PDA

Vis full versjon : Dere som har hatt svangerskapsforgiftning

Andrea_mor
31-05-2003, 02:56
Hei.

I mitt forrige svangerskap hadde jeg svangerskapsforgiftning og innfarkt på morkaken.

Jeg lurer på dere som har hatt s.f. i forrige svangerskap om hva slags oppfulgning dere har i neste svangerskap.

Ofte hos lege og jordmor?
UL ofte?

:mervink:

9+2

Andrea_mor
31-05-2003, 03:54
*dytter denne opp* :uff:

9+3

Sweet Candy
31-05-2003, 08:15
Skriver ikke av erfaring, men kusina mi hadde svangerskapsforgiftning med sin lille tulle. Nå har hun akkurat født en liten jente til på nesten 4 kg (gikk til og med overtid, og ingen svangerskapforgiftning!). Hun ble ihvertfall fulgt opp kjempebra, med både lege/jordmor og UL.

Hilsen Jenta (som er oppe pga. solformørkelsen, men får ikke sett den :()

Maz
31-05-2003, 10:13
Det er vel helt avhengig av alvorlighetsgrade av svengerskapsforgiftningen og hvor sent den inntrådde. Generellt regnes risikoen for å få det en gang til lik risikoen for en førstegangsfødende. Risikoen er lavere for fleregangsfødende. En som har hatt svengerskapsforgiftning/ preeklampsi og ikke har noen underliggende "årsak" som øker risiko skal ha like tett oppfølging som en førstegangsfødende. Ofte tettere om hun er nervøs.

Dersom preeklampsien var spesielt alvorlig, eller spesiellt tidlig vil det vurderes å følge opp spesielt tett.

Jeg fikk HELLP i uke 23 i forrige svangerskap. Etter det jeg fant i medisinsk literatur ble min gjentagelsesrisiko regnet fra 2 til 80 % I legehåndboken her til lands ble denne regnet til 42 %. Jeg har fått følgende oppfølging.

Ukentlige kontroller på svangerskapspoliklinikken fom uke 12. Albyl-E fra uke 12 (kan redusere risiko). Dessuten jevne UL.

Fom uke 24 doppler UL. Dette kan gi en pekepinn om risiko. Ved HELLP og også vanlig preelampsi er blodflyten i livmoren ofte påvirket tidligere. Det kan derfor være verd å be om en slik undersøkelse.

Det viktigste i mitt tilfelle var at jeg ble sykmeldt umiddelbart og var flink og ungikk alt stress. Legen ga meg sitt mobilnummer og jeg kunne komme på sykehusets polilinikk når jeg ville eller jeg følte meg utrygg.

Carine
31-05-2003, 14:15
...og jeg, som heldigvis ikke utviklet HELLP, skal gå litt oftere enn "normalt" for å sjekke blodtrykk og urin. Dette skal skje etter uke 20, da jeg var kommet til uke 23 da jeg fikk svangerskapsforgiftning sist.

Hilsen fra Carine (14+3)

Tidl. bruker
31-05-2003, 23:00
Jeg hadde lett svangerskapsforgiftning og går nå litt oftere til kontroll for å sjekke blodtrykk og urin.

susse
01-06-2003, 23:48
Hei !

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning med nr. 1, var sengeliggende store deler av svangerskapet hjemme og på sykehus. Ble satt igang.
Med nr 2 var jeg livredd for å få dette igjen, særlig med en turbo 2- åring i huset.....Fikk flott oppfølging fra jordmor og gynekologen jeg går hos. Hadde ul mange mange ganger underveis. Denne gangen holdt jeg meg unna raske karbohydrater ( poteter, hvitt mel osv. ) Hadde en flott svangerskap på alle måter, blodtykket steg litt,men aldri noe skummelt. Hadde kontroll hver 2. uke helt fra starten av for å kunne fange opp tegnene hvis noe skulle skje. Var på aktiv sykemelding fra uke 21. Levde ellers helt normalt.
Fødselen startet av seg selv på termin...julaften !

Lykke til med svangerskapet :)