PDA

Vis full versjon : Permisjon med tvillinger

Blåklokke
30-05-2003, 17:41
Hei!

Har dere begynt å tenke på permisjonen? Hvordan skal det i praksis gjøres med trygdekontor og arbeidsgiver? Må feriene våre fastlegges allerede? Liker ikke skjemavelde og lange ventetider på offentlige telefonlinjer...

Jeg har lyst til å ta ut perm. med 80% lønn, og får dermed 7 uker ekstra pga. dobbel dose barn. Pappa blir hjemme de første 14 dagene (så klart), deretter tar han 4 uker ferie, og så begynner han muligens å tære på de 7 ekstra ukene. Sine 4 pappa-uker kommer han antagelig til å ta ut litt senere. Har skjønt det sånn at det er mulig for oss å være hjemme samtidig under disse 7 ukene, håper jeg ikke har misforstått!

.... og hvis jeg trives hjemme tar jeg kanskje enda et års permisjon uten lønn, også :).

Burde kanskje lagt dette under Rettigheter, men der er det sikkert ikke så mange tvillinggravide...

Blåklokke (27+4)

Taurus
31-05-2003, 21:12
Hei Blåklokke!
Er ikke noen ekspert enda, men mannen kan bruke av de 7 ukene samtidig som du er hjemme. Ikke noe problem såvidt jeg vet.
Jeg tar også 80%. Prins er hjemme 2 uker +2-3 ferieuker etterpå. Etter det er jeg alene hjemme til det er igjen 12 uker (tar da ferie før den tid, og overlapper med prins slik at vi har 3 uker ferie sammen), så er han hjemme de siste 12 ukene. Når vi begge er tilbake i full jobb går jeg antageligvis ned i 80% stilling.

Ifølge de skjemaene jeg sitter og skal fylle ut i disse dager, må man nok planlegge ferie allerede nå, men det er nok ikke noe problem å forskyve ting litt, spesielt ikke siden de to jo kan bli født litt før tiden etc. Her jeg bor er de veldig fleksible og greie, men det kan jo variere.

Lykke til i alle fall, det er ikke bare bare dette her.
Også må du huske å søke arbeidsgiver om permisjon også da.

Klem fra (27+6)

ich
12-06-2003, 02:52
Vi søkte om to ekstra uker for pappaen - det kom jo tross alt to barn - og fikk det! Betalt! Så da var det fire uker der, litt ferie og litt av de syv ukene, så vi var sammen i åtte uker i begynnelsen. Det anbefaler jeg på det aller aller sterkeste.

Etterhvert kommer litt rutiner, men det tar litt tid.

Jeg var hjemme til april, nå er ich-mannen hjemme, og skal være det med ferie til august. Det er ganske så deilig!

Ta så mye permisjon dere kan, det vil jeg også anbefale, men det er jo opp til hver enkelt.

Husk bare å søke både for mammaen og pappaen, han skal fylle ut eget søknadskjema selv om alt står på ditt. Og gjør det tidlig. Dere mister jo tre uker før fødselen, fordi dere er sykemeldt da, og prøv å få sykemeldingsbetalt da, trygdekontoret tar ikke tilbake penger.

Lykke til! Det er en kjempe utrolig flott og fantastisk tid som kommer nå!