Vis full versjon : Bekkenløsning i forrige svangerskap=ennå verre bekkenløsning i neste svangerskap?
Har hørt noe sånt. Når jeg var gravid med vår sønn, så hadde jeg bekkenløsning/smerter i Isjiasnerven og ned i høyrefoten fra uke 12 ( +/- ) og til jeg fødet.
Noen dager var bedre enn andre.
Jeg var en del sengeliggende da og sambo måtte ta seg fri ganske ofte.
Jeg håper jeg ikke får det så ille i dette svangerskapet fordi jeg har ingen muligheter til avlasting annet enn min samboer og det er jo litt vanskelig når han må jobbe.
Er det på noen måte jeg kan unngå dette? Gå ofte turer, gå og svømme o.l.?
Sliter en del med vond rygg i tillegg pga overvekten, så jeg håper jeg ikke ligger på meg så altfor mye da jeg allerede har en GOD del å gå på. Ikke det at jeg har tenkt å slanke meg.
Jeg skal spise normalt, men unngå masse snacks og brus og sånne ting.
Ja........det var egentlig bare det jeg lurte på:)
Filifjonk
04-06-2003, 12:40
Hei der!
Jeg er i mitt tredje svangerskap med bekkenløsning. Og bekkenløsningen har bare økt for hvert svangerskap. Dessverre er det ofte sånn at engang bekkenløsning, verre bekkenløsning i neste svangerskap. Sånn var det i allefall for meg. Hadde litt i slutten på første, ble sykemeldt pga bekkenløsning fra uke 11 i andre og fikk de første symptomene på bekkenløsning i uke 3 med denne jeg bærer på nå.
Små problemer i første, krykkegåer på slutten med andre og krykkegåer hele dette svangerskapet.
Jeg tror neppe det er stor du kan gjøre for å forebygge bekkenløsning. Det beste rådet jeg kan gi deg er å forsøke å gå ned i vekt på en sunn måte. Jeg er selv overvektig og jeg merker at jo lavere vekt jeg har jo mindre plager har jeg. Heldigvis er jeg den typen som naturlig går ned i vekt i svangerskap, så jeg slipper å tenke omlegging av kosthold. Det kommer av seg selv.
I dette svangerskapet har jeg gått ned ca 10 kilo så langt.. og jeg går fortsatt ned. Det er deilig fordi jeg da slipper den ekstra vektbelastingen som svangerskap ofte innebærer.
Ellers bør du komme deg til behandling så tidlig som mulig. Det kan hjelpe på plagene som kommer og kanskje utsette dem tidsmessig. Videre bør du anskaffe deg alt av nødvendige hjelpemidler. Slik som trykkavlastende madrass og sittepute. Plukkepinne for å ta ting opp fra gulvet med. Bekkenbelte, krykker, minislide og støtteputer i alle fasonger og størrelser.
Jeg har alt dette og det gjør at jeg i det minste kan sove godt om natta. Og sitte godt om dagen. Skaff deg også informasjon om tips som kan gjøre hverdagen din så lett som mulig. Og gjør en god innsats for å lære deg bevegelsesteknikk, slik at du beveger kroppen riktig i forhold til bekkenet.
Jeg vil og anbefale deg å få sykemelding så tidlig som mulig. Dette for å få ned stressnivået som ofte fører til ekstra stor belasting på bekkenet.
Som deg har jeg lite tilgang på avlastning og hjelp. Min mann er veldig opptatt i sin jobb, så jeg må greie hus og hjem og to barn på egenhånd. Det går det.. men en må lære seg til å senke kravene veldig. Her blir det bare tatt det aller nødvendigste av husarbeid. Støvet og skiten får gro i fred til jeg har gode dager og kan ta det. Men selv da må jeg stykke det opp over lengre tid. Bruker nå en uke på det som jeg vanligvis bruker 1 dag på.
Og jeg setter ungene i gang med rydding og slikt. De må hjelpe til nå som mamma er så plaget av smerter. Det er utrolig hvor god hjelp man kan få selv fra små barn som min fireåring. Han plukker opp ting som jeg ikke når ned til, mens storebroren på 11 tar seg av det som er litt høyere opp. Og ting som er for tunge for mamma.
Med minimale krav til huset, og med hjelp fra unger og med hjelp fra mann når han kan, så går det på et vis. Litt arbeidsfordeling og planlegging gjør seg i forkant.. også får en ta det som det kommer.
Vond og litt håpløst er det fra tid til annet.. men det går som sagt på et vis.
Om du trenger flere råd ang dette med bekkenløsning kan du sende meg en PM.
Lykke til.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.