PDA

Vis full versjon : Frodige gravide i 2012!

tina89
21-01-2012, 20:35
Flere enn meg som er overvektig gravid? :)

Jeg er 5+2 i dag, har veeldig høy bmi (lover å dele hvis det viser seg å være flere i samme båt) og skal på første kontroll nå på tirsdag!
Skal be om ekstra oppfølging pga overvekten, skal også til jordmor på onsdag og vil be om ekstra oppfølging der også!

Jeg prøver å være veldig flink, spise sunt og få i meg masse frukt og grønt. Treningen har jeg lovt meg selv å komme i gang med denne uka og målet er jo å gå opp så lite som mulig! Likevel er jeg jo utrolig nervøs for alt som kan gå galt underveis og eventuelle komplikasjoner som kan forekomme under fødselen! :sparke:

Skrik ut hvis det er flere der ute som er overvektige og gravide, jeg har veeldig lyst til å ha noen andre i samme situasjon å snakke med!

Gyda
21-01-2012, 20:41
Nå er det vel ikke så mye hjelp i meg akkurat, siden jeg skal føde i neste uke, men jeg har altså snart 3 svangerskap bak meg med overvekt i forskjellig grad.
Var desidert verst i det første, da var startvekten det jeg veier i dag, og jeg gikk opp nesten 40 kg i svangerskapet. :stønn: Invalidiserende bekkenløsning er ikke kult.
Jeg hadde beste vektutgangspunkt før forrige svangerskap, men gikk allikevel opp 25 kg. Denne gangen også med fryktelig bekkenløsning, både før og etter fødsel som den største komplikasjonen egentlig.
Denne gangen har jeg gått opp 5 kilo, og bortsett fra at jeg har hatt en aktiv toåring å løpe etter og levere i bhg har jeg altså ikke gjort noe særlig anderledes enn før, merkelig nok.

Men det er nok lurt å ha hjelp og støtte til å ikke gå opp for mye, jeg syns det var slitsomt å bli puttet i høyrisikobås i første svangerskap, og fødselen var tøff fordi jeg var utrent og utslitt. Men sånn ellers hadde jeg ikke noe av det de sjekket meg for underveis, heldigvis.

Lykke til med svangerskapet!

Lucifine
21-01-2012, 20:43
jeg er også her! :vinke:

tina89
21-01-2012, 21:21
jeg er også her! :vinke:

Herlig at vi skal være her like lenge da forhåpentligvis! :)

I dag fikk jeg ei bok jeg hadde bestilt om svangerskap osv..
Egentlig er det mest som å helle bensin på bålet å gi meg slikt lesestoff! :|
Nå går jeg og er engstelig for å få både svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, komplikasjoner under fødselen osv..
Ser på flere forum at det går supert for mange overvektige men vet jo at komplikasjoner kan forekomme!

Jaja, får bare ta én dag av gangen og høre hva jordmor og lege sier! :D
Krysser fingrene for at vi alle får helt fantastiske svangerskap iallefall! ^^

Forresten, er det helt teit av meg å gå rundt og frykte at jeg er for tung for sykehussenger og utstyr jeg må bruke under kontroller og fødsel?? :sparke:

Lucifine
21-01-2012, 21:26
Herlig at vi skal være her like lenge da forhåpentligvis! :)

I dag fikk jeg ei bok jeg hadde bestilt om svangerskap osv..
Egentlig er det mest som å helle bensin på bålet å gi meg slikt lesestoff! :|
Nå går jeg og er engstelig for å få både svangerskapsdiabetes, høyt blodtrykk, komplikasjoner under fødselen osv..
Ser på flere forum at det går supert for mange overvektige men vet jo at komplikasjoner kan forekomme!

Jaja, får bare ta én dag av gangen og høre hva jordmor og lege sier! :D
Krysser fingrene for at vi alle får helt fantastiske svangerskap iallefall! ^^

Forresten, er det helt teit av meg å gå rundt og frykte at jeg er for tung for sykehussenger og utstyr jeg må bruke under kontroller og fødsel?? :sparke:
Komplikasjoner kan forekomme hos tynne folk også.

En kan overleve komplikasjoner (det gjorde jeg).

Ja det er dumt av deg å bekymre deg om su er for tung for sykehussenger og utstyr. Det er sløs med din tid og energi. Bekymre deg heller om andre ting syntes jeg.. Som hvor sprinkelsenga skal stå :klemme:

Fumle
21-01-2012, 23:05
:vink:

Jeg er ikke i 50-kilos-klassen :fnise:

Lita84
21-01-2012, 23:12
:vink:

Jeg er ikke i 50-kilos-klassen :fnise:

Kan signere den :fnise: Jeg har jo alt pratet om dette når du har nevnt det i Septemberklubben, har ikke hatt noen oppfølging før, og regner vel ikke med at jeg får noe nå heller. Men vi gjøre alt for å ha enda mer fokus på det for meg selv da :) Og mulig jeg ber om glukosebelastningstest selv, sånn i tilfelle jeg kan ha diabetes uten å vite det.. BMI på 33.

Så blir det vel oppdaget ved sukker i urinen, det har jeg aldri hatt vertfall. Og alltid født "normalvektige" barn (3.6 og 3.7).

Fritillaria
21-01-2012, 23:27
Jeg har nettopp født, men kan jo fortelle at selv om man er diger så kan man ha et fantastisk svangerskap allikevel.
Min BMI har ligget over 40 i mange år, så det var liksom ikke det beste utgangspunktet for et svangerskap.
Men jeg har vært flink og aktiv hele veien, slik at jeg ikke har gått opp i det hele tatt. Faktisk har jeg gått ned ca 10 kilo pga kosthold og masse, masse mosjon. I tillegg var jeg i full jobb helt frem til november, slik at jeg likosm aldri har fått satt meg på ræva og est ut. :knegg:

Du må regne med, dersom du er veldig stor, å ta glukosebelastning for å sjekke om du har svangerskapsdiabetes. Jeg utviklet dette rundt uke 26-27 og har siden da levd på streng diett for å regulere blodsukkeret. Masse sunn mat og fiber og mosjon hver eneste dag, så det er ikke rart jeg har gått ned i vekt istedet for opp. :knegg:

Jeg fødte i går i uke 35 og føler meg nesten litt snytt for de siste ukene av svangerskapet. hadde gledet meg så veldig til den kommende måneden, og alle de siste forberedelsene, men nå er vesla her og hun er et nydelig lite nurk. Selv er jeg i veldig god form og ser frem til, forhåpentligvis, ytterligere vektredusjon de kommende månedene.

Ønsker deg lykke til, og vil absolutt råde seg til å være åpen og ærlig for lege og jordmor som du skal kontrolleres hos vedrørende din vekt og eventuelle komplikasjoner den kan føre med seg.
Å bli fiendtlig eller fortrenge det når det kommer til vektspørsmålet tror jeg er både dumt og kanskje til og med farlig i enkelte situasjoner. Snakk med dem om hvilke muligheter du har til f.eks. å få bassengtrening osv under svangerskapet, vis at du tar helsen din og babyens helse på alvor, så får du i alle fall den tryggeste og sikreste oppfølgingen.

Lita84
21-01-2012, 23:51
For et flott svar! Og gratulerer så mye med lille jenta :rørt:

tina89
22-01-2012, 01:11
Takk for supert svar Fritillaria!
Jeg har planer om å være dønn ærlig angående vekt hos jordmor og lege, er jo nettopp pga vekta jeg vil be om tett oppfølging!
Høres ut som om du har hatt et kjempeflott og sunt svangerskap da! :D Jeg er helt sikker på at jeg skal klare det jeg også men jeg føler det er bedre å vite at jeg har en jordmor som vil hjelpe til med å følge opp litt :)

Greit å vite at det er flere her inne som har samme fokus da! :D Så er vi ikke så alene om dette ^^
Tenkte også det var greit å opprette en tråd her inne så vi slipper å spamme septembertråden bl.a. med dette ;)
bmi på 40 her forresten.. :sparke:

Connecta
22-01-2012, 15:38
Jeg hører også til her med BMI på 38. Så langt har jeg ikke gått opp mer enn halvannet kg fra utgangspunktet, så håper det holder seg til moderat vektøkning denne gangen. Med førstemann var jeg normalvektig men gikk opp 27 kg. Når jeg ventet nr 2 hadde jeg vel BMI på rundt 31-32 og gikk opp 12 kg. Problemet mitt har jo vært å nå startvekt igjen etter fødselen. Bekkenløsningen er forøvrig bedre denne gang enn forrige gang.

Jeg har ikke hørt et ord fra lege eller jordmor om at de anser det som risikosvangerskap eller at jeg må være obs på visse komplikasjoner. Eneste de har sagt er at jeg skal ta glukosebelastningstest om et par uker. Neste jordmortime skal vi diskutere fødsel, jeg vil nok ta opp tema da.

Basse
22-01-2012, 17:02
Er her jeg også med BMI på 39. Er ikke bekymret for dette svangerskapet. Sist gang eg var gravid var eg 12 kilo tyngre og alt gikk helt fint og fødte en jente på 3860gr. Ingen komplikasjoner. Så er ikke sikkert det skjer noe unormalt selv om man er overvektig. Kos deg med graviditeten og ikke tenk på det. :)

Huttetua
22-01-2012, 17:18
Jeg er ikke superstor, men har BMI på 28/29 før svangerskap. Hadde gått ned mye, men to IVF har ikke akkurat gitt meg det beste startpunktet.
Forsøker tenke sunn mat, men mye mat er ekkelt og lukter rart for tiden. Jeg mister matlysten som gjør at jeg spiser sjokolade istede....

Siden jeg synes BMI er noe tull, kan jeg nevne at jeg er 158 cm høy og veide 74 kilo før svangerskapet.

Flere barnsmamma'n
22-01-2012, 17:57
Hei, jeg har BMI på ca 29, klarte å gå ned 12 kg siden sommeren 2009 og fram til før jeg ble gravid, men da hadde jeg gått opp 20 kg siden 2007. Grunnen er nok insulinresistens som vi fant ut av at jeg hadde etter glukosebelastning for et par år siden + måling av C.peptid. Jeg får nå medisinen metformin for dette som jeg også kan ta i svangerskapet. Jeg har for høy insulinproduksjon og da lagrer man en del fett, men insulinverdien var gått ned på siste måling før jul heldigvis. Så fint det ville vært å gå ned i vekt i meg selv og at kun barnet la på seg, så kan jeg holde vekten, går det an tro?:sparke:
80 % av alle overvektige har insulinreistens, har dere sjekket om dere har det? Jeg vil for all del unngå å få diabetes 2!

Lucifine
22-01-2012, 18:21
Skal du ta met igjennom hele svangerskapet?

tina89
22-01-2012, 18:45
jeg skal nok helt sikker måle blodsukker osv både på tirsdag og onsdag! er veldig spent på hva både jordmor og lege vil si.. :sparke:
Jaja, skal uansett nyte hvert eneste lille sekund av svangerskapet, synes det er en helt fantastisk følelse og begivenhet å være gravid, så ingenting skal få overskygge det!

Jeg har vel egentlig jobbet litt imot meg selv i dag! :knegg:
Har bakt foccaccia, baguetter (ble litt vel mye deig!), har lagd appelsinkylling og timianpoteter + salat til middag!
Det var bare helt sinnssykt godt.. :himle::blafre:
Vel, jeg er veldig flink i ukedagene så føler jeg har lov til å skeie ut med en bedre middag i helgene! I ukedagene spiser jeg veldig fettfattig mat og få karbohydrater, men ikke akkurat lavkarbo! Prøver bare å holde meg til sunn mat generellt slik at jeg ikke får dårlig samvittighet når jeg spiser meg god og mett i helgene!

Har forsøkt dietter o.l. tidligere men jeg klarer ikke å kutte ut noe helt, så da er ikke det noe for meg! Å telle kalorier i ukedagene derimot! Det funker dønn. :)

sunshine€
22-01-2012, 19:19
I skrivende stund har jeg BMI på 29,99 som er overvektig. Fra 30 regnes det som fedme :knegg: Ved forrige svangerskap var startvekten +5kg ekstra og la på meg totalt 17 kg i svangerskapet. Mesteparten kom på slutten pga mye vann i kroppen blant annet. Men jeg følte meg utrent og veldig utslitt på slutten.

Etter svangerskapet forsvant det meste, men "slanket" bort 10 kg til startvekten min nå.

Har et mål om å holde startvekten til uke 30... Men har ikke vært så veldig målbevisst til nå. Må ta noen grep ift. sukker ganske snart. Denne gangen har jeg også en 1,5åring å løpe etter, samt trening 1x uken. Men har bekkenleddsproblemer på ene siden og vet at dobbelsidig bekkenløsning kommer etterhvert :mumle:

tina89
24-01-2012, 13:11
Jøss, å holde startvekten til uke 30! Krysser fingrene for at du klarer det, høres ut som et greit mål iallefall ^^

Jeg var hos lege i dag og målte blodsukker og blodtrykk og aalt så helt topp ut. Skal til jordmor i morgen og snakke om kosthold og få lagt en plan for vekten min fremover! :) synes det er greit å ta tak i dette nå iallefall! Kanskje jeg også skal foreslå at jeg kan prøve å holde startvekten til uke 30! :) Er jo faktisk 2 kg lettere nå enn jeg var ved startvekt for ca 5 uker siden :blafre:

Fumle
24-01-2012, 18:36
Jeg bekymrer meg ikke enda, for kvalmen har gjort at 12 kilo er borte, men har jo fortsatt bmi på begynnelsen av 30-tallet :urk:

Har ikke planer om å gå i pluss dette svangerskapet, og det er jo egentlig overkommelig nå :nikker:

mammafeb
24-01-2012, 21:03
Er her jeg også. Gravid og frodig :) Aner ikke hva min BMI er (gidder ikke regne det ut), men den er godt over 30.

Jeg er nå 37 uker gravid og har kun gått opp 2 kg fra første legekontroll (i juli). Det er sånn min kropp har respondert på det å være gravid. Gjorde det de to forrige svangerskapene også. Dvs med førstemann (for 21 år siden) var jeg slank hele veien. Med nr 2 (14 år siden) veide jeg det samme da jeg kom inn på føden som før jeg blei gravid. Og nå - altså pluss 2 kg. Satser på at det blir MAX 1 kg til. Det vil da si at når jeg er ferdig med denne artigheita så vil jeg være noen kg lettere enn før jeg ble gravid. Og erfaringsmessig så går jeg også en del til ned i vekt sånn av meg selv når amminga kommer i gang.

Jeg har heller ikke kunnet trimme noe særlig pga bekkenet (og harde kynnere de siste ukene nå ved aktivitet). Har blitt mye stillesitting. Men er i jobb enda da. Siste uka nå. (60 % sykemeldt da).

Jeg tror at det som har berga meg er at jeg ubevisst har spist mye sunnere i svangerskapet enn ellers. Og mye mer regelmessig. Hyppige måltider (3-4 timer mellom hvert) mye grovt brød, frukt og grønt har vært greia for min del.

tina89
25-01-2012, 12:07
Er her jeg også. Gravid og frodig :) Aner ikke hva min BMI er (gidder ikke regne det ut), men den er godt over 30.

Jeg er nå 37 uker gravid og har kun gått opp 2 kg fra første legekontroll (i juli). Det er sånn min kropp har respondert på det å være gravid. Gjorde det de to forrige svangerskapene også. Dvs med førstemann (for 21 år siden) var jeg slank hele veien. Med nr 2 (14 år siden) veide jeg det samme da jeg kom inn på føden som før jeg blei gravid. Og nå - altså pluss 2 kg. Satser på at det blir MAX 1 kg til. Det vil da si at når jeg er ferdig med denne artigheita så vil jeg være noen kg lettere enn før jeg ble gravid. Og erfaringsmessig så går jeg også en del til ned i vekt sånn av meg selv når amminga kommer i gang.

Jeg har heller ikke kunnet trimme noe særlig pga bekkenet (og harde kynnere de siste ukene nå ved aktivitet). Har blitt mye stillesitting. Men er i jobb enda da. Siste uka nå. (60 % sykemeldt da).

Jeg tror at det som har berga meg er at jeg ubevisst har spist mye sunnere i svangerskapet enn ellers. Og mye mer regelmessig. Hyppige måltider (3-4 timer mellom hvert) mye grovt brød, frukt og grønt har vært greia for min del.

Så genialt! :D Herlig å se at det fungerer! ^^
Jeg skal forsøke å holde startvekten så lenge som mulig (har jo faktisk gått ned 2 kg den siste måneden) så krysser jeg også fingrene for at jeg går i minus etter fødselen.. ^^ Men jeg fikk også streng beskjed av jordmor i dag om å ikke gå ned noe mer i vekt, men forsøke å stå i ro der jeg er da!

Tror nok uansett jeg må skjerpe meg når det kommer til å spise hyppigere.. Er helt hekta på appelsin for tia så får bli flinkere til å skjære opp og spise litt oftere! ;) 3-4 timer mellom hvert måltid er jo helt klart overkommelig! :)

Flere barnsmamma'n
31-01-2012, 00:02

Høres utrolig ut, hadde vært noe for meg, å holdt vekta og gått ned i meg selv!

Flere barnsmamma'n
31-01-2012, 00:04
Skal du ta met igjennom hele svangerskapet?

Tror det, i allefall til jeg får ned den høye insulinverdien.. Men vet jeg ikke kan ta den når jeg ammer senere..

Chaizza
31-01-2012, 02:01
Jeg er her også!

Jeg har BMI på 36. Er 22 uker og sist jeg sjekket, for et par uker siden var jeg 8 kg mindre enn før svangerskapet.

estina
31-01-2012, 22:29
Jeg har en BMI på 38 og diabetes.
Idag var jeg hos ernæringsfysiolog. Føler meg teit når jeg sitter der blir fortalt alt jeg vet fra før. Mitt problem er godteri, jeg klarer ikke holde meg unna sjokolade på ettermiddagene. Spiser sunne måltider, men kveldene... de er vanskeligst.

På grunn av diabetesen har jeg vært nødt til å skjerpe meg. Måler, tar sprøyter og spiser sunnere. Det er sinnsykt slitsomt psykisk. Noen ganger vil jeg gråte fordi jeg føler barnet tar fra meg friheten, men etter jeg fikk se lille nurket for første gang på mandag har jeg fått ny og frisk motivasjon.

Føler jeg er den eneste som plages med tankene.. Er jeg helt alene?

mystice
01-02-2012, 00:42
Jeg er overvektig og inne i mine første uker. Jeg er ikke så bekymret for komplikasjoner med barnet, mere for komplikasjoner for meg. Som ryggen. MEn jeg har gått over fra brød til knekkebrød, sluttet å røyke (dag 2 uten), drikker vann som gal og skal begynne med trening når jeg har kommet litt lenger. Men gjør det ikke for å tape vekt, bare for å ikke øke den for mye og bli for stiv :)

mips
01-02-2012, 11:26
Hei frodige damer!:glis:
Godt å lese at vi er flere i samme båt.. Har en bmi på ca 36 (liker ikke bmi som "måleenhet", men det er en annen sak..), har pcos, er snart halvveis i svangerskapet, og har lagt på meg ca 1,5 kg hittil. Det jeg har gjort annerledes kontra før jeg ble gravid, er å spise oftere og mindre måltider. Spiser stort sett det jeg har lyst på, prøver å tenke sunt, og unner meg litt godis innimellom. Frukt i biter fungerer kjempegodt når sjokoladesuget melder seg på kvelden! Så avslutter jeg heller den fruktskåla med en sjokoladebit i stede for hele posen liksom :)

Flere barnsmamma'n
01-02-2012, 11:45
Jeg prøver å holde meg unna for mange raske karbohydrater som pasta, ris, brød og sukker som gir rask blodsukkerstigning. Koser meg med mørk 70 % sjokolade + valnøtter når jeg vil ha noe tvgodt, det er sunnere. Har også laget hjemmelaget bounty med sukrin og sunne ingredienser fra helsekostforretningen:)

mystice
02-02-2012, 00:51
Ja, jeg jobber med saken. Kuttet ut brød og spiser knekkebrød. posjonerer godis så det ikke blir så mye og drikker masse. Itillegg har jeg stumpet røyken og er ganske så fornøyd :)

sigridrg
03-02-2012, 12:06
Jeg er her! Er 26 uker akkurat i dag, og har gått opp cirka 5 kg siden før graviditeten. Lå på BMI 30,1 pre-graviditet, og legen og jeg har en utrolig god dialog på dette. Jeg nevnte det selv på første kontroll, og han har fulgt veldig godt opp. Veier meg "seriøst" kun på legekontroller, vekta hjemme er billig og vekta hos HS er analog og (mistenker jeg) fryktelig ustabil. Helsesøster viser også mye mindre forståelse for at jeg er opptatt av vektproblematikk ("Du ser jo ikke overvektig ut du!" Jo, det gjør jeg. Jeg ser ikke ut som jeg er over i "fedme"-kategorien, men det ER jeg faktisk. Jeg tar det alvorlig, og det synes jeg du burde også, om ikke annet så fordi jeg gjør det. /digresjon).

Jeg lå på før-graviditetsvekt (dvs. gikk litt opp og så litt ned igjen) frem til kontroll i uke 22 - altså rett etter jul - :urk: - og så var vi en uke i syden midt i januar. Har imidlertid hørt at man kan legge på seg en del i perioden frem til uke 24, og håper på å stå stille en stund nå. Har fortsatt et lønnlig håp om å ikke bikke over 90 kg (for det var ganske traumatisk å knuse 90-tallet på vei nedover i vekt for noen år tilbake), men det ser skummelt ut...

mystice
04-02-2012, 10:08
Jeg har gått et lite kose tips som sikker dere alt vet om. Men jeg har kuttet ut nesten alt godis med frukt salat og litt vanije saus. Jeg er ikke så flink på å spise frukt og grønt, så må få det til å bli mere atraktivt. Så har jeg kuttetut all potetgull med grønnsaker/salat som stangseleri, paprika, gulrøtter og agurk ol. med dipp. og det er sååååå godt!:knegg:

Alberte
05-02-2012, 01:41
Jeg er her med bmi 35,4. Jeg har redusert fra 37, siden i sommer, og prøver å leve på 1500 kcal/ dagen, siden jeg av helsemessige grunner sliter med å trene. Nå er jeg litt usikker (fant ut at jeg er gravid for fem dager siden), på om jeg skal fortsette med kaloritelling, eller are ha fokus på å spise sunt. Jeg tenker det blir naturlig å diskutere dette med lege, etterhvert.

mystice
05-02-2012, 11:26
Jeg er her med bmi 35,4. Jeg har redusert fra 37, siden i sommer, og prøver å leve på 1500 kcal/ dagen, siden jeg av helsemessige grunner sliter med å trene. Nå er jeg litt usikker (fant ut at jeg er gravid for fem dager siden), på om jeg skal fortsette med kaloritelling, eller are ha fokus på å spise sunt. Jeg tenker det blir naturlig å diskutere dette med lege, etterhvert.
Dette ville jeg snakket med lege om så fort som mulig. 1500kcal er veldig lite selvom du er noe overvektig og ikke tener. DE anbefaler jo 2100kcal sammen med trening... Uansett burde du starte å trene for å få så lite plager som mulig frem mot fødselen og for å være sterk nok til fødselen. Selv veier jeg over 100kg og jobber hardt med å motivere meg selv for å drive litt trening. Foreløbig er det mest styrke hjemme på gulvet til jeg har passert 12 uker:)

liss
05-02-2012, 13:04
Jeg er her:rødme: bmi på 29. føler meg ikke på grensen til fedme akkurat men er visst d i følge bmikalkulatoren.

har lagt på meg 5 kg så langt i svangerskapet og er 24 uker på vei.lege og jordmor er veldig fornøyd.alle sier bare at d er jo kjekke kg å legge på seg da.klart det er men trenger ikke gå opp mer enn jeg må når jeg har så masse fra før.

er litt nervøs for min mor og søster la på seg over 30 kg med førstemann.d har ikke e lyst å gjøre siden jeg er så stor i utgangspunktet så her er d ofte på badevekta og tenker masse på hva jeg spiser.
spiser masse gr.saker,frukt og drikker masse vann.MÅ ha den brødskiva men spiser så grovt som mulig.

Alberte
05-02-2012, 13:14
Dette ville jeg snakket med lege om så fort som mulig. 1500kcal er veldig lite selvom du er noe overvektig og ikke tener. DE anbefaler jo 2100kcal sammen med trening... Uansett burde du starte å trene for å få så lite plager som mulig frem mot fødselen og for å være sterk nok til fødselen. Selv veier jeg over 100kg og jobber hardt med å motivere meg selv for å drive litt trening. Foreløbig er det mest styrke hjemme på gulvet til jeg har passert 12 uker:)

Jeg spiste 1750 kcal og trente to spinningtimer og to svømmetimer i uka, før jeg ble sjuk. I denne perioden gikk jeg ned 2,5 kilo pr. mnd. Men så har jeg vært sengeliggnde en god stund. Jeg savner å trene, så det er ikke motivasjonen som er problemet, men helsa. Nå går jeg korte turer på 10-15 min, og er mye bedre enn da jeg var helt sengeliggnde. Likevel, jeg klarer ikke ta i ordentlig og forbrenner mye, slik jeg gjorde da jeg var frisk og er mye i ro. Jeg gjør styrkeøvelser for kjernemuskelaturen, likevel. Så med tanke på at jeg ikke trener og spiser sunt (jeg går ikke sulten, men spiser grovt og proteinrikt, og da varer 1500 kcal ganske lenge), tror jeg jeg gjør det jeg kan. Men det hele forandrer seg jo når man er gravid. Så jeg vil snakke med lege om det, ja. Målet mitt var egentlig under 100 kilo til påske, men det tror jeg ikke bur riktig nå som jeg er gravid. Likevel, jeg vil gjøre det jeg kan for å ikke bli ennå større.

sigridrg
05-02-2012, 13:19
Alberte: Jeg synes ikke dette høres SÅ dramatisk ut som Mystice gjør, men jeg ville tatt det opp med legen på neste time - de fleste er jo på første kontroll i uke 10-12 vel? Jeg hadde som sagt ca 30,1 i BMI, og går på ca 1600 kcal per dag (i teorien, men jeg jukser fryktelig :P), akkurat som før graviditeten, det fikk jeg "godkjent" av legen i kombinasjon med at jeg trener i snitt 200 kcal per dag. Men legen var veldig opptatt av at det var "rette" kalorier, altså at det er grove kornprodukter og mye frukt og grønt, både fet og mager fisk, rett balanse karbo/fett/protein osv osv, men dette er jeg sikker på at du er klar over:)

Snakk med legen din, dette skal han kunne mye om. Jeg føler meg rimelig sikker på at du kan fortsette med det kostholdet du har for kalorimengdens del, men det kommer jo litt an på de absolutte tallene dine, ikke bare BMI'en. Det er ikke farlig å gå NED i vekt i graviditeten så lenge det er kontrollert, men hvis du veier mye, kan en for stor reduksjon i inntak ift forbruk føre til at du går ned for fort, og det er jo ikke bra, graviditet eller ei.

Alberte
05-02-2012, 13:59
Alberte: Jeg synes ikke dette høres SÅ dramatisk ut som Mystice gjør, men jeg ville tatt det opp med legen på neste time - de fleste er jo på første kontroll i uke 10-12 vel? Jeg hadde som sagt ca 30,1 i BMI, og går på ca 1600 kcal per dag (i teorien, men jeg jukser fryktelig :P), akkurat som før graviditeten, det fikk jeg "godkjent" av legen i kombinasjon med at jeg trener i snitt 200 kcal per dag. Men legen var veldig opptatt av at det var "rette" kalorier, altså at det er grove kornprodukter og mye frukt og grønt, både fet og mager fisk, rett balanse karbo/fett/protein osv osv, men dette er jeg sikker på at du er klar over:)

Snakk med legen din, dette skal han kunne mye om. Jeg føler meg rimelig sikker på at du kan fortsette med det kostholdet du har for kalorimengdens del, men det kommer jo litt an på de absolutte tallene dine, ikke bare BMI'en. Det er ikke farlig å gå NED i vekt i graviditeten så lenge det er kontrollert, men hvis du veier mye, kan en for stor reduksjon i inntak ift forbruk føre til at du går ned for fort, og det er jo ikke bra, graviditet eller ei.

Jeg skal til legen allerede på fredag, i forbindelse med noe helt annet, rutinekontroll fordi jeg er gradert sykemeldt. Så jeg at tenkt å spørre da. Jeg tror ikke det er bekymringsverdig, så lenge jeg ikke går sulten.

En typisk dag spiser jeg grov kornblanding, nøtter, frukt og yoghurt til frokost, salat gjerne med kikerter, tunfisk eller andre lavkalori-proteiner som metter godt til lunsj, mye grønnsaker, magert kjøtt eller fisk til middag og mellommåltid med yoghurt, knekkebrørd eller lignende. Det er utrolig hvor mye mat man får i seg for 1500 kcal, dersom man velger de riktige kaloriene.

MumSally
05-02-2012, 15:43
Jeg hører også til her. Har en BMI på litt over 33. Har gått ned ujevnt fra BMI nesten 40 til der jeg er i dag. Har gått ned alt 6 kg siden 1. januar.

Har i grunnen aldri gått opp noe særlig ved svangerskapene. Førstemann gikk jeg opp 13 kg, og veide 60 ved start. Andremann var jeg 73 kg og gikk opp ca 7 kg. Tredjemann var jeg 82 kg og gikk opp 4 kg. Mitt problem er å gå ned mellom graviditetene :himle:

Jeg har aldri vært gravid og så tung jeg er nå, så jeg håper som noen andre her at jeg faktisk holder meg her jeg er, men ser ut til at jeg fortsetter å gå ned foreløpig.

Gyn var helt der at dette var ingenting å tenke på, og at kroppen taklet dette så fint. Har sjekket alt av pco, stoffskifte, insulin osv. Alt er helt fint. Ikke tegn til noe. Så jeg krysser alle fingre.

De som ser meg og hører hva jeg veier så tror de det ikke. Så jeg bærer det vel godt. Håper dermed at jeg kan skjule graviditeten lenge. Jeg har jo polstring fra før, så kanskje. :knegg:

Fumle
07-02-2012, 16:55
JM sendte henvisning til sykehuset i dag pga glukosebelastningsprøve.... Må ha 1 nå så fort som mulig og så en til i uke 28. Må også inn på et par ekstra ultralyder for å sjekke om alt er bra med baby..

Hun sa at det var rutine med ALLE som hadde BMI over 30, men syns jo det er litt ekstremt likevel for har BMI på 33. Følte meg som en dårlig kommende mamma som har noen ekstra kilo på kroppen hvis dere skjønner??

Trodde kun jeg skulle ta EN glukosebelastningsprøve jeg...

sigridrg
08-02-2012, 13:10
Dette hørtes jo VELDIG voldsomt ut, da.

Jeg har selv, som nevnt tidligere snaut 31 i før-gravid BMI. Jeg fikk gjort glukosebelastning hos fastlegen rundt uke 15, tror jeg, jeg var ikke hos JM før i uke 25, hadde all oppfølging hos lege før det. Legen nevnte også at han gjerne ville ta en ny glukosebelastning henimot uke 30, fordi svangerskapsdiabetes ikke nødvendigvis slår inn tidlig i svangerskapet, men kan komme mot slutten, så jeg får se hva han sier neste gang. (Jeg nevnte for JM at jeg hadde tatt én og antagelig skulle ta én til, hun så på meg som om jeg var helt gal, men igjen så føler jeg ikke at JM tar overvektsproblematikken min helt på alvor, det er delvis derfor jeg kommer til å fortsette å gå annenhver gang til kontroll hos lege og JM.)

Legen har også fulgt meg litt ekstra opp ift kosthold og sånt, vi hadde noen flere timer enn vanlig i høst, fordi vi er enige om at vekta mi er et visst bekymringsmoment - jeg tok opp temaet først på den første kontrollen vår - men jeg har ikke hørt noe om ekstra ultralyd og greier. Det virker som om det ikke er akkurat noen klar protokoll på dette hos leger/JM, men at alle bruker skjønn og at det er veldig individuelt.

Jeg har nok vært ekstra opptatt av dette selv fordi jeg gjerne ville ha gått ned noen kilo til før jeg ble gravid, men til slutt måtte innse at hvis jeg skulle vente til jeg hadde trivselsvekt kunne jeg ende opp med å ikke få barn før min selvpålagte 30-års-grense;)

Jeg forstår følelsen din, Fumle, men jeg håper at du kan klare å se på dette som omsorg for deg og barnet ditt, heller enn en vurdering av deg som mor. Jeg er opptatt av at vi skal være komfortable i kroppene våre, samtidig er det slik at når vi ligger i det vektsegmentet vi dessverre gjør, så er det forbundet med en liten ekstra risiko, både for vår helse og for babyen. Vi er ikke dårligere mødre, men vi må kanskje passe litt ekstra på. Tenker jeg da.

Jeg ville nok dobbeltsjekket med fastlegen din - eller med sykehuset - om de ekstra ultralydene virkelig er nødvendige (men på den annen side, når de er gratis så er det jo kanskje bare hyggelig med en ekstra UL?), og så kan du kanskje få utført glukosebelastning hos legen, så slipper du stresset med å dra på sykehuset for dét i alle fall?

mips
08-02-2012, 13:58
JM sendte henvisning til sykehuset i dag pga glukosebelastningsprøve.... Må ha 1 nå så fort som mulig og så en til i uke 28. Må også inn på et par ekstra ultralyder for å sjekke om alt er bra med baby..

Hun sa at det var rutine med ALLE som hadde BMI over 30, men syns jo det er litt ekstremt likevel for har BMI på 33. Følte meg som en dårlig kommende mamma som har noen ekstra kilo på kroppen hvis dere skjønner??

Trodde kun jeg skulle ta EN glukosebelastningsprøve jeg...

Aller først, du er ikke en dårligere mamma på grunn av noen ekstra kilo!! Enkelt og greit!!

Må du på sykehuset for å ta glukosebelastning? Trodde det var vanlig å ta dette hos fastlegen, for å SÅ bli henvist til diabetessykepleier eller ernæringsfysiolog ved behov. Om du blir tilbudt ekstra ultralyder, ta mot dem med takk, og tenk at du får se babyen din flere ganger, samt bekrefta at alt etter all sannsynlighet ser bra ut!

Selv hadde jeg en bmi på 36 før jeg ble gravid. Er nå halvveis og har lagt på meg i underkant av 3 kg. Har i tillegg pcos (spør hvis noen ikke vet hva det er). Både på grunn av det og overvekta har jeg større risiko for større barn og svangerskapsdiabetes. Jeg skal derfor inn til vekstkontroll i uke 28 (pga pcos, ikke vekta). Også skal jeg til fastlegen å ta første glukosebelastning i uke 28. Så må man vel ta fler hvis man ligger i grenseland eller utvikler symptomer senere i svangerskapet (?).

Vær stolt over kroppen og graviditeten din Fumle!

Alberte
10-02-2012, 15:14
Nå har jeg snakket med legen om kaloriinntak og graviditet. Han mener det ikke er farlig å ligge på rundt 1500 kcal, selv om man er gravid og at barnet får den næringen det skal ha, uansett. Så lenge man ikke er underernært i utgangspunktet er det viktigste å spise variert og sunn mat, men det er altså ingen fare ved å spise som jeg har gjort før jeg ble gravid. Greit å ha fått det bekrefta, liksom.

gaupemor
21-02-2012, 20:44
Denne tråden har jeg faktisk ikke sett før...:sparke:
Jeg har høy bmi, men har gått ned en del kg i svangerskapet, er på -13 nå i uke 30, det til tross for at jeg er rimelig stillesittende pga bekken- og isjasplager.

Har gått fra en bmi på 44.5 til 39.9. Har ca 9 uker igjen pga planlagt KS
Det eneste de har sagt til meg var glukosetesten som var helt fin.
JM min spurte meg faktisk på torsdag om jeg i det hele tatt spiste:sparke: og gjett om jeg gjør. Forrige gang fråtset jeg i appelsiner og klementiner, nå er det ingenting som er så godt som statos og lakris:sparke:

Connecta
21-02-2012, 21:29
Fumle, enig i at det kan høres litt voldsomt ut å måtte ta to glukoseprøver. Kan du ha hatt utslag på sukker i urin, som gjør at de er ekstra på vakt? Jeg har ikke trengt å ta mer enn i uke 28 de to siste gangene, men førstemann var veldig stor så de på UL så da måtte jeg ta flere ganger.

Forøvrig er det jo bare fordeler med ekstra ultralyd. Jeg skal på ekstra UL i uke 32, for å sjekke vekst, og syns det er veldig betryggende.

Jeg har så langt vært heldig med vekta, veier fortsatt det samme som da jeg ble gravid, men med BMI på 38 så er jeg jo fortsatt "risikogravid". Og som Gaupemor sier; det går med litt stratos her også. :rødme:

Basse
21-02-2012, 21:45
Eg tok glukosebelastningsprøve på fredag. Den var helt fin. (og da tenker eg bare yes!!:knegg: mååå ikke være syk selv om eg er overvektig).
Må ta en til i uke 26-28 sa de.

Tigermor
03-05-2012, 13:35
Hei!
Håper det er greit at jeg forsøker blåse litt liv i denne tråden fra februar, flere skal teoretisk henge med her fortsatt, så..:sparke:
Har en baby på 7 måneder og har ikke fått igjen kroppen min, eller en levelig vekt etter fødselen, ikke mensen heller. Men nå er jeg altså gravid igjen da, en veldig velkommen liten spire dette.
Hadde en BMI på 30 da jeg nå ble gravid, har bevisst satt meg på en ikke så streng slankekur og hittil gått ned ca 3 kg. Nå skal en vel ikke regne BMI når du ammer og jeg både ammer og er gravid nå, men i alle fall er jeg tjukk. Blir jeg fort større nå så blir jeg invalid i dette svangerskapet, det er ikke bra hverken for lillegull på gulvet her eller meg selv.
Hvordan går det med dere andre som fortsatt henger med her? Noen gode råd og erfaringer å dele på veien?

Majahi
03-05-2012, 14:37
Hei.Jeg er 22 uker på vei.Begynnte svangerskapet med en bmi på 30.Har nå gått opp 5 kg.
Har lyst til å holde vektøkningen moderat.Er dessverre ikke en av de som står stille eller sakte opp , selv om jeg har nok å ta av.
La på meg 25 kg i første svangerskap og 14 i andre svangerskap.
Hadde håpet og holde meg under 10 kg nå.Men det viktigste er selvfølgelig at bebisen har det bra!

Tuddelu
04-05-2012, 17:07
Tjukk og like bli her også, har to svangerskap bak meg med forskjellige resultater, men har ingen planer om å ligge på meg så alt for mye denne gang, men hvilken garranti har jeg for det??? med 1. la jeg på meg 18 kg og spiste det jeg hadde lyst på, og det var litt av hvert kan jeg si. nr 2. eide jeg ikke matlyst og gikk bare opp10 kg men tok avigjen alle svangerskaps kiloene og enda litt til i ammeperioden, så den lener jeg meg på nå også ;) jeg er også Diabetiker, og takket være insulin, så får vi noen kilo extra, spesielt slike som trener så hardt som meg :sparke: men tar ingen sorger på forskudd, nå har spiren akkurat komt på plass, så jeg tar det helt rolig :)