Vis full versjon : Ringe legen- skyldfølelse. Kan noen svare nå?
Jeg har lenge harr vondt i bekkenet. Egentlig er det mye mer enn det.. Får kraftige kynnere ved mye gåing, i det hele tatt, jeg er blitt sliten, og deprimert. Er ca 5 måneder på vei.
Selv er jeg den som sjeldent er til lege, har aldri vært hos lege foruten kontroller ved første, og dette svangerskap.
Men bekkenet skriker nå om jeg går. Kjører dessuten 9 mil på jobb daglig, og det er vondt å kjøre bil med vondt bekken...! I det siste har jeg også hatt problemer med å sove om natta, det smerter slik.
Som regel sier jeg aldri ifra, og ville nok fortsatt å jobbe, jeg, til vanlig, til den dagen jeg hadde gått i bakken. Har aldri vært en dag syk fra jobb før.
Men i dag ringte jeg altså legen, og jeg ble overrasket over å skulle få komme inn på dagen! Nå sitter jeg her, dum som jeg er, men tårer i øynene, og føler skyld, og er livredd legen skal synes jeg er masete, at det kanskje er vanlig å ha vondt som gravid. Er også kjempenervøs for å skulle måtte ringe jobben og si jeg blir sykmeldt. Hva tror de om meg da? At jeg er en gravid sutrekjerring, og som burde tie, fordi graviditet ikke er noen sykdom? Jeg har ordentlig skyldfølelse nå, og har mest lyst til å avlyse hele legetimen... jeg skjelver og gruer meg såå til legetimen!!! :leiseg:
Hvorfor oppfører jeg meg slik? Seriøst vet jeg jo at HAR man vondt, kan man vel spørre en lege til råds?? Og hvorfor skal man ha skyldfølelse for å være syk, når jeg sikkert ikke er den eneste syke i verden ?
Men er det ikke snodig... man kvier seg liksom. Jeg er livredd jeg ikke har NOK vondt...
Burde jeg kanskje bitt tenna sammen og ventet en måned til?
Hva gjør egentlig en lege for å sjekke OM det er bekkenløsning? Bruker han noen spesielle undersøksmetoder... har legeskrekk i tillegg, er ikke den som går til legen noe særlig ...
Alva, som i dag bare føler seg mørbanket og slem... :uff:
Stakkar deg, da!
Du må da ikke gå rundt å føle deg slem!!
(Kanskje lettere sagt enn gjort? :???: ) Men, du er jo ikke det!!
Du må huske på at din egen helse er viktigere enn noe annet!
Jeg tror alldeles ikke at legen kommer til å mene at du er masete.
Han er sikkert glad for at du har tatt kontakt. Har inntrykk av at leger er veldig opptatt av helsen til gravide og ønsker å ta best mulig vare på oss. Håper du også kommer til å føle det sånn etter at du har besøkt legen. :)
Det er flott gjort at du har tatt kontakt med legen. Når du er gravid, er det bedre å ta kontakt én gang for mye enn én gang
for lite. :)
Det er vanlig at dersom gravide ønsker time til legen, så får vi komme inn med én gang.
Du må for all del ikke få dårlig samvittighet dersom du blir sykemeldt!
Si i fra til legen hvordan du føler det! Dersom du ikke får til å prate med legen, kan du be om å få prate med jordmoren din.
Håper det går bra!
Krysser fingrene for deg. Må få høre hvordan det gikk etter legebesøket. OK?
Klem
:vink:
hei du!
uff, jeg vet akkuratt hvordan det føles.. er sånn jeg også, får dårlig samvittighet av å ha vondt. har prøvd å dra til legen, men det ender alltid med at jeg sier noe lignende "men jeg kan sikkert klare å jobbe litt til altså! det går nok over! ikke noe problem!"
og så går jeg ut derfra og har like vondt og ingen sykemelding..
for å sjekke om du har bekkenløsning kjenner han på ryggen din, og drar bena dine i forskjellige vinkler for å se etter når det gjør vondt. (hvertfall er det sånn de sjekket det på meg)
stå på ditt når du er hos legen! du har vondt, og sånn skal du ikke gå rundt å ha det!
klemmer, Lilith
Ikke føl deg sytete. Helt typisk oss kvinner å få dårlig samvittighet når helsen butter en imot. Men du er faktisk gravid, og du må ta vare på deg og barnet ditt. Ingen som takker deg på jobb når du sliter deg helt ut. Bekkenløsning og kjøre 9 mil hver dag til jobb - neitakk sier nå jeg.
Jeg ble selv sykemeldt 50 % når jeg var 5 mnd. på vei. Hadde så dårlig samvittighet og jeg hadde også satt meg i hodet at jeg skulle jobbe 100 % ut tiden. Så gjett om det føltes som et nederlag fra begynnelsen. Men så går det en uke eller to, og så begynner man å kjenne etter hvor mye mer behagelig alt blir. Jo mer man stresser jo mer kynnere får man.
Nå er jeg på slutten av svangerskapet og når jeg var 7 1/2 mnd på vei ble jeg sykemeldt 100 %. Sjefen ble sur, men han har heller aldri langt ting til rette for meg. Så det skortet på han, for nå så jo alle hvor lite han gjorde og hvor lite ansvar han tok. Jeg har vært altfor ansvarsfull og dumsnill ovenfor han, og hva er så takken når jeg trenger det som mest: Han prater ikke til meg. Nei, han kan seile sin egen sjø. Alle kvinnene på jobben min skjønte ikke hvordan jeg holdt ut. Til slutt så ble det for mye stress og vondt i magen på meg.
Nei, ha god samvittighet og sykemeld deg. Du kan jo prøve 50 % sykemelding fra begynnelsen og se om det hjelper på kynnerene? Og hjelper det ikke så må du bli sykemeldt mer.
Du skal kose deg i denne tiden. Vi kvinner er ikke så flinke til å stoppe opp og ta hensyn til signaler kroppen vår gir ut.
Jobbe og være ansvarsfull og ikke ha sykemeldingsdager kan du ha senere. Nå gjelder det deg og barnet ditt, og hvis du ikke tar hensyn til signalene i kroppen din nå, så vil du ende opp med å være så utslitt at du gråter hver gang når du kommer hjem fra jobb fordi du presser deg mer enn du klarer.
Kos deg, og ta vare på tiden.
Mange gode klemmer fra
Sprett 33+6
Jeg har noe av det samme problemet. Dvs. jeg har ingen problemer med å dra til legen, men jeg får dårlig samvittighet av å være sykemeldt.
Moren min sa det bra, hun. Hun sa; Det er ikke meningen at du skal ha det vondt. Dersom du føler deg bra så lenge du går hjemme, men blir syk (eller får vondt) av å gå på jobb, ja så skal du være hjemme!
Skjønner sååå godt hvordan du føler deg! Det er så absolutt ikke noen positiv egenskap å ikke ville være til bry for noen. Heldigvis har jeg masse mennesker rundt meg som prøver å gjøre meg litt mer egoistisk, så jeg har klart å slappe av mens jeg går sykemeldt.
Vet ikke helt hva jeg skal si for å hjelpe deg, men dersom du har noen som kan ringe og ta masinga for deg en annen gang, så la dem gjøre det. Samboern har ringt legen for meg et par ganger når jeg ikke ville mase på dem, og ene gangen bar det rett på sykehus som resultat, så han er god å ha. ;) Moren min har også ringt legen for meg, når jeg var utslitt og alt ble for mye å ta på seg. Hun forklarte situasjonen mye bedre for legen min enn jeg kunne gjort, faktisk.
Nei, du må nok lene deg litt på andre, og si til deg selv at det er for babyens skyld, dette. Dersom du er sliten og har vondt, så går det utover babyen, vet du! Babyen fortjener å a en uthvilt og glad mamma når den kommer ut!!
Lykke til hos legen! (Og du, ikke underdriv smertene når du er der!!! Det er veldig lett å gjøre det, men tenk som så at det bare vil føre til at du må oppsøke ham på nytt om kort tid igjen. For du vet jo at dette er for ille å gå med. )
:stakar: :stakar: :stakar:
fra Tifa (28+0)
Polyanna
13-08-2002, 15:36
Du har fått mange gode svar, les dem og ta det til deg! INGEN vil takke deg den dagen du ligger der, overanstrengt, for at du har vært så "flink". Det er DU som må ta ansvaret for egen helse!!
Klart at å være gravid ikke er en sykdom, men det er en JOBB. En STOR jobb. Og akkurat som å bygge garasje eller annet fysisk arbeid, så kan det GJØRE deg syk. Det er helt naturlig!
Lytt til kroppen din. Den forteller deg at du skal ta det med ro. Det vil være HELT galt av deg å overhøre det den prøver å si!
Klem fra litt strenge Polyanna...;)
Takket være dere turde jeg å legge ut om ALLE smertene mine, selv om legen var mørkhudet, og slett ikke forstod så veldig mye av meg :D
Nå er jeg sykmeldt i 3 uker!!! Det høres både skremmende, og deilig, men skummelt ut på samme tid!!! :uff:
Men jeg er veldig usikker enda på om jeg selv bør kontakte trygdekontoret eller om det holder at legen faxet dem kopi...
Og jeg har enda ikke turd å ringe sjefen, bør vel ringe før jeg sender ham papirene, så vikar kan skaffes til i morgen ... ?
-Marlene-
13-08-2002, 20:15
wdfg. 3rty|1234tyujkl-NM nbn øæ¨¨pøl58iy5+0i95y4v567rcvy6f,
:uff:
-Marlene-
13-08-2002, 20:19
EHEMM.... beklager den mld jeg skrev her.. hadde en liten gutt på fanget som ville prøve å skrive.. han var litt for sjapp med knappene.. he he...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.