PDA

Vis full versjon : Fri

Anie
22-05-2003, 15:56
Hei

Jeg er sykemeldt 20 % og jeg har fri en dag i uken, deilig!!
Men jeg lurer på; i neste uke er det Kristi Himmelfartsdag, har jeg da i tillegg krav på min fridag?? Altså 2 fridager...

sograth
22-05-2003, 15:59
Ja, det mener jeg at du har, dersom du ikke har torsdager som fast fri da.

Hildur
22-05-2003, 16:33
Jeg tror det er sånn at du har krav på fri 20% av arbeidstiden. Og Kristi Himmelfartsdag er jo ikke arbeidstid. Dvs at du har krav på 20% fri av de resterende 4 dagene, og det blir ikke en hel dag, men nesten.

Tidl. bruker
22-05-2003, 17:25
Enig med Hildur, hvis du har en arbeidsplass som gjør at du har fri på helligdager så er det 20% av de resterende 4 du ikke skal jobbe neste uke

Anie
22-05-2003, 17:48
Takk for det, da ble jeg litt klokere!

Matrix
24-05-2003, 15:54
Nei, jeg er enig med sograth. Dersom dere har avtalt at du har fri på torsdager, så har du ikke rett på ytterligere fri.

Man er sykemeldt fra en 37,5 timers uke og ikke fra en 30 timers uke. En bevegelig helligdag omgjør ikke dette regnestykket.

Carnita
24-05-2003, 19:37
Og jeg vil nok si meg enig med Hildur og Tommeline. Jeg har selv gått 50% sykemeldt. Og skulle da gå 2,5 dag i en vanlig 5-dagers uke. Var det en helligdag en uke så ble det bare 2 dager jeg gikk på jobben... Halvparten er jo halvparten det! Hadde jeg valgt å gå halve dagen på jobben så hadde jo også det bare blitt to dager til sammen i en fire-dagers uke..

20% vil av en arbeidsdag være 1,5 time. I løpet av en uke vil det bli 7,5 timer som tilsvarer en hel dag. Anie her har valgt å ta en hel dag fri. Alternativt så kunne hun kanskje gått på jobb hver dag, men kun 6-timers dag.. Alt etter hva som er greiest for henne og arbeidsgiver da.. Hadde hun valgt å gå på jobb hver dag, så hadde hun jobbet i 24 timer den uken. Hvorfor i all verden skal hun jobbe mer bare fordi hun har valgt å ha en dag fri i steden for? Slik som Matrix mener så skulle da Anie ha jobbet 4 dager a 7,5 time, som er 30 timer (hvis fridagen var avtalt på torsdag)! Det finnes jo ikke logikk eller rettferdighet i det!!

Når da en uke, som i neste uke, bare består av 4 dager så vil Anie her bare ha oppspart seg rett til fri 6 timer. Og kan da heller ikke være borte en hel dag.

Matrix
25-05-2003, 19:14
A25, da jeg jobbet personalkonsulent sørget vi alltid for klare avtaler for når vedkommede skulle være i jobb når vedkommende var delvis sykemeldt eller jobbet deltid over en periode, nettopp for å ha avklart forholdet til bevegelige helligdager.

Du som jobber 100% har vekselsvis flaks eller uflaks med de bevegelige helligdagene. Det samme gjelder faktisk for de som jobber deltid eller er deltidsykemeldte.

Carnita
25-05-2003, 23:54
Slik er det der hvor jeg jobber. Men det er jo selvsagt mulig at det praktiseres forskjellig rundt om kring.

Av personal-sjefen her så fikk jeg faktisk veldig frie tøyler. Så lenge jeg var på jobben halvparten av tiden så var det det samme om jeg kom hele eller halve dager osv. Jeg bare avtalte med de andre (som faktsisk ble berørt av det) slik at de hele tiden visste når jeg kom.

Og onsdagen før påske nå, så hadde alle en 5-timers dag. Men jeg som gikk 50% hadde da en 2,5-timers dag.

Men de som jobber fast 50% og f.eks. har annen hver uke fri - de blir det annerledes med. Da blir det en tilfeldighet for dem om helligdagen kommer i arbeidsuken eller ikke.

Men kanskje dem er litt "snille" med de sykemeldte der hvor jeg jobber da?