PDA

Vis full versjon : Kort opphold på barsel...

Maaa
24-05-2003, 22:21
Hei!

Vet det er veldig tidlig å tenke på dette allerede nå, men jeg er visst litt forut for min tid:) Jeg ønsker virkelig å føde på sykehus istedet for hjemme, men etter fødselen vil jeg hjem med en gang. Det er flere grunner til dette, men hovedgrunnen er at jeg blir veldig urolig av å være på sykehus. Utrolig nok føler jeg meg ikke trygg der. Høres kanskje merkelig ut, men slik er det. Dessuten er jeg redd for at jeg må dele rom med andre og ikke få slappet ordentlig av. Både jeg og samboeren min er enige om at hvis ingenting er galt med meg eller :baby: skal vi dra hjem.
Det jeg lurer på er om det er noen av dere som har erfaring med dette? Er det noen som har dratt hjem samme dag? Vil også gjerne høre om det hvis noen har sterke meninger om dette.
Har allerde fått endel protester fra folk jeg har sagt det til, men nå er det jo jeg som skal føde da så jeg tar det ikke så tungt:D

Maaa 10+1

Filifjonk
24-05-2003, 22:56
Jeg har ikke selv dratt hjem så tidlig, men har venner og bekjente som har gjort det. Disse har imidlertid vært erfarne flergangsfødene. Nybakte førstegangsfødene blir ikke sluppet så tidlig fordi man ønsker å følge opp dette med morinstinkt og sørge for at ammingen går problemfritt. Dessuten er det endel tester som barnet skal igjennom.. og du får ikke dra før de fleste av disse er gjort unna. Alternativt må du oppsøke sykehuset noen dager etter hjemkomst for å få unna disse testene.

Tidligere Bruker
24-05-2003, 22:56
En ting du må huske på visst du reiser tidlig hjem, er at du da reiser hjem på eget ansvar, så skjer det noe med deg eller babyen, så kan ikke sykehuset stilles ansvarlig.

Jeg anbefaler deg å vente til neste dag før du reiser hjem. En barnelege kan ikke undersøke babyen før det er gått 24 timer, pga hoftene, og etter det er det helt trygt å gå hjem, om alt er i orden med babyen.

Jeg liker meg heller ikke på sykehus. Har dratt hjem etter 2 dager.

Og dset er jo litt kjedelig å måtte legges inn på sykehus igjen om babyen kanskje utvikler gulsott, og må legges inn igjen.

Sykehsuet kan ikke nekte deg å dra hjem, men de vil nok anbefale deg å vente til barnelegen har kikket på babyen.

Uansett, lykke til. :)

:mervink:

Bolla22
24-05-2003, 23:22
Jeg mistrivdes veldig på sykehuset da det var tropevarmt og jeg fikk dobbelrom, og den andre babyen gråt og gråt...
Fødte natt til lørdag, men måtte vente med å reise hjem til søndag morgen etter at barnelegen hadde skjekket babyen min.
Men kanskje du kan dra hjem med det samme og komme tilbake på den skjekken hos barnelegen (den blir vist gjort ca 24t etter fødselen). Det er nok litt forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, men det går sikkert ann å finne ut av det i god tid før fødselen. Bare ring sykehuset å spørr eller spørr jordmor dersom du går til kontroll hos ei.

Happy
24-05-2003, 23:22
Jeg har planer om å reise hjem like etter fødsel, om alt er bra med oss begge. På sykehuset hos oss har de akkurat starta opp Barsel pol. Der er det alltid jordmor tilgjengelig og man kan komme inom når man trenger hjelp. Dette er et supert tilbud til oss osm ønsker å reise tidlig hjem! Du kan jo undersøke om ditt sykehus tilbyr noe liknende?

Sebkez
29-05-2003, 14:27
Jeg leste innlegget ditt og tenkte at selv om dette er litt skremmende vil jeg gi deg et råd.

jeg har en venninne som gjorde som du tenkte, dro rett hjem etter 2 timer, hun var 1.gangs mor, men trodde at dette mestret hun siden hun var vant til barn.

Ikke fikk hun til ammingen, ikke ville ungen slutte å gråte, hun fikk ikke ro.

Da hun kontaktet barsel igjen fikk hun en sur dame som sa at sien de hadde reist hjem så fort var ikke det dems anvar lengre.

Nå ble hun tatt inn igjen men likevel, forsøk å vente til dagen etter.

Klart at det ikke er noen garanti at ammingen går bra selv om man er på sykehuset lengre, men det beste er å vente litt, for jeg mener der er jo de til hjelp 24 timer i døgnet.

Tidl. bruker
29-05-2003, 14:59
Jeg synes det er grusomt å være på barsel, så med de fire første ble det kortere opphold for hver gang. Med nr. 4 fødte jeg på natta og dro hjem på formiddagen. Måtte vandre litt i gangene og vente på barnelegen en stund før vi fikk dra, men ellers var det ikke noe problem. Jeg vet ikke helt hva Bente tenker på når hun sier at sykehuset ikke har noe ansvar lenger(å stille sykehuset til ansvar for ting som skjer hos dem er jo tilnærmet umulig uansett - det må i tilfelle være snakk om helt klare feil som er begått), men den beskjeden vi fikk når vi dro at om vi følte behov for det kunne vi bare komme tilbake. Og når det gjelder hoftene var dette ikke nevnt som noe som måtte vente i 24 timer før det ble sjekket, det ble sjekket før vi dro og igjen på helsestasjonen de første gangene vi var til vanlige kontroller der. Føllingsprøven fikk vi tatt på helsestasjonen etter noen dager(de må ordne med å få sendt testutstyret fra sykehuset fordi dette ikke er noe de pleier ha på helsestasjoner).

De to gangene jeg har født etter dette har jeg ikke vært på sykehuset i det hele tatt (og det har heller ikke vært noe problem), men om jeg skulle føde på sykehus igjen kommer jeg til å dra hjem så fort som overhode mulig.

beth
29-05-2003, 16:08
Jeg tror jeg ville ha holdt alle muligheter åpne, og ikke bestemt meg for hverken det ene eller det andre så tidlig. Hvem vet hvordan du føler det etter fødselen. Jeg trengte den tryggheten det var å ha de erfarne pleierne rundt meg den første tiden. Jeg hadde god erfaring med barn fra før, men det var likevel litt skremmende å skulle ha alt ansvaret for lillegutten.

Ellers fikk jeg litt avlastning på natten, og det var gull verdt. Syntes dagene på barsel var veldig slitsomme, firemannsrom og masse babygråt, men tross alt var det mye fint også.

Tredje dagen etter fødselen ble babyen sjekket av barnelege, og dersom noen dro hjem før dette måtte de komme tilbake for denne kontrollen.

Lykke til i alle fall!!!

Tyranna
30-05-2003, 12:08
Vel, vi bor i England og her er det relativt vanlig og reise hjem etter kort tid. Jeg var inne 24 timer sist, men jeg har venniner som har blitt sendt hjem etter 12 timer (førstegangsfødende). Det har forsåvidt gått greit det, men jeg hadde nok foretrukket og bli litt lenger. Det er fint og få hjelp med ammingen osv....

Forstår jeg det som at det er første gang du føder? Jeg vil ikke virke belærende, men man har ofte mange tanker og følelser rundt fødsel og barsel når man er gravid, men i praksis blir ting ofte annerledes enn du har tenkt.....Kan hende vil du være veldig sliten etter fødselen og bare synes det er deilig og trygt og holde dere på sykehuset en liten stund og bli passet litt på......

Tidl. bruker
30-05-2003, 13:15
Jeg svarer deg ang den sjekken som barnelegn skal gjøre. Når jeg fødte denne gangen hadde jeg tenkt å dra hjem dagen etter. Jeg fødte klokken 21.59 på tirsdagskvelden og klokken 09.30 på onsdag ble Lillesøster undersøkt av barnelegen. Alt var klart til at vi skulle reise hjem. Jeg fikk med meg rekvisisjon til sykehuset her i byen for å ta Føllingsprøven der.

Nå ble det dessverre ikke til at jeg fikk reise hjem pga av en infeksjon hos meg, men det var hvertfall ingenting i veien for å dra hjem 12 timer etter at jeg hadde født.

Happy
30-05-2003, 16:20
Nå har jeg født, og jeg reiste hjem så tidlig som jeg kunne få til. Det var bare SÅ deilig å komme hjem og slappe av :D!!!

Vi endte opp med å bli over natta (fikk familierom). Det var snakk om at de gjerne ville ha oss til ovbservasjon pga at jeg hadde epidural og babyen hadde noe misfarget fostervann. Jeg fødte 2051 den 26. mai og reiste fra barsel litt før kl 11 den 27. mai. Det blei så lang utpå formiddagen fordi vi måtte vente på barnelegen. Han gjorde den vanlige nyfødt-undersøkelsen, men ville lytte på hjertet til babyen når vi kom inn for Føllings-prøven.