Vis full versjon : Strekke mellomkjøttet?
Jeg har hørt at en bør strekke i mellomkjøttet en stund før fødselen for å unngå å revne/klippe.
Har noen av dere andre hørt om det? Vet dere om det kan ha noen effekt?
Jeg har forsøkt å strekke litt, men forstår egentlig ikke helt hvordan jeg kan gjøre det (uten hjelp av min mann, da :p ).
Har dere tips, meninger om nytten av det eller erfaringer?
May (28+0)
Tidl. bruker
11-09-2002, 16:19
Aldri hørt om det. Selv har jeg født en gutt året 2001.:???:
Særlig vanlig i utlandene, ei venninne av meg er fra Korea, og der masserer de mellomkjøttet med oljer (oliven). Dette gjøres fra ca midten av svangerskapet, og skal visst gi mindre rifter under fødsel, og klipping blir mindre nødvendig.
Om strekking er det samme som massering vet jeg ikke, men det høres jo bedre ut å massere/bli massert, da.. ;)
Johanna, 9+3
Hei,
Har litt erfaring med Aromaterapi, men var så dum at jeg ikke strakk mellomkjøttet under forrige svangerskap ("Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør... ), skal virkelig gjøre det denne gangen.
Ville bare si at du ikke burde bruke oliven olje, da dette i noen tilfeller kan ha fremkalt allergi.
Har tittet litt i boka mi og der er det anbefalt å bruke en blanding av Johannesurtolje og Hvetekimolje (Johannesurtolje kan det være vanskelig å få tak i, men du kan spørre på Apotek og helsekost. Hvetekimolje og de eteriske oljene vet jeg de har på begge disse stedene)
Man kan da blande i litt Eterisk olje(maks 24 dråper til 100 ml. Dvs 2 dråper til 10 ml) av Rose og Clary Sage (OBS!!! OBS!!! OBS!!!Clary Sage må IKKE brukes de første månedene i svangerskapet!!!!)
Man behøver ikke å begynne med denne strekkingen før "den siste tiden før fødselen". Litt usikker på hva de mener der, men jeg antar den siste måneden eller noe slikt burde være tidlig nok å begynne.
NB!!
For all del, ikke kjøp en ferdigblandet massasjeolje til NOE bruk under graviditeten, da svært mange av oljene det er vanlig å ha i disse blandingene kan være skadelige for barnet ditt.
Lykke til!
Hilsen
Solmaa (5+6)
Jeg får smøre kokongen min jeg da!
..etttersom mitt mellomkjøtt fikk seg en realt trøkk og "konfigurasjon" ifjor etter forrige fødsel!
:lol:
Jordmor tipset meg i forrige svangerskap å smøre/massere/strekke mellomkjøttet me såkalt "kobberkrem". Jeg tror jeg begynte med det når det var et par mnd. igjen til fødsel.
Fikk aldri testet ut om det hjalp da - det ble keisersnitt på meg...
Men under fødselen masserte jormor mellomkjøttet med olje for å prøve å unngå revning.
Jeg har i hvert fall tenkt å smøre med kobberkrem denne gangen også - det har jeg tro på nemlig ;)
Hei
Vil bare anbefale deg å lese på barnimagen. Flere har skrevet inn om sine erfaringer ved å bruke jordnøttolje til massasje av mellomkjøtt og lepper før fødel.
Alle har samme erfaring: Ingen trengte å sy et sting.
link: http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=1764
mvh
Reidunn
Tidligere bruker
13-09-2002, 16:17
Får man kjøpt jordnøttolje på apoteket????
Amadala
ja, man får kjøpt jordnøttolje på apoteket.
mvh
Reidunn
På Helsekosten kan man få kjøpt Weleda fødselsforberedelsesolje, den er spes. til å smidiggjøre mellomkjøttet. Jeg har veldig god erfaring med produkter fra Weleda!
trollmoren
10-11-2005, 23:03
borte
popsinune
10-11-2005, 23:46
Det snakkes mye om revning av mellomkjøttet, og jeg ble derfor svært overrasket da jeg ved forrige fødsel ikke revnet bakover, men istedet forover på hver side. Det var ganske dype revner som måtte sys i flere lag......frister ikke til gjentakelse, selv om resultatet nå i ettertid er helt OK.
Hva kan man evt. gjøre for å unngå denne typen revning ?
tante grønn
11-11-2005, 18:59
På den fødselforberedende oljen fra Weleda står det at den kan brukes fra uke 34 og utover. Ikke før. Jeg tror det er en grei uke å begynne smøringen for fullt, da det sies at det kan stimulere til å sette i gang en fødsel. Jeg kommer til å smøre hver dag fra uke 34, dvs. mannen min får det ærefulle oppdraget :rødme:
Vannlilje82
12-12-2005, 14:45
Jeg har også kjøpt den weleda-oljen. Holder det å smøre/massere 1 gang pr dag? Det er liksom ikke alltid tiden strekker til om morgenen...
Ok, nå er jeg sikkert kjempeteit, men ingen dumme spørsmål heter det...
Hvor er mellomkjøttet? Er det liksom "inne" i sprekken, eller er det det som er "under" mot rompa? :rødme:
Myrsnipa
12-12-2005, 19:34
Ok, nå er jeg sikkert kjempeteit, men ingen dumme spørsmål heter det...
Hvor er mellomkjøttet? Er det liksom "inne" i sprekken, eller er det det som er "under" mot rompa? :rødme:
Mellomkjøttet eller perineum som det heter er området mellom skjedeåpningen og endetarmsåpningen.
Jeg smurte sist, og revnet ikke den veien hvertfall.
er jo ingen ulempe å få gubben til å smøre inn litt framover også :fnise:
mammate2
13-12-2005, 12:50
Høyres ut som noko eg vil sette mannen min på:-)
:glis:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.