første trimester allerede, så jeg har ikke lyst til å utsette meg selv og mini for en økt abortrisiko pga forstervannsprøve. Har derfor på en måte lyst til å bare la naturen gå sin gang og møte det som kommer, når det kommer, uten å ta ekstra tester. Men samboeren min vil veldig gjerne at vi tar duotesten for å vite mest mulig.
Snakket mye om det igår hjemme og det heller nok mot at vi tar testen for iallefall å være forberedt dersom resultatene viser en økt risiko.
Håper isåfall inderlig at resultatene er bra, for ellers tror jeg det kommer til å bli en vond og vanskelig tid.

Amaya
17-01-2012, 09:06
Håper isåfall inderlig at resultatene er bra, for ellers tror jeg det kommer til å bli en vond og vanskelig tid.
Sjangsene er store for at alt er bra. Når jeg gikk inn til prøven så var det 1:147 sjangse for at jeg skulle få barn med downs. Høres litt mye ut, men omregnet i prosent er det jo ikke store sjangsen i det hele tatt og etter UL var det enda bedre odds for at alt var bra.

Du kan jo si ifra før du tar prøven at videre testing er uaktulet for deg samme hva resultatet blir.

mizuno
18-01-2012, 21:57
Hei!
Selv er jeg 41 år og venter mitt første barn nå i januar. Jeg rakk aldri å gjennomføre duotesten, men hadde en UL på sykehuset i uke 11/12 som et ledd i oppfølging ifm habituell abort. På UL ble det påvist en fortykket nakkefold, og gynekologen gav meg svært dårlige odds for downs, hele 1:7 i risiko. Det kom som et stort sjokk, og gynekologen rådet meg til å foreta en morkaketest. Ble sendt til Rikshospitalet dagen etter, og der ble testen utført. Det ble en veldig lang og nervepirrende uke før svarene på morkaketesten forelå, vi var i grunn 90% sikre på at vi ønsket å avbryte svangerskapet dersom det skulle vise seg at fosteret ikke var friskt. Heldigvisis var alle verdiene normale, og vi slapp å ta det tunge valget. Og ikke minst; nå kunne vi senke skuldrene og bare kose oss resten av graviditeten.

Lykke til med valget ditt :)

...Lykkeliten
19-01-2012, 08:21
Tusen takk, Mizuno!
Og så flott for dere at verdiene var normale så dere nå slipper å bekymre dere mer. Lykke tilmed både fødsel og barselstiden som vel ikke er langt unna nå. Håper det blir en flott tid for dere :-)

Jeg har nå bestemt meg for å ta duotesten, men jeg er fortsatt nokså sikker på at jeg ikke kommer til å ta videre tester selv om resultatene fra duotesten skulle vise en forhøyet sjanse til å få barn med Downs syndrom.
Vi har ingen barn fra før, er ressurrssterke og bør være istand til å ta oss av et barn selv om det kommer til å trenge masse ekstra oppfølging.
Jeg er i utgangspunktet imot abort (ikke fanatisk, og jeg dømmer ikke andre som velger å ta abort, men for meg selv er det et valg som sitter veldig langt inne, og det må i såfall skyldes forhold som gjør at fosteret med overveiende sannsynlighet ikke kommer til å leve opp. Ikke "bare" en tilstand som Downs)
Etter flere SA'er kommer jeg heller ikke til å ville gjøre noe som kan øke sjansene for en ny abort.
Har vært noen dager med mye tenking men nå er jeg ganske trygg på hva jeg vil :-)

Smil
19-01-2012, 08:34
Så bra at du kjenner deg trygg i ditt valg!
Det tror jeg er veldig viktig akkurat når det gjelder denne testen.
Dessuten er det jo godt å kjenne med seg selv at man har ressurser og det som trengs OM det skulle vise seg at barnet vil kreve masse ekstra oppfölging. Det er jo superviktig! I särdeleshet for barnet :hjerter:

Når det er sagt, så er uansett sannsyneligheten for at alt er i skjönneste orden större enn at noe skulle väre galt :)

Lykke til med testen og svangerskapet!

...Lykkeliten
19-01-2012, 11:08
Tusen takk Smil :klem:

- Og lykke til til deg også :-)

...Lykkeliten
26-01-2012, 08:50
I går ko innkalling til Rikshospitalet...
kjenner det blir 3 lange og spente uker frem mot det nå, men forhåpentligvis kan vi reise derfra litt tryggere. :kryss:

Flere barnsmamma'n
01-02-2012, 11:36
Jeg har bedt om duotest pga alder - jeg har fått innkalling og tar testen i uke 9. Har flere barn fra før og har aldri uroet meg før nå, men alt pga alderen og hva jeg har lest meg til på nettet - ante ikke at det var noe som het duotest før en gang. Noen som vet hvor lang tid det er før man får svar? Har tenkt å ta morkakeprøve og fostervannsprøve etter det:stønn:gleder meg til å få svaret og til å få det overstått.

Smil
01-02-2012, 11:57
Jeg har bedt om duotest pga alder - jeg har fått innkalling og tar testen i uke 9. Har flere barn fra før og har aldri uroet meg før nå, men alt pga alderen og hva jeg har lest meg til på nettet - ante ikke at det var noe som het duotest før en gang. Noen som vet hvor lang tid det er før man får svar? Har tenkt å ta morkakeprøve og fostervannsprøve etter det:stønn:gleder meg til å få svaret og til å få det overstått.

I uke 9 sier du? Nakkefolden ser man jo best i uke 12....Hörtes alt for tidlig ut med uke 9.

Hvorfor skal du ta morkakepröve OG fostervannspröve???? Smör på flesk det...og er duotesten fin så trenger du jo strengt tatt ikke å teste fostervann og morkake...

Flere barnsmamma'n
01-02-2012, 12:02
duotest er jo kun en blodprøve, får høre hva de sier, det er helt nytt for meg.

Drage
01-02-2012, 12:11

Du vil ikke få tilbud om flere prøver; dersom duotesten viser lav risiko (1:250 eller lavere) vil du ikke få tilbud om fostervannsprøve-det gis bare dersom du har forhøyet risiko. Du kan evt. muligens velge bort duotesten og gå rett på fostervannsprøve, men det er jo også en mer invasiv prøve, med (lav) risiko for spontanabort.

Smil
01-02-2012, 12:43

Skal du ha "bedre nytte" av en duotest er det blodpröven i kombinasjon med ul rundt uke 12 som gjelder. Derfra går man videre om evnt fostervann-eller morkake-pröve. Det er jo det som er så bra med denne testen at den er risikofri og gir en pekepinn på om man BÖR ta videre pröver.

(Jeg har tatt min i Sverige og her fikk jeg beskjed om at jeg helst måtte väre i uke 10 for blodpröven, ul i uke 11/12)

Les mer her:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/risikofritt-alternativ-til-fostervannsprove-25596.html

Flere barnsmamma'n
01-02-2012, 18:01
Skal du ha "bedre nytte" av en duotest er det blodpröven i kombinasjon med ul rundt uke 12 som gjelder. Derfra går man videre om evnt fostervann-eller morkake-pröve. Det er jo det som er så bra med denne testen at den er risikofri og gir en pekepinn på om man BÖR ta videre pröver.

(Jeg har tatt min i Sverige og her fikk jeg beskjed om at jeg helst måtte väre i uke 10 for blodpröven, ul i uke 11/12)

Les mer her:

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/risikofritt-alternativ-til-fostervannsprove-25596.html

Så bra svar smil:):) Jeg håper jeg får ta både duotest og fostervannsprøve, hvis jeg må velge vil jeg helst ta fostervannsprøve som jeg tror gir et mer korrekt svar. Men ut i fra ditt svar så virker det som man kan ta alle prøvene, slik jeg trodde. Jeg skal ringe sykehuset i morgen og spørre før jeg kommer neste uke.

Flere barnsmamma'n
02-02-2012, 12:34
Du vil ikke få tilbud om flere prøver; dersom duotesten viser lav risiko (1:250 eller lavere) vil du ikke få tilbud om fostervannsprøve-det gis bare dersom du har forhøyet risiko. Du kan evt. muligens velge bort duotesten og gå rett på fostervannsprøve, men det er jo også en mer invasiv prøve, med (lav) risiko for spontanabort.

Ja, det stemmer, nå har jeg ringt og spurt. Skal til genetisk veiledning først - da kan jeg ta duotesten samme dag og komme tilbake i uke 11 og ta ultralyd. Jeg må velge mellom duotesten eller fostervannsprøven, hva ville dere valgt? Tror jeg tar fostervannsprøven som er mer sikker, ca 100% og gir svar på om et er gutt eller jente. Abortrisikoen er jo liten.:sparke:

Smil
02-02-2012, 15:47
Ja, det stemmer, nå har jeg ringt og spurt. Skal til genetisk veiledning først - da kan jeg ta duotesten samme dag og komme tilbake i uke 11 og ta ultralyd. Jeg må velge mellom duotesten eller fostervannsprøven, hva ville dere valgt? Tror jeg tar fostervannsprøven som er mer sikker, ca 100% og gir svar på om et er gutt eller jente. Abortrisikoen er jo liten.:sparke:

Jo, men risikoen er jo der...

Dessuten er det slik at om du får dårlig resultat på duo så får du jo tilbud om fostervannspröve eller morkakepröve. Det er jo da gangen i fosterdiagnostikken..
Höres rart ut at du måtte velge...?! Kan ikke stemme.

Flere barnsmamma'n
02-02-2012, 23:09
Jo, men risikoen er jo der...

Dessuten er det slik at om du får dårlig resultat på duo så får du jo tilbud om fostervannspröve eller morkakepröve. Det er jo da gangen i fosterdiagnostikken..
Höres rart ut at du måtte velge...?! Kan ikke stemme.

De kan i allefall ikke love fostervannsprøve hvis jeg tar duotest, men er det behov for videre tester så får jeg det vel :urk: ikke lett å velge..

Minførste42
03-02-2012, 10:17
Er selv 42 (!!!) Og valgte etter 4 SA relativt sent (etter uke 10) gå for fostervannsprøve denne gangen. Vi for vår del har bare positive tilbakemeldinger/erfaringer med denne prøven. Ble mottatt og behandlet av fantastiske leger (Rikshospitalet) og prøven gikk veldig bra uten noen komplikasjoner. Resultatet var strålende :) - og vi venter nå en liten gutt i mai ;-)) Er veldig glad vi tok testen tross mange bekymringer både før og under testen, og ikke minst ventingen før svaret kom! Dette selvfølgelig pga tidligere erfaringer, men også pga skrekken for abortfare... Dette er mitt første barn i alder av 42, så dette var for vår del siste og eneste mulighet til å bli mamma. Gleden er derfor ekstra stor nå når vi vet at alt er bra! Glad dere har kommet frem til og gå for Duotest og ønsker deg lykke til ! Husk at i de fleste tilfeller går dette veldig bra:)! Be strong !

Minførste42
03-02-2012, 10:21
PS! Vi fikk også beskjed om at vi først valgte Duotest og resultatet var over en viss prosent, var det ikke gitt at vi fikk tilbud om fostervannsprøve... Det var en av grunnene til at vi hoppet over duotesten og gikk rett på fostervannsprøve tross en liten risiko for SA etter denne prøven. Vi ville være sikker på at svaret vi fikk var optimalt.....

Flere barnsmamma'n
03-02-2012, 17:57
PS! Vi fikk også beskjed om at vi først valgte Duotest og resultatet var over en viss prosent, var det ikke gitt at vi fikk tilbud om fostervannsprøve... Det var en av grunnene til at vi hoppet over duotesten og gikk rett på fostervannsprøve tross en liten risiko for SA etter denne prøven. Vi ville være sikker på at svaret vi fikk var optimalt.....
Tror jeg går for fostervannsprøve, men har time til samtale til uka og kan ta duotest da hvis jeg vil. Jeg vil helst ha begge!:sparke: Hva hvis legen henviser meg på nytt til fostervannsprøve etter duotest, kan ikke han bestemme det selv?

Drage
03-02-2012, 18:10
I Norge kan man ikke velge begge deler; det har å gjøre med kapasiteten ved de sykehusene som utfører disse testene. Dersom du uansett vil ha fostervannsprøve, bør du derfor velge dette allerede fra start. Legen kan ikke henvise deg på nytt.

Minførste42
03-02-2012, 22:14
Tenker du at du helst vil ha begge, anbefaler jeg dere å velge fostervannsprøve og droppe duotesten. Får forståelse for at du vil ha klare svar/resultater, og det er det kun fostervannsprøven som kan gi.... Men dette er en stor og vanskelig avgjørelse. Dere blir nok klokere etter samtalen og LYKKE TIL UANSETT HVA DERE VELGER!! Føler med deg, og krysser fingrene ;)

Flere barnsmamma'n
03-02-2012, 23:39
Tenker du at du helst vil ha begge, anbefaler jeg dere å velge fostervannsprøve og droppe duotesten. Får forståelse for at du vil ha klare svar/resultater, og det er det kun fostervannsprøven som kan gi.... Men dette er en stor og vanskelig avgjørelse. Dere blir nok klokere etter samtalen og LYKKE TIL UANSETT HVA DERE VELGER!! Føler med deg, og krysser fingrene ;)

Takk, det blir spennende, men gruer meg til nåla:urk:

Flere barnsmamma'n
03-02-2012, 23:40
I Norge kan man ikke velge begge deler; det har å gjøre med kapasiteten ved de sykehusene som utfører disse testene. Dersom du uansett vil ha fostervannsprøve, bør du derfor velge dette allerede fra start. Legen kan ikke henvise deg på nytt.
Greit å vite:sparke:

StorOverraskelse
06-02-2012, 13:19
Jeg skal på Duo-test og UL på Riksen på onsdag, og jeg må si jeg er veldig spent. Krysser det jeg har av fingre og tær for at vi om litt over to uker får "greie" tall, slik at vi kan fortelle det til venner og familie og jeg kan senke skuldrene litt :himle:

Jeg er 41 ved termin i august, og går nok videre med fostervannsprøve dersom vi får dårligere tall enn 1/100, men har ikke gjort meg opp noen mening ennå, får ta en ting av gangen:)

Hva er risikoen for å få barn med DS når man er 41 år, har bare funnet for 40 og 42 år. Noen som vet?

Flere barnsmamma'n
06-02-2012, 17:35
Jeg har tatt duotest i dag i uke 9 jeg, jeg følte det var mest riktig pga hvis det er under 99,7 sjanse for at noe er galt så får vi likevel tilbud om fostervannsprøve. De tok kun blodprøven i dag og skal ringe når jeg skal tilbake om et par uker og ta ultralyd. Er så fornøyd med valget jeg tok, etter genetisk veiledning med 2 hyggelige personer, mann og kvinne. Vi har kun en halv time og kjøre, så det går så greit å komme tilbake igjen, skjønner de som har lenger vei at de vil bli ferdig med en gang. Fikk en god stol å sitte i som beveget seg bare jeg satt meg ned for å ta prøven:himle:
Er så glad jeg slipper å vente til uke 15 før jeg får gjort noe i det hele tatt + da vente i 4 uker til før svar. Nå er jeg i gang:)

mrsv
07-02-2012, 20:18
Vi valgte duotest for å være forberedt hvis noe skulle være galt. Down syndrom er faktisk ingen katastrofe. Jeg kjenner mange med syndromet som klarer seg veldig fint, og som er kjempeflotte mennesker :) det finnes andre kromosomfeil som er mye mer alvorlige. Hvis fosteret sannsynligvis ikke overlever fødselen, må man kanskje tenke på hva som kan være riktig å gjøre. Syns den genetiske veiledningen vi fikk var elendig. Vi fikk se en film som viste hvordan testene foregikk, og hvordan en eventuell abort ble utført. Liten eller ingen informasjon om de syndromene det blir testet for! Skremmende at man nærmest blir presset til abort dersom barnet har downs. Heldigvis viste testene våre svært liten risiko for syndromene det ble testet for og vi venter ei lita jente om få uker :)

StorOverraskelse
09-02-2012, 10:44
Hei jenter,

PUH! Da er duotest og UL gjennomført, og kan senke skuldrene noe, før UL hadde jeg en risiko for downs på 1:67, mens etter var den ca. 1:1500, 1:5000 og 1:15000 på de andre. Dette må vel være greit i og med at min alder er nærmere 42 ved termin?

Men, det er et stort med, etter å ha sittet og surfet litt på duotest i går kveld (uff, skulle ikke ha gjort det), leste jeg om flere som hadde bra svar på UL, men fikk elendig etter blodprøvesvarene ble lagt inn. Og da blir jeg nervøs igjen jeg :himle:

Noen som kan berolige meg? Jeg skal prøve å ikke tenke så mye på dette i de to ukene som kommer, men det blir nok ikke lett:sparke:

Smil
09-02-2012, 11:28
Du har da oddsen på din side med disse tallene :)

Når man googler har man vel en tendens til å henge seg opp i det negative om det ligger en bekymring bak googlingen...

Synes du skal la väre å google dette og heller vente på svarene for DEG. Du er jo deg, alle andre på google er jo de de andre... sant?
Dessuten er det fryktelig dumt å begynne "analysering" for seg selv på noe som faktisk regnes ut i et komplisert dataprogram för endelig resultat.

Skjönner at du bekymrer deg altså...har også värt igjennom denne testen (i Sverige).

Amaya
09-02-2012, 12:56
Før testen var det ca 1,49% sjangse for at babyen har downs, etter testen er dette redusert til 0,06%. Synes det høres veldig bra ut jeg. Du kan finne det meste om du googler, det beste er nok å se på dine resultater som jo er kjempebra.

StorOverraskelse
09-02-2012, 15:05
Hei jenter,

Takk for oppmuntrende ord :)

Jeg lover herved at jeg ikke skal google mer om dette, jeg skal prøve å konsentrere meg om jobb og familie og tenke postive tanker :glis: Utrolig hvor lett det er å henge seg opp i negative tanker og tråder på nett ja....:rødme:

Ha en fortsatt strålende dag!

StorOverraskelse
15-02-2012, 11:32
I dag er det 1 uke siden jeg var på riksen og tok blodprøvene til duotesten, og idag klarte jeg ikke å la være å ringe og høre om de hadde fått svarenehttp://www.babyverden.no/images/emoticons/forumsmilies/Smiley29.jpg

Det hadde de, men de var ikke plottet inn i dataen ennå, og jeg skulle få brev når det var ferdig, men at de så bra ut. Å herre min hatt, jeg vil vite nå! Slik at vi kan fortelle det til barna og foreldre... Er jo snart 14 uker. Jeg ringte derfor inn igjen og ba om at legen vi hadde på UL gjerne kunne ringe meg, så sitter jeg her og bare venter da http://www.babyverden.no/upload/Smileys_ny/Smiley10.jpg ikke mye å få gjort på jobb nå nei. Vet jo at det er veldig hektisk der inne, så jeg forventer nesten å ikke høre noe idag, så da ringer jeg nok igjen imorgen tidlig - utålmodige meg....

Ha en fortsatt strålende onsdag folkens http://www.babyverden.no/images/emoticons/forumsmilies/Smiley47.jpg

...Lykkeliten
15-02-2012, 11:50
Men de sa jo iallefall at de så bra ut! Det høres jo ut som gode nyheter :klem:
Håper du får mer info fra UL legen da - utrolig kjipt å sitte sånn og vente :-)

Jeg skal inn til Riksen og få min duotest på mandag. Vledig spent kjenner jeg..... :rabla:

StorOverraskelse
15-02-2012, 12:05
Men de sa jo iallefall at de så bra ut! Det høres jo ut som gode nyheter :klem:
Håper du får mer info fra UL legen da - utrolig kjipt å esitte sånn og vente :-)

Jeg skal inn til Riksen og få min duotest på mandag. Vledig spent kjenner jeg..... :rabla:

Hei Lykkeliten:),

Ja, jeg venter fremdeles - hehe, har ikke fått i meg lunsj ennå, så jeg kjenner jeg må snart ha litt påfyll. Tar med meg mobilen selv på toalettet, her skal jeg ihvertfall ikke gå glipp av telefonen :kokko:

Skal du ta både blodprøver og UL på mandag? Sender deg mange gode og positive tanker :blafre: Jeg fikk tiden til å gå fram til duotest med å stryke klær, aldri har vel klesskapene vært så velorganisert:sparke:

Lykke til på mandag, det går nok bra skal du se!

StorOverraskelse
16-02-2012, 12:48
Da ringte endelig legen http://www.babyverden.no/images/emoticons/forumsmilies/Smiley1.jpg

Lønner seg å mase skjønner jeghttp://www.babyverden.no/images/emoticons/forumsmilies/Smiley31.jpg

Risikoen var blitt enda litt lavere med blodprøvesvarene lagt inn - jippi! Da skal barna få servert nyheten til dessert imorgen kveld. Gruer meg litt kjenner jeg, de er jo fra 11 til 15 år, og har sikkert forskjellige meninger om dette... Tror nok gutta blir litt flaue, mens jentene synes nok det blir stas...

Men, ett stort hurra fra meg, nå skal magen slippes løs!!!!

Amaya
16-02-2012, 12:56
Så bra at du fikk enda bedre resultater. Ja da er det bare å slippe magen løs og kose seg resten av svangerskapet. Pappaen her har en gutt på 12 og han tok det faktisk veldig bra, men han er jo ikke helt tenåring enda.

StorOverraskelse
16-02-2012, 13:35
Så bra at du fikk enda bedre resultater. Ja da er det bare å slippe magen løs og kose seg resten av svangerskapet. Pappaen her har en gutt på 12 og han tok det faktisk veldig bra, men han er jo ikke helt tenåring enda.

Takk for det Amaya, utrolig deilig å få dette på plass kjenner jeg:Puh:

Magen har jo blitt vanskelig å skjule nå, selv i vide skjorter og og gensere:sparke:

Endelig kan jeg "være" gravid, sprøtt altså i en alder av 41, dette er veldig uventet, en skikkelig Stor Overraskelse!

Fikk faktisk den første gaven i dag, fra en venninne som jeg måtte fortelle det til pga. rødvinsklubb... To søte par med babysokker, der det står Born 2012 :rørt:

...Lykkeliten
17-02-2012, 07:48
Å så godt å høre at du fikk positive resultater! Virkelig glad på dine vegne. Nyt den videre graviditeten!

Jeg regner med at det blir tatt blodprøve sammen med UL på mandag for min del (sto ikke noe i brevet fra Riksen om det men.... burde jeg ringe og sjekke?)
Dermed er det vel et par uker før jeg får endelige svar, men hvis UL gir gode resultater tror jeg uansett at vi kommer til å fortelle det til neon av de nærmeste. Her er det nemlig også begynt å bli vanskelig både å skjule magen og finne på nye unnskyldninger for hvorfor vi aldri er med på noe med venner (som ofte involverer rødvin etc) i heløgene :-)

StorOverraskelse
17-02-2012, 09:27
Å så godt å høre at du fikk positive resultater! Virkelig glad på dine vegne. Nyt den videre graviditeten!

Jeg regner med at det blir tatt blodprøve sammen med UL på mandag for min del (sto ikke noe i brevet fra Riksen om det men.... burde jeg ringe og sjekke?)
Dermed er det vel et par uker før jeg får endelige svar, men hvis UL gir gode resultater tror jeg uansett at vi kommer til å fortelle det til neon av de nærmeste. Her er det nemlig også begynt å bli vanskelig både å skjule magen og finne på nye unnskyldninger for hvorfor vi aldri er med på noe med venner (som ofte involverer rødvin etc) i heløgene :-)

Hei Lykkeliten:)

Jeg ringte inn til Riksen for å høre om jeg fikk begge deler samme dag, da jeg allerede var 12+5 den dagen vi skulle dit. Og da sa de siden vi bodde i Vestfold fikk vi alt på samme dag, så vi slapp to turer. Så det kommer sikkert litt an på hvor dere bor i forhold til Riksen. Jeg fikk faktisk to brev, et med time til UL (kom først) og ett til blodprøve (kom dagen før vi skulle inn).

Legen sa 2 uker, men jeg ringte etter 1 uke, og da var svarene allerede kommet, men ikke ferdig regnet, men dagen etter var de på ferdig, legen ringte meg. Jeg ringte jo og maste litt på legen, hvis ikke hadde vi nok ikke fått dem i posten før etter 2 uker.

Hadde jeg visst at UL stod for hele 95% av prøvesvaret, så hadde nok vi også fortalt det tidligere, men jeg var så usikker på om blodprøvene kunne slå negativt ut, men det var snakk om bare noen få prosent. Fra 1:1499 til 1:1522 med en bra blodprøve, så det er minimalt.

Lykke, lykke til på mandag, skal krysse det jeg har for dere :):kryss:

...Lykkeliten
17-02-2012, 10:16
Tusen takk StorOverraskelse :klem:

Vi bor på Sørlandet, derfor har jeg regnet med at blodprøven blir tatt samme dag som UL, men kan jo kanskje være greitt å sjekke for sikkerhets skyld. Gleder meg veldig nå til å få sett klumpen igjen - var på UL i uke 7 og så det var liv, men da var det jo nettopp bare en liten klump på 9 mm :-)

tin-tin
19-02-2012, 18:11
Tusen takk StorOverraskelse :klem:

Vi bor på Sørlandet, derfor har jeg regnet med at blodprøven blir tatt samme dag som UL, men kan jo kanskje være greitt å sjekke for sikkerhets skyld. Gleder meg veldig nå til å få sett klumpen igjen - var på UL i uke 7 og så det var liv, men da var det jo nettopp bare en liten klump på 9 mm :-)

Jeg har tatt duotest 2 ganger, jeg bor en times kjøretur fra riksen/ullevål. Den første gangen satt de opp blodprøve og ultralyd på samme dag. Neste gang fikk jeg forskjellige dager, men når jeg ringte og spurte om jeg kunne få samme dag, så var det ikke noe problem og stikke innom labratoriet og ta blodprøven før eller etter ultralyden. Veldig deilig å slippe å være borte 2 ganger fra jobb synes jeg.
Lykke til til dere som skal ta duotest!
Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det. Skulle jeg bli gravid igjen så gjør jeg det igjen.

Flere barnsmamma'n
19-02-2012, 18:44
Kan jeg ringe for å få blodprøvesvaret nå? skal ikke til ultralyd der før om et par uker, kanskje greit å vente?:sparke: