PDA

Vis full versjon : Han får jo ikke pappa permisjon han jo.

Babycat
12-09-2002, 21:48
Hei!

Jeg er arbeidsledig (Ja særlig det:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )
Det vil si jeg går hjemme med en tre åring og en på 16 mnd. ikke særlig arbeidsledig da men..
I allefall jeg har gått hjemme i nesten 4 år nå.og har ingen jobb.altså ingen fødselspermisjon. Men det betyr jo at min mann ikke har krav på pappapermisjon (eller tar jeg feil?)

Det syns jeg er veldig synd,så mye overtid som han jobber får han ikke mye tid til å bli kjent med lille baby`n på. Og jeg hadde sikker hatt veldig stort behov for avlastning når det plutselig blir tre smårollinger i huset.

Disse lovene og reglene i dette samfunnet kan man bli rimelig frustrert over til tider. *Trippelsukk!*

:???:

Klemz fra Babycat

Lille Persille
12-09-2002, 22:30
De to første ukene har han i hvertfall krav på, men ikke nødvendigvis betalt da. Hvordan det er med de siste ukene vet jeg ikke hvordan det blir med når du er hjemme.

34+3 :)

Tifa
13-09-2002, 00:57
Det er jo ikke lenger snakk om mamma-permisjon, men fødselspermisjon. Dessuten er fire uker forbeholdt far, og disse faller jo bort dersom han velger å ikke ta dem.

Da er det jo egentlig ikke sånn at pappan får fire uker av din permisjon. Tvert imot er disse fire ukene hans, og kun hans å bruke. Derfor mener ihvertfall jeg at han må kunne ta disse uansett om du er i jobb eller ikke.

NB! Dette er kun noe jeg tenker meg til selv, altså. For sikkert svar må du nesten kontakte trygdekontoret.

Tifa 30+2

camo
13-09-2002, 01:34
:klapp: YES YES!!!!'
Er også hjemmeværende med gutt på 2 år og venter nummer to i November/Desember....
Eg veit at du/mannen din har rett på permisjon i 1 mnd.Men det må han ta ut i før babisen er 1 år!!!!
Trur det er en ny lov som sier at mannen jobber seg selv opp permisjon.Uavhengig av hva du gjør...

Men for sikkerhets skyld hør med trygde kontoret!!!!!
Slik at eg ikkje tar helt feil!!!!

Vi håper i hvertfall på at det er slik!!!!!!! :birth:

Håper du finner ut av det!!!!!:findag:

skilpadda
13-09-2002, 11:15
Dette er noe jeg har undersøkt selv, siden jeg blir arbeidsledig noen måneder ut i permisjonen. Jeg har lest reglene grundig, og snakket med trygdekontoret, som bekreftet det jeg hadde funnet ut: pappaen får fedrekvoten selv om mor er arbeidsledig, men han kan ikke ta ut mer enn fedrekvoten. Hvis han skal ha mer enn fedrekvoten, må dette være fordi mor ikke kan ha omsorgen fordi hun er sysselsatt (med jobb eller studier) eller evt. er for syk/invalid til å ta seg av barnet.

Så de fire ukene fedrekvote vil mannen din få. Men jeg er fortsatt irritert over at pappaen ikke kan ta ut mer permisjon, for vi hadde tenkt å dele permisjonen mer likt. Jeg skal jo selvsagt prøve å få meg jobb, men jeg vet jo ikke helt sikkert om jeg rekker det i tide til han skal ha permisjon. Det gjør det mye vanskeligere for ham å planlegge permisjonen sin i forhold til sin arbeidsgiver, og det er veldig dumt, når det fremdeles er slik at mange arbeidsgivere ser litt "skjevt" til at fedre skal ha permisjon mer enn de fire ukene.

Jeg skrev et langt brev til likestillingsombudet om dette, siden det er klar forskjellsbehandling - mammaen kan jo ha permisjon selv om pappaen er arbeidsledig, men altså ikke omvendt! Jeg fikk et svar der det ble sagt at likestillingsombudet er enig og vil prøve å få endret reglene på dette området.

hilsen skilpadda

Zara
13-09-2002, 11:47
Skjønner deg "litt"....

Men, du er jo tross alt hjemmeværende/arbeidledig da.... Mener med det at poenget med pappapermisjon er jo at Pappan skal være hjemme en liten stund med babyen, mens mor jobber? Eller :???: Det er vel ikke meningen at begge skal være hjemme samtidig?? Er ikke det litt vel luksus?

Mvh. Zara og
:baby: uke 18.

Lotti
13-09-2002, 12:09
Hei Babycat

Her har du fått mange sprikende "oppklaringer" ser jeg:) :)
Jeg fant følgende om den såkalte fedrekvoten på Trygdeetatens sider:

"Når begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger og moren har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er fire uker av stønadsperioden forbeholdt faren."

Altså er det et vilkår for permisjonen, herunder også fedrekvoten, og lønn under denne, at også mor har vært yrkesaktiv før fødselen. Vet at flere arbeidsgivere likevell gir arbeidstakere rett til å kunne ta ut fedrekvoten uten lønn, endog også noen som har avtaler med lønn, men trygdeetaten utbetaler ingenting i denne forbindelse dessverre. Om mannen din har anledning til å ta ut permisjon må han undersøke direkte med arbeidsgiveren sin.

Om det har vært endringer på dette i den senere tid håper jeg dere andre magedamer oppdaterer meg :)

:findag:

Lotti

Karius
13-09-2002, 12:20
Når mor ikke har opparbeidet seg retten til fødselspenger, men mottar engangsstønaden så mister far retten til BETALT pappapermisjon.
Han kan alikevel ta ut pappapermisjon, men får ikke lønn da.
Samme er det med de 2 første ukene. han kan godt ta dem ut, men får ikke lønn for dem.
Med mindre han har en ekstremt snill arbeidsgiver som er "raus" da...(noe de fleste ikke har:uff: )
Jeg har ikke opparbeidet meg retten til svangerskapspenger, så jeg har mottatt engangsstønaden.
Jeg sjekket da opp dette med Trygdekontoret her i Asker og fikk da disse fakta som er skrevet over.
Urettferdig?
Nei, jeg synes ikke det.
Uansett så skal jo mor ut i arbeid den mnd, som far har permisjon(med mndre hun velger å ta ut ferie da)
Og når man ikke hr opparbeidet seg retten til fødselspenger så får man jo engangsstønaden i stedet for.
Den skal da dekke allt.

Sånn er det bare;)

:findag:

skilpadda
13-09-2002, 12:53
Jeg leste visst litt fort - jeg så bare at du var arbeidsledig, og tenkte da at du gikk på dagpenger (arbeidsledighetstrygd). For dagpenger regnes som lønn i den forstand at man tjener opp fødselspenger (det samme gjelder for øvrig sykepenger). Regelen sier, som Lotti påpeker, at mor må ha arbeidet minst halv stilling før fødselen, men som "arbeid" regnes også å ha mottatt dagpenger eller fødselspenger (dette står også i regelverket).

Men hvis du ikke har mottatt dagpenger, og dermed ikke har krav på fødselspenger, så er jeg redd Lotti og Karius har rett, og at mannen din ikke får betalt pappapermisjon.

Jeg forstår litt den innvendingen om at begge ikke skal være hjemme samtidig, men likevel er jo ordningen urettferdig. For hvis mannen din hadde vært hjemmeværende/arbeidsledig, så ville jo du fått fødselspermisjon likevel! Og da ville begge vært hjemme. Og uansett så betaler folketrygden bare fødselspenger til en av gangen, så jeg synes ikke de hadde trengt å bry seg om hva den andre forelderen gjorde - det har jo ingen økonomisk betydning for folketrygden.

De to ukene far har krav på i forbindelse med fødselen er for øvrig noe helt annet, og har ingenting med fødselspengene å gjøre. (Dette er en form for velferdspermisjon, i i likhet med at man kan få permisjon for begravelser, for å gifte seg etc.) Trygdekontoret betaler ikke for disse to ukene, og stiller dermed ingen krav til opptjening av fødselspenger - det er eventuelt arbeidsgiver som betaler, og det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass om de gjør det. Det virker som ganske mange arbeidsplasser betaler lønn for en eller begge av disse ukene. Man har ikke krav på lønn etter loven, men alle har krav på disse to ukene fri.

hilsen skilpadda

Babycat
13-09-2002, 19:55
Jeg glemte å skrive at jeg ikke mottar dagpenger,jeg gikk på attføring før jeg fikk første mann,og siden det har jeg altså gått hjemme. Da var jeg alenemor,med nr. to var min mann arbeidsledig. men nå har han jobbet i litt over ett år.

Visste vel i grunnen alt det der med pengene,å ja det er vel luksus at begge kan gå hjemme,men da kunne jo jeg kanskje tatt meg en liten husmorsferie mens min mann var hjemme en stund.

Det jeg tenkte mest på er at det er jo veldig synd at min mann får så liten anledning til å bli kjent med og å være sammen med baby`n sin. Vi mødre er ganske så priviligert på det området. De går jo glipp av en del da,når de ser dem bare et par timer på ettermiddag/ kveld og i helgene.

Bare tenk på alt de ikke får oppleve av det å ha lille gullet i magen,det er jo bare en helt utrolig opplevelse.

Jeg vet at min mann veldig gjerne kunne tenkt seg å gå hjemme med ungene en periode,men permisjon uten lønn har vi ikke råd til.

Det spørs om han tar ut en ukes ferie like etter at jeg har fått lille gullet vårt.

Hilsen Babycat.