Vis full versjon : IVF og bekkenløsning
Da jeg mest sannsynlig kommer til å få bekkenløsning (i følge min kiropraktor...) så var jeg å leste litt om hos Landsforeningen for Kvinner med Bekkenløsningsplager - www.lkb.no
Der stod det at kvinner som hadde hatt ivf hadde
20% større sjanse for å få bekkenløsning!!!
Man kjenner ikke til hvorfor noen får det, men kvinner som er IVF-gravide (prøverørsbarnsmødre) har det 20% hyppigere enn andre gjennom svangerskapet. Hyppigheten angis forskjellig, men sannsynligvis rammes mellom 35% og 45% av alle kvinner av bekkenløsning.
Det var jo ikke akkurat noen glad-melding!! :bonk:
Har vi ikke slitt nok jenter??
jo, vil definitivt si vi har slitt nok....men lett skal det ike være:uff:
har vært heldig jeg da....ingen løse bekken her:D ...... vel ikke mer en vanlig ihvertfall:)
Blåklokke
05-06-2003, 21:29
Dette var nytt for meg! Hvis det er noen trøst, så er jeg nå 28+3 dager på vei med tvillinger (som igjen øker sjansene for bekkenløsning ytterligere), og jeg er i kjempeform! Håper du får et supert svangerskap uten bekkenproblemer!
Hilsen x-hormonbomba Blåklokke
Ingen antydning til bekkenløsning her, heller :) .
(Men jeg skal ikke legge skjul på at det verker litt i hofter, rompe, lår og skamben ....... )
Jordmor fortalte forresten at alle gravide får bekkenløsning - i s mer eller mindre grad. De fleste får bare, som meg, litt verking her og der, mens andre må ha krykker for å kunne bevege seg og har store smerter.
Kroppen skal jo klargjøres til fødsel, bl.a. ved at hoftene blir bredere.
Får håpe du slipper unna med en mild variant!!!
Hei!
Jeg hadde tilløp til bekkenløsning midt i svangerskapet, men ble "kurert" hos fysioterapeut. Han vurderte vondtene mine til moderat bekkenløsning og lærte meg hvordan jeg skulle gå, sitte og bevege meg riktig. Det hjalp, plagene forsvant (eller de ble vel snarere holdt i sjakk).
Ifølge fysioterapeuten er bekkenløsning hormonelt betinget, og det eneste som hjelper i det lange løp er å føde. Mange blir dessuten bedre på slutten av svangerskapet, når babyens hode går lenger ned i bekkenet og dermed stabiliserer.
Hvis dere begynner å få vondt, så be primærlegen om henvisning til fysioterapeut jo før jo heller! Som gravid betaler du ikke noe. Og bekkenløsningsplager er faktisk en av de få årsakene til sykemelding av gravide trygdekontoret godkjenner...
Hilsen Demeter, som fikk en IVF-gutt i februar
Mitt første svangerskap var uten bekkenløsning og foreløpig så er alt ok hittil. Begge er med prøverør.
Det er godt at alt som står skrevet ikke er sant.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.