Vis full versjon : sopp og canesten
Har til tider en del kløe/svie nedentil og regner med at dette kan være sopp. Vi gravide er jo ekstra utsatt for dette under svangerskapet. Men leste for lenge siden inne på SG at man ikke skulle bruke Canesten mot sopp når man var gravid. Diskusjonen dreide deg også om at man ikke skulle bruke Canesten under EL pga at det vanskeliggjorde veien for de små "soldatene". Dette kan jeg forstå, men hvorfor man ikke skulle bruke det mens man var gravid skjønner jeg ikke. Har jeg misforstått eller husker feil? Høres jo litt rart ut...... Vet ikke om det har noe å si om man bruker krem eller vagitorier. Noen som vet noe om dette? Kan jeg bruke Canesten uten å bekymre meg?
Står på pakningsvedlegget om bruk ved graviditet. Det er ikke farlig i det hele tatt. Du kan bruke både krem og de derre tablettene. Du skal ikke bruke den innskytningsdingsen til pilla! Må bruke fngeren....
Spurte legen selv da jeg fikk sopp, og hun sa også at det ikke var noe problem. Bare les pakningsvedlegget godt før du setter i gang.
Bare å bruke! Bruk som en gal! ;)
Neida, men jeg har brukt myyyye Canesten i dette svangerskapet. Både piller og salve. Spurte jordmor på sist kontroll, og hun sa at det ikke var noen grunn til å la det være, så lenge soppen var gjenstridig. Dersom det bare var lett kløe, så kunne det være greit å teste bare med salven, men dersom det var skikkelig infeksjon, så bør man kjøre full kur med piller i tillegg. Husk at mannen også bør være med på kjøret.. :o
Lykke til!
Andrea_mor
24-05-2003, 00:59
Det er bare å kjøre på med Canesten.!!!
Det er ikke noe farlig!
:mervink:
(8+2)
Fikk det av legen min, men ble bedt om å være forsiktig når jeg førte pilla inn, for å ikke irritere livmormunn. Det gikk helt fint. Ellers er det bra å skylle vagina med naturell youghurt, kjøp en stor plastsprøyte på apoteket og sprut greiene inn. Virker ved å normalisere surheten i den natulige floraen slik at soppen ikke trives. Effektivt !
Magedutti
25-05-2003, 01:37
Canesten kan man bruke :) En nødvendighet i svangerskapet for man kan jo ikke gå rundt med soppinfeksjon i det uendelige!!
Men ikke bruk den applikatoren! (den innsprøytningsgreia!!!!) Det beste er å bruke den kombinasjonspakken med krem og en sånn stikkpille. Men ikke dytte den pillen for langt inn da! Kremen påfører du med fingrene.
RenateAlice
25-05-2003, 02:03
Jeg snakket også litt med jordmor nå på torsdag om soppinfeksjon...for jeg lurer på om jeg har en liten en....
Men, siden jeg ikke synes det er ubehagelig mente jordmor at jeg ikke trengte og styre med canesten, fordi man ikke blir helt kvitt soppen uansett når man er gravid, men kan bare holde den i sjakk når den er plagsom... så, derfor lar jeg det være, siden jordmor forsikret meg om at det ikke er farlig å ha det.... bare det ikke er plagsomt da, men jeg synes ikke det nå ihvertfall... :)
Renate Alice og Nusket 19+4
Og dersom du ikke liker Canesten, så er Daktar like bra (eller bedre, den blir ikke sånn kornete grøt når den skal ut, men en grei geléklump).
Neida, ingen problemer med å ha sopp når man er gravid - ikke farlig på noe vis, så dersom det ikke er plagsomt kan man selvsagt la det være... men når man nærmer seg fødsel skal man være klar over at å ha sopp når man føder kan føre til at man revner lettere + at barnet kan få trøske i munnen... Det første er en faglig jordmor-uttalelse, det siste er visstnok bare "overtro" med noe for seg? Jeg skal uansett holde dette i sjakk fram til Mums vil ut! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.