PDA

Vis full versjon : Kynnere, au-au...

Rubine
03-06-2003, 22:30
I helgen begynte kynnerne å komme. Merket 1. på fredag etter en litt heftig diskusjon med mannen min :( og siden har jeg kjent dem "hele" tiden. Av og til er de mange etter hverandre, andre ganger en enslig innimellom. Våknet i natt av ett par skikkelig vonde :( De fleste er ganske ubehagelige, men det kommer kanskje av at jeg knyter meg liksom litt når jeg kjenner de kommer?! De kommer like gjerne mens jeg hviler som når jeg stresser litt med lillegutt f. eks.

Da jeg gikk gravid med lillegutt hadde jeg også masse kynnere, de begynte tidlig da også. Men den gang så jeg bare på det som ett pluss at livmoren trente seg opp til fødsel. Skal jeg bare se på det slik denne gangen også, eller bør jeg være litt obs? Har ikke målt livmortappen ennå, er i dag 20+3, skal til UL i uke 21+5, tror dere de sjekker den da? Prøver å ikke tenke for mye på det, men jeg merker at jeg er litt engstelig, kanskje fordi jeg synes det er litt skummelt å bære på 2?!

Takk for svar!

Taurus
04-06-2003, 11:55
Du må nok fortelle om kynnerne din til lege/jordmor, så får du se hva de sier. Jeg har selv masse kynnere, men de har ikke vært vonde, og ikke regelmessige, og da har det vært helt ok. Nå vet ikke jeg hva du mener med at de er vonde. Jeg opplever dem som ubehagelig, men overhodet ikke vondt eller smertefullt.
Vanligvis er kynnere helt ok, men et signal om at du bør ta det mer med ro. Sett deg/legg deg når de kommer, og sørg for masse hvile hver dag.

Lykke til!!!!

Klem fra (28+3)

Anki
04-06-2003, 16:00
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fødende om det er snakk om regelmessige kynnere evt at de er vonde og plagsomme.

Jeg fikk regelmessige kynnere før helgen og ringte da fødeavd, de ba meg komme med en gang så de fikk målt livmorhalsen, den var 34mm, tidligere har den vært (uke 15) 40mm, jeg fikk brikanyl-tabletter som jeg skulle prøve og komme tilbake neste dag. Tablettene virket og det hele roet seg ned og neste dag var ikke livmorhalsen blitt mindre så de sendte meg hjem med beskjed om å komme tilbake hvis det ble plagsomt mye og evt regelmessig igjen. Da vil de legge meg inn til avlastning med drypp i noen dager til det er roet ned.
Det er greit å snakke med de på fødende, så får også de registrert deg og det er bare de som kan hjelpe om det er noe uansett.
Det er også veldig betryggende å bli tatt inn der og sjekket.

Lykke til videre!

Klem Anki
19+5