PDA

Vis full versjon : Kan man få vanndrivende

Nina70
28-05-2003, 13:25
Er så fryktelig plaget med vann i kroppen. Mine utslitte rommelige Adidas-slippers er det eneste jeg får på beina, og da går foten bare halvveis inni.
Fikk 2 på ødem forrige uke, men nå er føttene enda verre enn da. Sprenger helt opp mot lårene nå :leiseg: Har til og med problemer med å bøye beina, fordi de er stinne av vann. Går det an å få vanndrivende for dette tru? Har jo fortsatt en stund igjen til fødsel, også med to i magen....

malimi
28-05-2003, 15:58
uff og uff føler med deg, tror ikke man kan få vanndrivende når man er gravid, ligg med beina høyt og pass på så du ikke blir for varm, hold ut hilsen malimi

Annie
28-05-2003, 17:59
I følge min jordmor skal man ikke ta vanndrivende når man er gravid. Dette fordi ødemer faktisk er et sunnhetstegn i seg selv - en normal reaksjon når kroppen jobber med å være gravid, men også fordi ekstreme ødemer er noe man skal ha kontroll på for å kunne følge med på f eks svangerskapsforgiftning. Tror derfor ikke du skal prøve vanndrivende midler - hverken med eller uten resept, dessverre.

Det som derimot er "godtatt" er vann, vann og mere vann. Inn i munnen og rundt kroppen. Drikk masse, masse, masse vann - dette fordriver faktisk vann fra kroppen! Og dusj eller allerhelst BAD så ofte og lenge du kan og orker. Som du allerede har fått råd om her: Sitt med bena høyt, og du har kanskje allerede forsøkt støttestrømper? Uff, føler med deg - håper det blir likar' når varmen har fått etablert seg! De sier det er verst akkurat når varmen kommer, og at det så skal roe seg litt igjen.

Annie
28-05-2003, 18:00
PS: Hvis mannen din har større føtter enn deg, så er det NÅ du skal hente fram HANS slippers og sandaler, vet du. :klem:

Filifjonk
29-05-2003, 20:45
Joda.. du kan bruke vanndrivende.. men ikke i pilleform..
JEg så ut som den kjøttpølsa da jeg gikk med min første og legen min gav meg disse rådene. Drikk masse rent vann. Kutt ned eller om mulig kutt ut alt salt i maten. Beveg deg. Og drikk moderate mengder med vanndrivende te, lettøl o.l.
Vørterøl kan du faktisk drikke ubegrenset og det er vanndrivende.. Men ikke alle liker vørterøl.
Jeg fulgte rådene og ødemene ble faktisk noe mindre etter en ukes "behandling". Helt kvitt ødemene blir du vel neppe, men du kan redusere dem.

Andrea_mor
30-05-2003, 14:19
Ønsker deg lykke til!
Ikke noe gøy å ha store ødemer på kroppen. Hadde mye hevelser i mitt forrige svangerskap pga svangerskapsforgiftning. Da var jeg kjempe oppblåst i ansiktet, og på beina.

Håper du blir bedre!!!

:mervink:

9+2

Tidligere Bruker
02-06-2003, 09:51
Har hørt det samme som Annie jeg...

:mervink:

Nina70
03-06-2003, 23:27
Har nå vært å hatt time hos fødselslege, og fått 3 på ødemer. Kroppen min er så full av vann at huden på føttene sprekker. (Begynner til og med å fylle seg med vann innenfor mageskinnet mitt) Vanndrivende kan man ikke ta!

Dersom jeg ikke føder snart (har åpning nå, slimproppen er vekk, og på vei til full modning, ble påvist igår), blir jeg rett og slett lagt inn til avlastning fordi jeg har vann i kroppen.

Loop
06-06-2003, 11:48
Hvis det er beina som er mest plagsomme, vil jeg annbefale å bruke støttestrømper som fås kjøpt i Sykepleieartikler eller bandasjistforretninger. De må tas på før du står opp av sengen, slik at vannet ikke rekker å renne ned. Det forebygger dessuten åreknuter. Du kan også stable noen bøker under sengebeina på fotenden, det hjelper på beina, men hvis du har vann i hele kroppen er det nok ingen vits.
Unngå salt og drikk mye som de andre sier her. Og, forsøk å unngå varmen, selv om det ikke er lett i disse dager.

(Unngå for all del vanndrivende naturmedisiner uten samarbeid med legen din. Naturmedisiner er ikke fritt for bivirkninger, noen av dem virker så bra at de faktisk kan være skadelig for den lille, ved at de samtidig med vannet også skyller ut salter og elektrolytter som er livsviktig for hjerteaktiviviten vår.

Ceridal
06-06-2003, 15:06
Uff da :stakar: Støttestrømper er bra og sikkert det beste du kan bruke. Prøv å få noen til å massere bena dine. Kalde vannbad hjelper også. Lindrer hvertfall. Og ikke minst ha bena høyt. Ikke en pute men helst 5. "hang in there" Lykke til..

Nina70
07-06-2003, 14:38
Senga er bygget opp i fotenden og støttestrømper er brukt, men det nytter ikke. Beina mine er faktisk så hovene nå at jeg ikke får kjøpt strømper som passer lenger. De blir for trange, og stopper bare opp blodsirkulasjonen. :( Jeg har faktisk brukt støttestrømper fra før ødemene startet, for å forebygge, men dengang ei. Magen er rett og slett for tung nå. (Den ligger nedpå stolsetet når jeg sitter. Deilikat! )

Takk for rådene!!
Nå er jeg snart i mål, så da skal jeg nok bruke de første dagene etter fødselsen til å tisse, tenker jeg :D Bare noen dager til nå....

Loop
07-06-2003, 23:24
Huff, ja det er ikke godt når det meste er prøvd. Får håpe du får hjelp til å smøre føtter og slikt da, så noe av ubehaget kan avledes med kos... Du har jo heller ikke lenge igjen, så det er kanskje ikke annet å gjøre enn å holde ut. Spennende fremover nå ihvertfall, lykke til med fødsel og tiden etterpå.