PDA

Vis full versjon : Fødsel og bekkenløsning.....noen gode råd?

Isa
03-06-2003, 16:12
Det nærmer seg fødsel og jeg har lest til øyet blir stort og vått, men finner lite om hvordan fødselen utarter seg for oss med bekkenløsning?
Noen som har hatt bekkenløsning og har erfaringer, positive og negative, fra fødselen???

Mener å ha hørt at den tradisjonelle ligge med sprikende ben er den verste stillingen, noe jeg synes er sannsynlig utfra min egen erfaring med bekkenløsning.

Takknemlig for svar...........

Isa

UL termin 07.07.03

dharma
03-06-2003, 16:19
Det er mange måneder til jeg skal føde enda og jeg har heller aldri gjort det før.
Jeg har bekkenløsning pluss at jeg brestet halebeinet i februar.
Fødestillinger jordmoren anbefalte meg var enten å ligge på magen i en saccosekk, eller å ligg på siden mens noen holdt opp den ene foten min (høres ikke så behagelig ut...)

beth
03-06-2003, 18:07
Jeg hadde bekkenløsning sist også, men i tillegg betennelse i ryggen. Klarte ikke noe annet enn å ligge/ sitte i vanlig seng med knærne utover, ellers slo ryggen seg helt vrang. Hadde jordmor på den ene siden, og barnepleieren på den andre siden, og de støttet opp knærne mine slik at ingen vekt kom på hoftene, bekkenet. Det var eneste løsning for meg, og fungerte greit. Skal ikke påstå at det ikke var vondt å gå gjennom fødselen, men det tror jeg ingen kan forvente:p

Filifjonk
03-06-2003, 22:29
Jeg fødte med ganske hard bekkenløsning sist.. og det var ingen fryd og gammen. Jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv som når jeg lå der på ryggen og skulle skvise ut ungen med skrevende bein. Fikk smertene i bekkenregionen og det føltes som om beina ble slitt av meg... Aldri mer!

Denne gangen skal jeg gå rundt til jeg ikke greier å stå på beina.. og så skal jeg opp på alle fire. Eller sitte på fødekrakk/stol..

Humm
04-06-2003, 15:50
Jeg fødte liggende på siden med bøyde ben. Den øverste foten ble holdt av pappaen og/eller jordmor. Dette er visst en ganske skånsom fødestilling for de med bekkenløsning. Synest at det gikk ganske greitt, men det må også sies at jeg var relativt bra i bekkenet i tiden rundt fødselen, sannsynligvis fordi barnets hode var med på å stabilisere bekkenet.