PDA

Vis full versjon : Epidural og bevegelighet..

Filifjonk
02-06-2003, 11:57
Jeg har bare fått en mislykket epidural og da fikk jeg beskjed om å ligge i senga. Men er det virkelig slik at man ikke kan bevege seg rundt med epidural i ryggen? Jeg hadde en gå-fødsel med min første, hvor jeg gikk og gikk, frem og tilbake gjennom hele åpningstida. Og den fødselen gikk fint uten annet en lokalbedøvelse i skrittet og et par kjappe tak med lystgassen. Andre gangen ble jeg dytta opp i ei seng og fikk ikke lov til å gå rundt slik jeg hadde planer om.. og den fødselen holdt på å gå forferdelig galt.
Så jeg har ønske om bevegelighet.. men samtidig epidural.. Fordi jeg lider av fødselsangst.. Går det? Kan de sette en mild epidural i starten sånn at beina ikke blir borte og jeg kan bevege meg rundt og så senere øke dosen når smertene blir ille?

Tyranna
03-06-2003, 11:59
Jeg hadde epidural og mistet da all bevegelighet fra livet og ned. Det var likevel verdt det!!

Annie
03-06-2003, 12:24
Epidural er "såkalt" bevegelig.
Jeg skriver det i gåseøyne fordi at selv om den er vellykket satt så blir du rimelig bundet opp, da, med blodtrykksmåler, gjerne drypp intravenøst (fordi epiduralen svekker riene må de aller fleste få drypp i etterkant) og eventuell pulsmåler i skallen på babyen der inne (fordi epiduralen påvirker mors blodtrykk og dermed også fosterlyden)...

Min jordmor (som nok skal sies å være mildt skeptisk til epiduraler før fødselen har trukket i langdrag!) mener at å kalle epiduralen for bevegelig er synd, fordi dette skaper så mange misforståelser for snart-fødende-kvinner.

I ditt tilfelle ville jeg tatt opp spørsmålet med en dyktig jordmor. Snakket om angsten, snakket om de to opplevelsene du har bak deg. Siden fødsel nummer en gikk fint, så jeg er jo fristet til å spørre om hvorfor du likevel ønsker epiduralen - hadde det ikke vært bedre å forsøke å gjenskape din første opplevelse? - men vet også at det er viktig å få støtte og respekt for egne ønsker, derfor jeg tror at det beste for deg hadde vært å få diskutere dette med fagpersonell som til daglig jobber med fødende. Lykke til!

nurket
03-06-2003, 16:19
Jeg hadde epidural ved min fødsel. Fikk også beskjed av jordmor at beveglig epidural ikke fantes. Eneste var at mennesker reagerer forskjellig på det, slik at det hadde hendt en sjelden gang at man faktisk var bevelig etter en epidural.

Jeg var lenket til sengen etter at de satt epiduralen. Måtte ha hjelp til å flytte meg i sengen, var helt nummen var livet og ned. Rar følelse egentlig.

Utrolig synd at du har fødselsangst. Regner med at det var 2. fødselen som bidro til dette. Du burde nok få snakket med noen om dette. Lykke til hvertfall.

Filifjonk
03-06-2003, 22:32
Annie.. grunnen til at jeg vil ha begge deler er følgende. Går jeg og står jeg så går fødslen fortere og jeg får mindre vondt i åpningstiden. Epiduralen vil jeg ha i tillegg som en buffer dersom jeg ikke greier smertene. Er livredd for å få en så grusom fødsel som jeg hadde sist.

Annie
03-06-2003, 22:35
Skjønner den, Fjonk. :klem: Håper du har en god jordmor som du kan sette opp en slags fødselsplan sammen med, jeg, for det er skummelt å gå ut i fra at epidural gjør deg bevegelig, såvidt jeg skjønner. Blir spennende å høre hva du gjør videre!

Humm
04-06-2003, 15:39
Jeg fikk epidural under sist fødsel, og var ganske bevegelig. Jeg måtte drasse på stativet hele tiden og passe på at jeg ikke rev ut noen av slangene, men det var ikke verre enn at jeg kunne trave frem og tilbake på rommet. Jeg var fullt ut i stand til å gå, men var litt nummen i huden. Dosen ble justert av jordmor underveis, og jeg fikk også ett drypp som ble hengt på samme stativet.

Ang. fødselsangsten vil jeg anbefale at du får en henvisning til jordmor på sykehuset. Da kan du få satt opp en plan for hva du ønsker og ikke ønsker, og de vil også være klar over at du har angst og ta hensyn til det.

Lykke til

Humm
04-06-2003, 15:44
Ser forresten at du er fra Sola. Da skal du vel føde på SiR? De har eget opplegg hvis du har fødselsangst, blant annet for å begrense antall keisersnitt. De har egen jordmor som du kan få snakke med om tidligere fødsler og om hvordan du ønsker neste fødsel. Snakk med jordmoren eller legen din, så henviser de deg.

Har selv vært til sånn samtale, og det var veldig greitt. Når jeg skulle føde sto det allerede i papirene mine hva jeg ønsket og ikke ønsket, så det ble aldri noe diskusjon med jordmor om jeg virkelig trengte epidural osv.

Filifjonk
04-06-2003, 15:59
Ja, jeg vet dette. Skal dit til angstsamtale til uka. Jeg gleder meg til det. Men for å holde angsten i sjakk inntil videre og for å drive litt egenterapi så forsøker jeg å innhente så mange opplysninger som mulig på forhånd. Jo mer jeg vet, jo bedre utrustet er jeg til å sette fingeren på hvordan JEG vil ha det.

Ceridal
09-06-2003, 19:24
Epiduralen du er ute etter Filifjonk heter Sufenta. Den hjelper på åpningstiden og ikke på selve fødsel. Trenger man den andre epiduralen så skifter de bare epiduralmiddelet. Min søster fødte nettopp en konfirmant (5.100g) og anbefaler alle Sufenta. Jeg kjører full pakke selv.

Andrea_mor
15-06-2003, 03:12
Jeg hadde epidural i min første fødsel, pga blodtrykket mitt var så høyt pga svangerskapsforgiftning. Epiduralen min funket ikke i det hele tatt, annet enn på blodtrykket. Smertene var et *****.
MEn jeg hadde ikke fått gått alikvel.
Jeg tror nok du ikke får bevegd deg med epidural, for de må passe på fosteret med CTG.

Kreps69
23-06-2003, 00:26
Hei.

Som allerede sagt heter epiduralen du er ute etter sufenta-epidural og skal ikke lamme bena dine slik at du kan bevege deg rundt om kring. Du må drasse på dette stativet da, men det er likevel bedre enn den "gamle" epiduralen hvor man mister følelsen i beina og blir sengeliggende resten av tiden. Lykke til:stakar: