Vis full versjon : Væskeannsamling i nakken...
På ultralyden i går målte legen en mørk stripe i nakken på den ene tvillingen som visstnok var væske. Det ble målt til 1,7mm. På den andre var det ingenting. Legen sa at hvist det var 3-4 mm kunne det være tegn på at det var noe galt :(
Men vi skulle ikke bekymre oss, for 1,7mm var helt fint. Men når vi skal tilbake om 3 uker skulle målet sjekkes igjen, for da var det et ideelt tidspunkt å sjekke det på.
Men det hjelper jo ikke at legen sier IKKE bekymr dere! For nå gjør jeg jo det!
Noen som har erfaring om dette :???:
(Idag: 10+1)
Hva kan det bety at det er væske i nakken da, Linda? Har aldri hørt om det jeg..Men hadde det vært grunn til bekymring, ville nok legen sagt det idag.
Forstår alikevel at du er bekymra. Er det selv hele tiden. Vi får støtte hverandre opp fra dag til dag. Vi har fått en utrolig gave, men bekymringene følger dessverre med:stakar:
Hei
Håper du ikke blir skremt, det er ikke meningen, men væske i nakken kan være tegn på Downs Syndrom.
MEN; det er ikke alltid det stemmer, derfor vil ikke legene si noe sikkert før rundt uke 12-13. Det er nok derfor du har fått tilbud om ul rundt den tiden (fordi det ikke er et helt klart tegn)
Ønsker deg/dere lykke til og at du klarer å slappe av litt ihvertfall:stakar:
Med vennlig hilsen Zara
Dette er et klassisk eksempel på at ultralyd ikke alltid trenger å være av det gode.
Jeg satt nettopp og surfet på barnimagen.com og leste et innlegg fra rektor ved Jordmorskolen i København. Hun var veldig skeptisk til spesielt tidlige ultralyder fordi de så lett kan skape unødige bekymringer.
Hun sa videre at altfor ofte får gravide feilaktige opplysninger og prognoser som raskt viser seg å være gale.
Kanskje legen din ikke skulle ytret noe som helst om sin observasjon, men vente til din neste kontroll?
Vi satser på at tvillingene vokser seg fint til!
Men jeg må si jeg har full forståelse for at det er vanskelig å la vær å bekymre seg!
Vennlig hilsen Østen
En god klem til deg!:)
Forstår at du har mange tanker i hodet ditt nå. Ikke ok å gå fra legekontoret med en slik beskjed og att på til få høre at man ikke skal bekymre seg...:sint: For hva gjør man vel akkuratt da?
MEN du må prøve å la være. Den opplysningen du har fått fra legen er riktig. Det er i uke 12- 13 som er den riktige tiden for å måle veskeansamling i nakken. Det at legen gjorde dere oppmerksom på at det finnes veske der i dag, var igrunn unødvendig - for dette er helt vanlig. Dessuten var området innenfor normalverdien....OG det er jo bra!!!:klapp:
Det er som det blir nevt overfor her slik at har man veskeansamling i uke 12 - 13 utenfor normalområdet så k a n det indikere Downs.
Men før du begynner å tenke på alt dette, må du ha flere fakta på bordet og jeg tipper at det som blir enden på visa er at alt er ok når du kommer tilbake igjen! ;)
Skal sende mange gode tanker til deg og håper at du klarer å slappe av litt og ha troen på at dette vil gå bra! :)
Dette med væskeansamling og Downs er svært omdiskutert, og en UL kan ALDRI matche en fostervannsprøve i så måte. Derfor - denne legen skulle etter min oppfatning latt være å i det hele tatt nevne dette for dere! I England forskes det mye på denne måten å anslå misdannelser og uregelmessigheter på, men konklusjonen er fremdeles at denne måten er usikker. Den kan bare gi en indikasjon på at man kanskje bør få tilbud om en fostervannsprøve.
Noen som så dokumentaren "Reddet i mors liv"? Her var det mye om denne undersøkelsesmetoden. En jente fikk beskjed om at det var 1:8dels sjanse for at barnet hennes hadde Downs etter UL i 12. uke - pga funn av væske i nakken. Etter fostervannsprøven ble dette avkreftet!
Jeg er så enig med alle som sier at UL fort kan bli en ekstra belastning i så måte - jeg er sikker på at babyene dine er helt friske og fine, Linda1!
Prøv å ikke legge så mye vekt på det legen sa. Veldig lett å si, ikke fullt så lett å gjøre - jeg vet det.
Lykke til videre!
Klem fra lotus, 32+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.