Vis full versjon : Bekkenløsning med gangvansker
Hva skal til for å få denne diagnosen? Og dermed gratis behandling hos fysioterapeut.
Jeg har bekkenløsning, men med gangvansker det vet jeg ikke...
Det gjør vondt å gå, særlig lengre distanser på asfalt.
Om jeg får dekt behandlingen så har det sikkert vært lurt å komme i gang med dette ganske snart. Ser litt mørkt på at dette bare skal bli verre og verre, var vel rundt uke 5-6 når jeg begynte å kjenne det, men jeg nektet da å tro at det var bekkenløsning.
Ønsker å høre litt fra dere som har det, får dere dekt all behandling og er hvor "ille" må det være for at dere skal få det.
Hei
Jeg synes du skal be legen din skrive en henvisning til fysioterapaut med en gang.
Det er ingen som er tjent med at du skal bli enda verre før du blir bedre.
Selv har jeg fått bekkenløsning tidlig i alle svangerskap. Desverre for meg er det mega lang ventetid på fysio her jeg bor. Ca 1 år. Så jeg har aldri klart å kommet meg inn verken under graviditet eller de første 6 mnd etter fødsel.
Derfor har jeg nok slitt unødvendig lenge også etter fødsel.
Planlegger ny baby, og jeg tror neste jeg må sette meg på venteliste før den er unfanget for å få hjelp:uff:
Magedutti
24-05-2003, 03:01
Bekkenløsning er så forskjellig fra gravid til gravid.
Min bekkenløsning ble bare værre og værre, og jeg har veldige gangvansker i perioder. Jeg begynte hos fysioterapaut når jeg var så sår at jeg knakk sammen i beina ved flere tilfeller.
Gangvansker er jo som ordene lyder vansker med å gå, og hvis du har problemer med å gå lenge så vil jeg absolutt si at du har gangvansker.
Men det er ikke så fryktelig mye en fysioterapaut kan gjøre desverre :uff:
Det beste man kan gjøre er å ta det med ro, gå og oppføre seg med andakt og forsiktighet. Det rådet fikk jeg av min fysioterapaut.
Er etter fødsel at man virkelig kan gjøre noe liksom.
Filifjonk
24-05-2003, 16:49
Skal du få den diagnosen bør du ha synlige gangvansker. Det ser bra teit ut å komme tilsynelatende frisk og fin inn på legekontoret for så å be om en slik rekvisisjon. Selv kom jeg inn til legen humpede på krykker og ble faktisk stående under hele seangsen fordi stolen hans var for hard for meg å sitte på.
Han skulle ha meg opp på benken for gyn.undresøkelse men det gikk ikke... Fikk ikke beina opp. Så for meg var det selvskrevent at jeg hadde bekkenløsning med gangvansker.
Ei i familien har også bekkenløsning med gangvansker og vi bruker samme lege. Hun gikk på normal måte. Satt i den vonde stolen hans og kom seg opp på skrevabenken ved egen hjelp. Hun ba også om diagnosen bekkenløsning med gangvansker, men fikk det ikke. Ikke rart det da når legen ved egne øyne kan konstantere at gangelaget er normalt og at hun både kan sitte og ligge. Sanneheten er at hun hadde store smerter mens hun var der, men hun viste dem ikke.. så derfor fikk hun ikke det hun trengte.
Da er det jaggu bedre å smøre på litt tjukt og heller overdrive bevegelsene litt og så få det man har behov for.
Jeg kom til legen med ryggvondt og ante ikke at jeg hadde bekkenløsning. Syntes ikke at jeg hadde spesielt gangvansker annet enn at jeg ble veldig tung i beina av å gå. Det var legen som mente dette kom fra bekkenet og sendte meg til nærmere undersøkelse hos en manuell terapeut. Hun bøyde og tøyde på meg og kjente på stive muskler og kunne fastslå bekkenløsning. Deretter skrev hun et brev til legen min og skrev at jeg hadde krav på fri behandling og ba legen skrive "bekkenløsning med gangvansker" på rekvisisjonen. Det at jeg kom så tidlig i behandling tror jeg er årsaken til at jeg er så oppegående som jeg er, selvom enkelte dager er pyton, og det gjør skikkelig vondt å gå og stå. Jeg synes så absolutt at det hjelper å gå til fysioterapeut. Får massasje som løser opp stive muskler og har et treningsprogram jeg gjør fast.
Lykke til.
Småen og Nurket
01-06-2003, 01:55
Jeg hadde da ikke gang vansker da jeg begynte gratis hos fysioterapaut,men det ermulig at legen og Jm bare skrev det på :???: Kan du ikke bare si du har problemer med å gå da?
Tror nok jeg skal si at jeg har problemer med å gå ja. Klarer ikke å gå så lange distanser og det gjør vondt:( Har også måttet endre på ganglaget mitt for bli kvitt de værste smertene, nå går jeg museskritt;)
Jeg fikk diagnosen bekkensmerter jeg, før legen sendte meg til fysioterapeuten. Og behandlingen fikk jeg likevel gratis. ;)
Den virket ikke da, men... :uff: Gratis var det iallefall..
God bedring til deg, Dharma!! :klem:
Takk Hanah
Jeg har vært hos legen nå, fikk diagnosen bekkenløsning med gangvansker uten problemer. Håper på å få noen tips om hvordan man bør og ikke bør trene og sånt. Nå er problemet bare å finne en fysioterapeut;) Er innflytter i en by som ikke er så ivrig på å føre opp sine tjenester på gule sider.
Filifjonk
03-06-2003, 13:02
Ring opplysningen.. Finner du ikke noe der heller, så ring kommunelegen..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.