Vis full versjon : Når begynner babyen å "føle"....
Er det noen som vet fra omtrent hvilken uke babyen begynner å føle våre sinnsstemninger? Det kunne være artig å vite...
:p
Flere uker siden jeg leste at det er bra å tenke "glad-tanker" fordi babyen blir påvirket av sinnsstemningen moren er i. Nå er jeg 16+1, så kanskje var dette fra uke 12 el. noe sånt? :)
Uansett bra å ha en glad og positiv innstilling, for da blir jo hverdagen litt lysere også for oss :)
Moira
Ja, det har du jo rett i - at da blir hverdagen lysere for oss også..!!:) :)
Husker ikke helt, men jeg har en bok hjemme som heter "The Secret Life of the Unborn Child" som jeg leste da jeg var gravid sist. Den var kjempefin og hadde god informasjon om når baby'n kan høre osv.
Jeg sang mye da Storebror var i magen min (koselig Prøysen sanger fra min barndom, og slikt!) og noen av de sangene jeg sang da er fortsatt de sangene han spør om når vi har kveldskos.
Det var særlig en liten vuggesang jeg sang til magen hver kveld, og da jeg endelig fikk holde min lille gutt etter fødselen, sang jeg den samme sangen. Da han hørte den, snudde han fjeset sitt mot meg og stirret på meg. Det var en helt utrolig opplevelse!! Det var som om han ville si, å, er det deg den lyden kom fra! Jordmødrene var også mektig imponert....
stratos & nr.2 19+4!
Hei!
Jeg har fått lyst til å begynne å synge barnesanger for magen, men lurte på om det kanskje var litt tidlig enda. Det virker jo ikke som om det er for tidlig så da tror jeg at jeg skal rote frem igjen barnesangboken jeg hadde da jeg var liten!
:)
Jeg synes å huske at baby'n kan høre lyder fra rundt 26 uker gammel, men det er sikker variasjoner der også. Uansett er det en koselig ting!
stratos & nr.2 19+4!
Her er et utdrag fra "Nurturing the Unborn Child" av samme forfatter:
"Your Baby at Four Months
Your baby will now react to a bitter substance such as iodine in the amniotic fluid by ceasing to swallow and by frowning. She will react to a sweet substance by doubling her normal rate of ingestion. Your unborn child senses and reacts to cold fluids and tickling. Shine a light on your abdomen, and your baby shields her eyes. Make a loud noise, and she covers her ears. She can also grasp her umbilical cord and suck her thumb. Many experts believe that by the sixteenth week of gestation, your baby is capable of conditioned learning, rudimentary memory, and even intenionally behaviour."
Forfatteren foreslår at man velger en eller to "soft, soothing" sanger man kan synge ofte for baby'n (jeg leste faktisk dette etter jeg hadde begynt med Prøysen sangene mine sist). Han sier også at babyer i magen ikke liker høy rocke musikk, men nyter klassisk; Vivaldi virker beroligende, og det er jo flere studier som sier at Mozart er bra.
Det var litt mer info!
stratos & nr. 2 19+5!
Tusen takk for denne informasjonen Statos!!!
Jeg har funnet frem noen barnesanger jeg likte da jeg var liten og setter nå i gang med å synge!! - og å høre på beroligende musikk!!!:)
Forrrige gang jeg gikk gravid,sang jeg hver kveld når jeg hadde lagt meg(før samboer hadde lagt seg,da;) )"Lykkeliten" for magen min,sangen er jo bare så fin! Og da minsten ble født,fortsatte jeg selvfølgelig med dette!Og jeg merket at han faktisk roet seg mye kjappere når jeg sang akkurat den sangen før,jeg er sikker på at han kjente den igjen!! Vi synger den ennå,selv om han nok foretrekker andre sanger nå,eks kaptein sabeltann er jo en av de store heltene:p
Så jeg vil absolutt anbefale deg å sette igang med musikken!!!!Så kosleig atte:cool:
Klem Hanne 19+5
Hei Hanne!
Takk for svaret ditt:) Jeg har funnet frem den gamle sangboka mi og har så smått begynt å synge for magen - når jeg er alene...
Det er jo koselig at de kjenner igjen sangen(e) når de er født!
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.